Min granne vill ta bort gemensamt träd för att hon säger att stammen växer in i hennes vedskjul. Jag vill ha kvar trädet. Det är massa ekorrar som springer just i dom här granarna.
Jag tycker det känns idiotiskt att bygga så nära tomtgränsen och dessutom mot gemensamma träd. Hur hade ni gjort? Kan jag behöva betala skadestånd till grannen när den vuxit in i huset?

• Trädstam växer in i sidan på ett vedskjul, trädets struktur och skjulets tak och vägg syns i närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
  • Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
På vilket sätt är det gemensamt? Råkar det bara stå mitt på gränsen eller är det ett träd som ni gemensamt beslutat om och planterat?

• Gilla
stefan57 och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
På vilket sätt är det gemensamt? Råkar det bara stå mitt på gränsen eller är det ett träd som ni gemensamt beslutat om och planterat?
Det står på tomtgränsen. Gamla granar. Planterades antagligen för väldigt längesedan för att markera vart gränsen går då det är flera på en rad. Inte jag eller grannen som satt dom

• Gilla
kjellinge
  • Laddar…
Vad har grannen för rätt att ha ett vedskjul vid tomtgränsen. Är det några begränsningar i kommunens regler för fastigheterna avseende användning intill tomtgränser?
Det kan kanske vara rimligare att flytta vedskjulet än att fälla trädet?
Är det tydligt vilken sida av gränsen som trädet har sin mesta del på?

• Gilla
Anna_H och 18 till
  • Laddar…
Dett ser ut som att vedskjulet är väldigt lågt vilket gör att trädet knappast kan skada de på många år. Dessutom är väl knappast skjulet så ömtålig att det inte tål lite tryck från ett träd.
Nä, stå på dig och låt ekorrarna hoppa vidare I granen.

• Gilla
Attitudeswe och 20 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BellaHa Bella Hasselbacka skrev:
Kan jag behöva betala skadestånd till grannen när den vuxit in i huset?
Nej, ansvaret ligger hos grannen. Grannen har rätt att ta bort trädet när det tränger in på dennes fastighet och därmed kan du inte vara skadeståndsskyldig för trädets tillväxt.

• Gilla
Lakritsianen och 8 till
  • Laddar…
Foliehatten3
Jag tror din granne bara är ute efter gratis ved att lägga i sitt vedskjul.
Nä, hade det varit en ordentlig byggnad så förstår jag grannen lite. Men nu är det ett vedskjul med lite lösa brädet ihopspikade. Så be grannen att flytta sitt vedskjul

• Gilla
Anna_H och 12 till
  • Laddar…
Om det inte kan skada annat än vedskjulet kan ni låta trädet stå, om det däremot kan nå nån värdefullare byggnad om/när det blåser ikull bör ni nog fundera på att avverka det innan det blir för stort.
Vore det inte trevligt att ta bort de stora granarna och på sikt plantera lite fruktträd eller andra bärande träd för både djur och människors skull?

• Gilla
Lakritsianen och 12 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om det inte kan skada annat än vedskjulet kan ni låta trädet stå, om det däremot kan nå nån värdefullare byggnad om/när det blåser ikull bör ni nog fundera på att avverka det innan det blir för stort.
Vore det inte trevligt att ta bort de stora granarna och på sikt plantera lite fruktträd eller andra bärande träd för både djur och människors skull?
Håller med. TS skriver att granarna ”Planterades antagligen för väldigt längesedan”. Då låter det som att det är dags att avverka och börja om med något annat. Låt grannen betala hälften av alla kostnader.
Gamla granar kring bostäder har en fantastisk förmåga att rasera både hus, ägodelar och människor när man minst anar det. Skulle det visa sig att granarna var angripna när de faller, får man inget på försäkringen heller.

• Gilla
  • Ledsen
Lakritsianen och 19 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Låt grannen betala hälften av alla kostnader.
Om det nu är grannen som vill ha bort trädet anser jag nog att denne får stå för alla kostnaderna. Varför ska TS betala för något som TS egentligen inte vill ska ske?

• Gilla
husägaren TS och 28 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om det nu är grannen som vill ha bort trädet anser jag nog att denne får stå för alla kostnaderna. Varför ska TS betala för något som TS egentligen inte vill ska ske?
Under förutsättning att det ev. blir ett gemensamt projekt (plantera nya träd i gränsen) borde man väl dela på det. Varför underblåsa en gryende konflikt?

• Gilla
JohanMPH
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Varför underblåsa en gryende konflikt?
Jag menar inte att man ska underblåsa något men varför skulle man vilja betala för att fälla ett träd som man vill ha kvar? Man har antagligen svårt att hindra grannen från att ta bort trädet men att tänka sig att dessutom bidra ekonomiskt skulle jag tycka kännas väldigt magstarkt.

Jag skulle kort och gott förklara för grannen att jag önskar behålla trädet och med det lämna bollen till grannen.

TS är glasklar med sin åsikt:
BellaHa Bella Hasselbacka skrev:
Jag vill ha kvar trädet.

• Gilla
Rooney och 20 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle kort och gott förklara för grannen att jag önskar behålla trädet och med det lämna bollen till grannen.👍

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag menar inte att man ska underblåsa något men varför skulle man vilja betala för att fälla ett träd som man vill ha kvar? Man har antagligen svårt att hindra grannen från att ta bort trädet men att tänka sig att dessutom bidra ekonomiskt skulle jag tycka kännas väldigt magstarkt.

Jag skulle kort och gott förklara för grannen att jag önskar behålla trädet och med det lämna bollen till grannen.

TS är glasklar med sin åsikt:
Jag kan förstås ha fel, men jag tolkar Johans inlägg som ett fall där TS kommer på andra tankar, ser det lockande i att ta ner hela högen med träd och plantera något annat istället, som ett gemensamt projekt med grannen.

• Gilla
  • Haha
Lakritsianen och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
TS kommer på andra tankar, ser det lockande i att ta ner hela högen med träd och plantera något annat istället, som ett gemensamt projekt med grannen.
Så kan man såklart göra. Utifrån massor med trådar här på forumet tycker jag dock att grannsamägande av träd inte alltid verkar vara en toppenidé. Det som känns bra idag känns inte alltid lyckat långt senare med exempelvis nya fastighetsägare.

• Gilla
Håkan 1953 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.