2 088 läst ·
25 svar
2k läst
25 svar
Grannen vill ta bort gemensamt träd. Hjälp
Att det blir ett gemensamt projekt behöver inte betyda gemensamt ägande.Alfredo skrev:
”Jag planterar en häck på min sida tomtgränsen här, så planterar du bärbuskar på din sida där. Eftersom vi båda drar nytta av fällningen av träden och insynsskyddet från den andres grönska delar vi på kostnaderna, X% för dig och Y för mig. Vi passar också på att skriva ett avtalsservitut gällande rätten att underhålla buskar/häck/träd från den andres fastighet (och att se till att det blir inskrivet så vi [kommande ägare] slipper tjafsa om det senare).”
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 inlägg
Typ, så ja. En idė att lösa det långsiktigt och behålla en god stämning bland grannar.tveksamt skrev:
”Vill ha kvar trädet” är alltid en positiv inställning, men naturen struntar högaktningfullt i detta när det är dags för nedbrytarna att ta vid. Hade det varit en ek skulle jag själv aldrig tvekat att behålla det. Gran däremot, är en helt annan historia. En gran som är i vägen är bäst som ved. Det är alltså fråga om de faktiska individerna på TS tomt, inte träd i allmänhet. Man får ser på det lite mer pragmatiskt i det här fallet.
(Faktum är att jag har ”gerillaplanterat” ekar från ollon i min omgivning. De trivs jättebra och så här 20 år senare har de börjat bli ståtliga)
Att låta grannen ta ner den stora granen i tomtgränsen och låta honnom ta kostnaderna och arbetet för detta och själv plantera ett par bärande träd på egen tomt borde vara det bästa på längre sikt.Alfredo skrev:
På tal om, vad kostar det ungefär att ta ner och ta hand om en större gran ca 30m i Stockholmsförort? Nån som vet? Antar att det spelar stor roll med omständigheterna, hos oss är det fritt åt 180 grader ungefär (allmänning, gräsmatta).
Är det krångligt kan det säkert bli dyrt, men ifall det är fritt 180 grader så räcker det ju bara med någon som kan motorsåga. Så ifall man inte känner någon med motorsåg så kan man ju prova att annonsera om att byta fällningen mot att den som fäller får veden. Hade någon i min närhet kommit med det erbjudandet hade jag tackat för det, i princip gratis ved är ju synd att tacka nej till. Men anlitar man en firma så blir det säkert dyrt. Men vill man bara ha fällningen utförd så är det max en timme för någon som inte har alltför lång restid, sen kan man ju såga upp den till ved själv. Det som tar mest tid är det som sker efter fällningen.slothy skrev:
Det resonemanget faller(!) rätt hårt med tanke på att grannen har laglig rätt att ta bort det av trädet som går in på/över dennes tomt. Det spelar liksom ingen roll vad ts tycker då…Alfredo skrev:
Jag menar inte att man ska underblåsa något men varför skulle man vilja betala för att fälla ett träd som man vill ha kvar? Man har antagligen svårt att hindra grannen från att ta bort trädet men att tänka sig att dessutom bidra ekonomiskt skulle jag tycka kännas väldigt magstarkt.
Jag skulle kort och gott förklara för grannen att jag önskar behålla trädet och med det lämna bollen till grannen.
TS är glasklar med sin åsikt:
Om man nu inte värdesätter grannsämjan förstås…
Vad är det som faller? Jag skriver uttryckligen "Man har antagligen svårt att hindra grannen från att ta bort trädet". Prova att läsa vad jag skriver en gång till. 😉Nissens skrev:
Om hon låter såga ner det och behåller det så ska du ha halva ved värdet eftersom det är ett gemensamt träd.Bella Hasselbacka skrev:
Min granne vill ta bort gemensamt träd för att hon säger att stammen växer in i hennes vedskjul. Jag vill ha kvar trädet. Det är massa ekorrar som springer just i dom här granarna.
Jag tycker det känns idiotiskt att bygga så nära tomtgränsen och dessutom mot gemensamma träd. Hur hade ni gjort? Kan jag behöva betala skadestånd till grannen när den vuxit in i huset?
Om grannen erbjuder sej att fixa fällning och bortforsling kostnadsfritt för TS tycker jag att man inte ska "bråka" om småsaker som vedvärdet..Plätt Fia skrev:
Ville båda däremot ha ner trädet vore det ju rimligt att dela på det arbete, de kostnader och den ved som går att hugga.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Grannen vill sätta häck i tomtgräns
Häckar, Buskar & Träd -
Grannen gör nytt staket och vill nyttja del av min tomt.
Utbyggnad och tillbyggnad -
Grannen vill vika upp sin takpapp under vår takplåt, fackmannamässigt att göra detta?
Tak & Vind -
Hur ska man tänka här? Grannen vill bygga ett attefallshus 60cm från vår fasad
Bygglov -
Privat väg skadas vid regn. Grannen vill att vi bekostar diken.
Juridik