39 851 läst ·
155 svar
40k läst
155 svar
Grannen vill ta bort gemensamt träd. Hjälp
Är det verkligen 4 meter? Jag tycker jag kan komma ihåg 2 meter. Dessutom närmare om det är buskar etc.C cim95nj5 skrev:En bra tumregel, som jag tror är långt mer än en tumregel, är att inte bygga närmare gränsen än fyra meter. Ska man bygga närmare behöver man ha grannens lov, iallafall om det är fråga om bygglov. Samma tumregel bör man hålla sig till när det gäller träd. Så om alla bara planterar sina träd och bygger sina hus minst fyra meter från gränsen, så blir det mycket mindre bekymmer för alla, inte minst ekorrarna.
Rent juridiskt, som jag uppfattar det. Om trädet står på gränsen, så att en del står på grannens mark. Då har grannen rätt att ta ner trädet, oavsett vad du vill. Däremot är grannen skyldig att fråga dig, om vad du tycker. Men det låter det ju som grannen redan gjort.
Och om man tolkar juridiken som att jag inte har helt rätt ovan. Så är det iallafall ännu tydligare att grannen har rätt att ta bort alla rötter som hotar skjulet och alla grenar som hänger över gränsen. I princip får han även ta bort all del av stammen som står på hans sida gränsen, men inte så pass att trädet dör.
Sist men inte minst. Viktigast av allt är grannsämjan. Så om nu grannen snällt frågar, om han får ta ner trädet. Så säg för guds skull ja, med ett stort och vänligt leende. Vill du ha träd så plantera så många fruktträd eller vårdträd du vill. Men plantera dem minst fyra meter från gränsen. Så vårdar du grannsämjan i kanske hundratals år framåt.
Plantera nya träd i gränsen? Det är väl att skapa ett kommande problem.NejJohan Gunverth skrev:
skall det planteras eller byggas gör det på den egna tomten, aldrig i tomtgräns.
Klicka här för att svara