P Peter Östgårdh skrev:
Enl. min mening är det god grannsämja att låta grannen ta bort trädet. Det gäller i stort sätt alltid med träd som stör en granne. Har man inte själv behov av att avlägsna trädet får grannen bekosta det. Rimligt.
Hej och välkommen till Byggahus Peter!

Visst vore det smidigt om TS lät grannen som vill ta bort trädet göra det, billigt för TS om grannen fixar allt och tar eventuella kostnader som trädfällningen medför.

M Mats Lindholm skrev:
dock inte på ett sätt som allvarligt skadar trädet.
Läs jordabalken en gång till. Man får inte ta bort rot eller gren om det kan befaras medföra skada av betydelse för fastighetsägaren, inte trädet...

M Mats Lindholm skrev:
Ville mest undvika killgissningar.
Då vore det väl väldigt lämpligt att du hänvisar till fakta istället för egna killgissningar?

• Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
betydelse för fastighetsägaren, inte trädet...
Och då måste denne först få chansen. Sen kan man göra det själv.

• Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, jag valde bort att läsa en tråd om löv…

Utan att ha läst mer än något enstaka inlägg där du länkade så håller jag dock inte med. I mina ögon är det en tydlig skillnad på stam och grenar och jag tror inte att skrivningen skett av en slump.

Nu har jag iofs. bara skummat i proppen till 1970 års lag men där såg jag inte det @Claes Sörmland talade om. Det är därtill ont om rättsfall och doktrinen är tunn. Så jag håller öppet för att jag har fel, och jag hoppas rent av det, men som jag tolkar det är trädet samägt om det är rotat på bägge fastigheterna.
Jag tror vi delar tolkning. Man kan naturligtvis inte ta ned träd som står på grannens mark ens om det står delvis där.

Men man kan ju ta bort det som tränger in på ens egen fastighet, alltså på sin sida gränsen. Och om det orsakar skada för grannen så måste denne erbjudas att själv genomföra åtgärden först.

Nej, vi delar tyvärr inte tolkning. Jag menar att man inte kan inkludera en trädstam i begreppet rot och gren. Men som sagt, jag övertygas gärna om att jag har fel.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Gäller det bara trädstammar eller gäller samma sak med t ex parkslidestammar enligt din tolkning?

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det här är alltså vad som inte finns tydligt att läsa i lagtext eller i förarbete eller dom, de två fallen till höger märkta med "?". Fallet till vänster går att läsa rakt i lagtexten (och i förarbetet om man inte litar på lagtexten):

Tre träd på gränsen mellan två fastigheter, där det vänstra trädet har en markerad kapgräns och de två högra har frågetecken.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jag skulle begränsa det till träd då stammen där (och möjligen grenverket på den egna fastigheten avseende fruktträd) har ett ekonomiskt värde som saknas på gräs och buskar.

Jag förstår din poäng, men är inte övertygad. Sedan domen som slaktade alnarpsmodellen som beräkningsgrund tror jag dock att värdet av enstaka träd i trädgårdsmiljö kommer betraktas som så lågt att vi aldrig kommer få ett rättsfall med vägledande dom.

Så vi är nog hänvisade till att gissa, om det inte finns övertygande förarbeten.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det här är alltså vad som inte finns tydligt att läsa i lagtext eller i förarbete eller dom, de två fallen till höger märkta med "?". Fallet till vänster går att läsa rakt i lagtexten (och i förarbetet om man inte litar på lagtexten):

[bild]
Skulle jag ta mig friheter i fall två eller tre skulle jag fälla hela trädet och säga att stammen är grannens om denne vill ha den.

Jag skulle vara långt ifrån säker på att ha rätten på min sida, men det tänker jag skulle gälla grannen med. Det här är en samförståndsfråga där jag kan tycka att det är rätt bra, på ett återhållande sätt, att rättsläget inte är solklart.

J
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Skulle jag ta mig friheter i fall två eller tre skulle jag fälla hela trädet och säga att stammen är grannens om denne vill ha den.

Jag skulle vara långt ifrån säker på att ha rätten på min sida, men det tänker jag skulle gälla grannen med. Det här är en samförståndsfråga där jag kan tycka att det är rätt bra, på ett återhållande sätt, att rättsläget inte är solklart.
Fast någonstans måste väl man som granne kunna äga rätten till sin tomt? Det jag menar att träd som växer med hela stammen in på min tomt som jag inte vill ha måste man ju få ta bort om grannen vägrar eller?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Det här är alltså vad som inte finns tydligt att läsa i lagtext eller i förarbete eller dom, de två fallen till höger märkta med "?"
Får fastighetsägare2 inte kapa enligt strecket betyder detta att fastighetsägare1 har rätt att skapa avsevärda intrång på tvås egendom utan att två kan freda sig. Jag tycker det är mer orimligt än att ett får acceptera en kapning i gränslinjen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Ta ner!

Claes Sörmland
Jag förstår det som att lagstiftaren (och föregående utredning) inte alls har funderat på träd som står rotade på flera fastigheter eller som har stam som lutar över en fastighetsgräns, alltså de två fallen i min grafik ovan med "?". Jag har aldrig hittat någon text som antyder att man har funderat över detta.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jag har aldrig hittat någon text som antyder att man har funderat över detta.
Lagstiftaren borde ha tagit en skogspromenad efter någon dåligt underhållen rågång...

• Haha
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.