39 838 läst ·
155 svar
40k läst
155 svar
Grannen vill ta bort gemensamt träd. Hjälp
Nu tycker jag att ni agerar som goda granar.
Förlåt-goda grannar!😅
Förlåt-goda grannar!😅
Du skriver om att det finns flera granar på rad och att en av granarna på tomtgränsen är i vägen för grannen. Du vill ha kvar det för att ekorrarna gillar det. Jag skulle absolut ha sagt ja till grannens förfrågan mot att han tar kostnaden. Ekorrarna kommer att hitta andra träd och, som flera påpekat, långsiktigt finns det många positiva effekter av att ha en bra relation till sin granne. Bättre att grannen är glad än att granen är det..
Fällde ett antal träd för en tid sedan och det uppstod diskussion om träd som står precis på tomtgränsen. Jag och grannen kontaktade kommunen (Hässleholm) för att reda ut. Och detta blev svaret.J jonte0 skrev:Hur är det med gränsen. Vet du exakt vart den går - dvs, har du dragit ett rakt snöre mellan de två gränspinnar som avgränsar fastigheterna?
Om hela stammen vid marken står på din sida om snöret så får bara du fälla hela trädet. Din granne kan be dig att se till att inga grenar sticker ut över "snöret" - om du inte bryr dig om detta har det fortfarande rätt att att ner de grenar som sticker in över deras tomt.
Så tror jag det legala läget är för dig. Om trädet verkligen står mitt på fastighetsgränsen så vet jag inte säkert hur det hela skulle lösas i "rätten"...
Ta en öl tillsammans över det...
//
Den äger trädet som har minst 50% av rotsystemet på sin sida. Det går naturligtvis inte att mäta utan man tittar på stammen längst ner. Där 50% är eller mer äger trädet. Det stämmer även att den som inte äger trädet får avverka det som hänger över men inte skada trädet.
Tror detta är juridiska regler men kan naturligtvis även vara kommunala regler.
Det kanske inte är så troligt när det gäller en gran, men träd över en viss storlek kan vara skyddade. Kolla med kommunen eller detaljplan om det behövs marklov eller samråd.
Har du sett detta?Nötegårdsgubben skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...-och-lika-stor-ek-1m-bort.563016/post-6420322
Jag har en skogstomt, ibland är det olika åsikter om storlek,utseende mm. Det är vanligt att man börjar med att fråga en arborist om trädets hälsa samt får förslag om trädet går att beskära så att alla blir nöjda.BellaHa skrev:
Min granne vill ta bort gemensamt träd för att hon säger att stammen växer in i hennes vedskjul. Jag vill ha kvar trädet. Det är massa ekorrar som springer just i dom här granarna.
Jag tycker det känns idiotiskt att bygga så nära tomtgränsen och dessutom mot gemensamma träd. Hur hade ni gjort? Kan jag behöva betala skadestånd till grannen när den vuxit in i huset?
Bedömningen brukar trädägaren står för,de flesta arbetar med rotavdrag. Eventuell beskärning som gynnar en icke trädägare får de stå för, eller alternativt delas om det gynnar flera.
Jag har en granne nu som har en hög sjuk tall som kan falla mot en annan granne,deras garage och bilar,då är det det ju inte personligt åsikt utan farligt.
Enligt Boverkets regler gäller att en friggebod eller annan komplementbyggnad måste stå minst 4,5 meter från tomtgränsen.BellaHa skrev:
Min granne vill ta bort gemensamt träd för att hon säger att stammen växer in i hennes vedskjul. Jag vill ha kvar trädet. Det är massa ekorrar som springer just i dom här granarna.
Jag tycker det känns idiotiskt att bygga så nära tomtgränsen och dessutom mot gemensamma träd. Hur hade ni gjort? Kan jag behöva betala skadestånd till grannen när den vuxit in i huset?
Kan variera mellan kommuner, din kommuns detaljplan och ditt medgivande.
Ta lite bilder och prata med byggnadsnämnden i din komun helst genom ett personligt möte, allt är tillsist beroende på vilket inflytande de inblandade parterna har i kommunen, dvs. vem känner vem tråkigt men så att säga "the bitter reality".
Läs vidare på följande länk där beskrivs olika scenarier.
https://www.bygglovstjanst.se/hur-nara-tomtgrans-far-man-bygga/
Fast den där här stått där i många år så det kortet är redan överspelatJ Jenorb skrev:Enligt Boverkets regler gäller att en friggebod eller annan komplementbyggnad måste stå minst 4,5 meter från tomtgränsen.
Kan variera mellan kommuner, din kommuns detaljplan och ditt medgivande.
Ta lite bilder och prata med byggnadsnämnden i din komun helst genom ett personligt möte, allt är tillsist beroende på vilket inflytande de inblandade parterna har i kommunen, dvs. vem känner vem tråkigt men så att säga "the bitter reality".
Läs vidare på följande länk där beskrivs olika scenarier.
[länk]
Inte riktigt korrekt, gannen får ta bort del av träd eller rot som växer in på sin sida gränsen dock inte på ett sätt som allvarligt skadar trädet. Normalt sett får man inte bygga så nära tomtgräns utan medgivande från granne.Claes Sörmland skrev:
Kan du länka till det där om man inte får skada trädet allvarligt. Det har jag aldrig någonsin sett.M Mats Lindholm skrev:
Skjulet är inte nybyggt, så det är nog preskiberat sedan länge. På många ställen bygger man i tomtgräns, det beror helt på vad det står i detaljplanen om det nu finns någon.
Är det denna paragraf du syftar på:M Mats Lindholm skrev:
”2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.”? Jordabalken 3 kap
Du kanske kan vara mer specifik?
Då du är ny så har jag överseende med ditt lilla regelbrott men då jag uppenbarligen inte är så bra på att läsa lagtext kanske du kan visa mig var det står att man inte får göra något som "allvarligt skadar trädet".M Mats Lindholm skrev:
Här är för övrigt forumets regler och vilken regel jag syftar på avseende googling.
https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaendarvillkor-med-diskussionsregler.220278/