BellaHa Bella Hasselbacka skrev:
Min granne vill ta bort gemensamt träd för att hon säger att stammen växer in i hennes vedskjul. Jag vill ha kvar trädet. Det är massa ekorrar som springer just i dom här granarna.
Jag tycker det känns idiotiskt att bygga så nära tomtgränsen och dessutom mot gemensamma träd. Hur hade ni gjort? Kan jag behöva betala skadestånd till grannen när den vuxit in
BellaHa Bella Hasselbacka skrev:
Min granne vill ta bort gemensamt träd för att hon säger att stammen växer in i hennes vedskjul. Jag vill ha kvar trädet. Det är massa ekorrar som springer just i dom här granarna.
Jag tycker det känns idiotiskt att bygga så nära tomtgränsen och dessutom mot gemensamma träd. Hur hade ni gjort? Kan jag behöva betala skadestånd till grannen när den vuxit in i huset?
granen växer ungefär 2-3mm per sida och år. Bara ut o mäta när det får kontakt. Så låt granen stå några år till. Kanske grannen hunnit flytta👍

• Gilla
Intet
  • Laddar…
En bra tumregel, som jag tror är långt mer än en tumregel, är att inte bygga närmare gränsen än fyra meter. Ska man bygga närmare behöver man ha grannens lov, iallafall om det är fråga om bygglov. Samma tumregel bör man hålla sig till när det gäller träd. Så om alla bara planterar sina träd och bygger sina hus minst fyra meter från gränsen, så blir det mycket mindre bekymmer för alla, inte minst ekorrarna.

Rent juridiskt, som jag uppfattar det. Om trädet står på gränsen, så att en del står på grannens mark. Då har grannen rätt att ta ner trädet, oavsett vad du vill. Däremot är grannen skyldig att fråga dig, om vad du tycker. Men det låter det ju som grannen redan gjort.
Och om man tolkar juridiken som att jag inte har helt rätt ovan. Så är det iallafall ännu tydligare att grannen har rätt att ta bort alla rötter som hotar skjulet och alla grenar som hänger över gränsen. I princip får han även ta bort all del av stammen som står på hans sida gränsen, men inte så pass att trädet dör.

Sist men inte minst. Viktigast av allt är grannsämjan. Så om nu grannen snällt frågar, om han får ta ner trädet. Så säg för guds skull ja, med ett stort och vänligt leende. Vill du ha träd så plantera så många fruktträd eller vårdträd du vill. Men plantera dem minst fyra meter från gränsen. Så vårdar du grannsämjan i kanske hundratals år framåt.

• Gilla
Artemisia och 5 till
  • Laddar…
Hur är det med gränsen. Vet du exakt vart den går - dvs, har du dragit ett rakt snöre mellan de två gränspinnar som avgränsar fastigheterna?

Om hela stammen vid marken står på din sida om snöret så får bara du fälla hela trädet. Din granne kan be dig att se till att inga grenar sticker ut över "snöret" - om du inte bryr dig om detta har det fortfarande rätt att att ner de grenar som sticker in över deras tomt.

Så tror jag det legala läget är för dig. Om trädet verkligen står mitt på fastighetsgränsen så vet jag inte säkert hur det hela skulle lösas i "rätten"...

Ta en öl tillsammans över det... ;)

//

• Gilla
Intet
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
…enligt din åsikt.
Ingen åsikt, utan erfarenhet.

• Gilla
Ruben Janzon och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Vilket är en ren åsikt.

• Gilla
  • Haha
MagHam och 4 till
  • Laddar…
Fråga hellre grannen om ni inte ska hjälpas åt att kanske flytta vedskjulet en halvmeter/meter istället.

• Gilla
Susanne Lorenz och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Jo, det är fortfarande din åsikt att det är olämpligt, även om du har erfarenhet av situationer där det varit så.

• Gilla
Polyester och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Jo, det är fortfarande din åsikt att det är olämpligt, även om du har erfarenhet av situationer där det varit så.
Självklart. Åsikt grundad på erfarenhet. Är likt förbannat, en åsikt och ingenting annat.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Grannen har rätt att ta bort trädet när det tränger in på dennes fastighet
På vilken grund då?

Jag skulle gärna vilja att det var så, och tycker att den ordning som bara ger en rätt att ta gren och rot är dålig, men det är ju alltjämt bara det 3:2 jordabalken medger.

• Gilla
Carl-henning Wallberg och 1 till
  • Laddar…
BellaHa BellaHa skrev:
Jag tycker det känns idiotiskt att bygga så nära tomtgränsen och dessutom mot gemensamma träd. Hur hade ni gjort? Kan jag behöva betala skadestånd till grannen när den vuxit in i huset?
Du skriver granar! Så vad är problemet med att ta bort EN gran? Jag tycker det låter rimligt att ta bort granen, varför bråka om detta, en annan gång kanske du har en förfrågan eller behöver hjälp. Man måste kompromissa och tänka på grannsämjan. Lyssna inte på dessa stofiler som uppmuntra dig att sätta dig på tvären du har så mycket stt förlora på ett sådant envist beteende

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Du skriver granar! Så vad är problemet med att ta bort EN gran? Jag tycker det låter rimligt att ta bort granen, varför bråka om detta, en annan gång kanske du har en förfrågan eller behöver hjälp. Man måste kompromissa och tänka på grannsämjan. Lyssna inte på dessa stofiler som uppmuntra dig att sätta dig på tvären du har så mycket stt förlora på ett sådant envist beteende
Du är en rolig prick.
Bara för att du vill att din granne skall hugga ner sina grana, bara för att du vill det, behöver inte TS tycka som du.
Kompromissa är inte detsamma som att ge vika.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Prova att läsa vad jag skriver en gång till. 😉
Nä, jag håller på traditionerna. 😉

• Haha
  • Gilla
hakrun och 2 till
  • Laddar…
BellaHa BellaHa skrev:
Gäller inte 4,5 meter till tomtgräns för bygge i er kommun?
Om så får grannen flytta skjulet.

• Gilla
Susanne Lorenz
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Du är en rolig prick.
Bara för att du vill att din granne skall hugga ner sina grana, bara för att du vill det, behöver inte TS tycka som du.
Kompromissa är inte detsamma som att ge vika.
EN gran, eller?

S Sunebosse skrev:
Gäller inte 4,5 meter till tomtgräns för bygge i er kommun?
Nej, det gör det inte. Det är nämligen inte en regel som generellt gäller i någon kommun.

Den gäller ibland, givet vissa förutsättningar, men det är inget vi kan veta något om utifrån bilden. Byggnaden vi ser kan vara byggd med bygglov, med grannens medgivande eller ha stått där så länge att bygget av den är preskriberat.
S Sunebosse skrev:
Om så får grannen flytta skjulet.
Som sagt, vi vet inget om byggnadens lovlighet och därmed inte heller vad man kan kräva om den.

Frågan gäller dock inte primärt byggnaden, utan om ifall grannen självsvåldigt får ta ner ett träd som delvis står på TS mark. Mitt svar är nej, tyvärr inte.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.