113 226 läst ·
700 svar
113k läst
700 svar
Granne blockerar räddningsväg och utfart
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Tja du är alltså proffs på det hela? Du vet dessutom det ser ut runt om. Det andra alternativet kanske är på en landsväg med 70km /h.J JohanLun skrev:Klarar sig? Du menar att de som blir instängda klarar sig?
Säkert klarar sig byggherren också om lastbilen ställer lasten 100m bort och de tar dit en lite mindre lastare som tar sakerna. Men ingen av oss vet ju hur platsen ser ut, så det där är ren spekulation...
Grannen kanske klarar sig med ett tält, han behöver inte bygga ett hus alls.
Den enkla lösningen är ju självklar. Byggherren / grannen tar reda på exakt när saker som kräver en längre lastning som blockerar vägen kommer ske. De meddelar alla boende på gatan om när detta inträffar. De boende blir visserligen störda, men har de något de måste passa tiden till kan de välja att avgå lite före vägen stängs av. Om man inte är villig att göra detta, så måste man vara villig att flytta sig inom kanske 5 minuter om nån måste fram. Om det är frågan om att lasta av en diskmaskin från en distributionsbil så lär det ta <5 minuter och så länge är det rimligt att vänta, den marginalen bör alla ha. Men ärligt, hur många av oss (med familj och barn som ska lämnas i skolan) har varje morgon mer än 30 minuters marginal? Och även om vi har det, vill vi lägga den på att förenkla för en granne som dessutom inte vill lägga två strån i kors för att förenkla livet för dig?
Ett sätt att lösa det är ju att dela ut lappar att alla större leveranser sker mellan 02-04 på natten, då brukar de allra flesta vara hemma och sova. Så gör man ju vid vägarbeten när man måste spärra av vägen. Inte spärrar man vägen utan att säga till kl 8 på morgonen?
Lossa på natten? Vem skulle avisera det?
Grannen som inte vill avisera om nästa lastbil.
Tänk på att vi har ingen aning om hur många fler stora lass det är.
.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Tänk vad oförstående ni är till det hela. Och ingen vilja till att förstå? Ts hade större förståelse för det heta. Han ville veta när och vilken tid.
Men nu tjatar om att det går ställa sig 100m bort. Ni saknar respekt för andra människor.
Ni sätter ansvar på alla andra att flytta sig. Men ni ställer inga krav på grannen.
Det är grannen ni ska ge er på och att informera.
Men nu tjatar om att det går ställa sig 100m bort. Ni saknar respekt för andra människor.
Ni sätter ansvar på alla andra att flytta sig. Men ni ställer inga krav på grannen.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Näe, om "grannen" (byggherren) meddelar TS när leveranser sker är ju allting löst.Bananskalare skrev:
Tänk vad oförstående ni är till det hela. Och ingen vilja till att förstå? Ts hade större förståelse för det heta. Han ville veta när och vilken tid.
Men om inte grannen klarar det så trillar det ju ned på att FÖRAREN inte kan blockera vägen.
Det är mycket som vi som skriver här i tråden inte vet.Bananskalare skrev:
Jag tolkar lagtexten som att man inte "onödigtvis" får störa eller hindra trafiken. Och att man inte får lasta där det är stoppförbud, i korsningar, vid övergångställen mm. Det bör innebära att man ska välja en tid och en plats att lasta av som stör så få som möjligt. Som jag tolkar det hela så stör man "onödigtvis" då man inte meddelar eller väljer en bättre tid / plats. Juridiskt bör TS har på fötterna att säga att grannen gör fel. Men, som många påpekat, konstapeln har nog viktigare saker att göra - men bara därför betyder det inte att det är lagligt och rätt. Bara att polisen inte har tid att följa upp ärendet.
Näe, eftersom grannen inte vill fatta så ser jag två bra förslag i dessa trådar.
1) Kontakta fraktbolagen och klaga och hoppas att de vägrar fortsatta leveranser om inte "grannen"* fixar en lastplats
2) På något sätt göra livet jobbigt för "grannen"* så att han får problem med leveranserna. Ett sätt är ju som sagt att bara parkera sin egen bil på hans tomt och säga att man gör så tills man får reda på vilka tider gatan kommer vara blockerad.
*"Grannen"=byggherren eller vem det nu än är som vägrat TS att meddela när leveranser kommer...
Eftersom TS slutat skriva kan jag misstänka att de hittat en väg runt detta... Vore kul veta hur det löste sig...
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Varför är det ingen som föreslår att göra nytt försök att diskutera med grannen? Det är trots allt den bästa lösningen.J JohanLun skrev:Näe, om "grannen" (byggherren) meddelar TS när leveranser sker är ju allting löst.
Men om inte grannen klarar det så trillar det ju ned på att FÖRAREN inte kan blockera vägen.
Det är mycket som vi som skriver här i tråden inte vet.
Jag tolkar lagtexten som att man inte "onödigtvis" får störa eller hindra trafiken. Och att man inte får lasta där det är stoppförbud, i korsningar, vid övergångställen mm. Det bör innebära att man ska välja en tid och en plats att lasta av som stör så få som möjligt. Som jag tolkar det hela så stör man "onödigtvis" då man inte meddelar eller väljer en bättre tid / plats. Juridiskt bör TS har på fötterna att säga att grannen gör fel. Men, som många påpekat, konstapeln har nog viktigare saker att göra - men bara därför betyder det inte att det är lagligt och rätt. Bara att polisen inte har tid att följa upp ärendet.
Näe, eftersom grannen inte vill fatta så ser jag två bra förslag i dessa trådar.
1) Kontakta fraktbolagen och klaga och hoppas att de vägrar fortsatta leveranser om inte "grannen"* fixar en lastplats
2) På något sätt göra livet jobbigt för "grannen"* så att han får problem med leveranserna. Ett sätt är ju som sagt att bara parkera sin egen bil på hans tomt och säga att man gör så tills man får reda på vilka tider gatan kommer vara blockerad.
*"Grannen"=byggherren eller vem det nu än är som vägrat TS att meddela när leveranser kommer...
Eftersom TS slutat skriva kan jag misstänka att de hittat en väg runt detta... Vore kul veta hur det löste sig...![]()
Jo jag vet ts har misslyckats med att prata med grannen. Det kan vara så att ts klantade sig.
Eftersom det finns 10 hus till som drabbas så borde det finnas någon annan som kan försöka.
Varför ta för givet att det inte går? Det är viktigt att nå en uppgörelse.
Jag kan inte se att det skulle vara omöjligt. Men att någon annan en ts ska prata med grannen, är en stor chans.
Med tanke på era Barnsliga planer på hämd så är min lösning med att försöka förhandla kanske för för vuxna.
Redigerat:
Vi kan nog bena ut det. Så här står det i inlägg #14.Bananskalare skrev:
Vad av förklaringen är det du inte begriper?A AggeP skrev:
Man behöver inte förstå geometrin fullständigt för att förstå slutsatsen. Det är slutsatsen som är det intressanta. Att bara en fastighet blockeras jämfört med att ett tiotal fastigheter blockeras är en förbättring tycker jag.
3) TS skulle kunna stämma byggargrannen. Tingsrätten skulle troligen inte ta upp målet, men byggargrannen kanske skärper sig om det går till delgivning.J JohanLun skrev:Näe, eftersom grannen inte vill fatta så ser jag två bra förslag i dessa trådar.
Jag tvivlar på att TS pratat med sin byggargranne endast en gång. Han startade tråden för att för få hjälp med vilka rättigheter han har i den situation han befinner sig i. TS har förmodligen lämnat tråden eftersom det blev för mycket pajkastning mellan lastbilschaufförer och folk som inte gillar att det står lastbilar ivägen där de vill köra.Bananskalare skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Okej, men jag känner att det är lite mer seriöst att försöka förstå innan jag glad i hågen säger att det finns en plats.P pmd skrev:Vi kan nog bena ut det. Så här står det i inlägg #14.
Vad av förklaringen är det du inte begriper?
Man behöver inte förstå geometrin fullständigt för att förstå slutsatsen. Det är slutsatsen som är det intressanta. Att bara en fastighet blockeras jämfört med att ett tiotal fastigheter blockeras är en förbättring tycker jag.
Hur ofta tror du att det kommer lastbilar till grannen? 3ggr i veckan1 ggr i veckan.
3 ggr i månaden 1ggr imånade.
Du får det å låta som som hur ofta som helst
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Men det finns 10 hus till. Själv tycker jag att det låter som det skar sig. Men oavsett eftersom det inte finns någon juridik och vuxna inte håller på med barnsligheter som inparkerkeringar.P pmd skrev:Jag tvivlar på att TS pratat med sin byggargranne endast en gång. Han startade tråden för att för få hjälp med vilka rättigheter han har i den situation han befinner sig i. TS har förmodligen lämnat tråden eftersom det blev för mycket pajkastning mellan lastbilschaufförer och folk som inte gillar att det står lastbilar ivägen där de vill köra.
Det var inte några ord mot ts..men svaren var inte rätt.
Sen var vi flera som försvarade föraren.
Men om ts försvann för det så.... Sen dök det upp ett gäng små ungar som börjat prata om hämnd.
När vettet tar slut tar nävarna vid
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 951 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 951 inlägg
Min tanke är inte hämnd, utan att se till att ha en möjlighet att komma iväg när man vill, utan att hindras av leveranser till byggherren.Bananskalare skrev:
Om jag får välja mellan att jag har ett problem för att grannen bygger, eller att grannen har problemet så väljer jag att det är grannen som får problemet. Helst väljer jag såklart att ingen har problem, men om grannen inte vill hjälpa till med det valet så får han acceptera lite strul.
Sen kan det kanske bli ett problem för leverantören, om det är så att grejerna måste av för att komma åt saker som ska till nästa kund. Behövs inte det är det bara att åka vidare och meddela byggherren att det inte gick att leverera på platsen och att byggherren får återkomma när han fixat den möjligheten.
Då blir det max problem en gång för leverantören och rimligen tar de betalt för bomkörningar också.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag ger upp.Fairlane skrev:
Min tanke är inte hämnd, utan att se till att ha en möjlighet att komma iväg när man vill, utan att hindras av leveranser till byggherren.
Om jag får välja mellan att jag har ett problem för att grannen bygger, eller att grannen har problemet så väljer jag att det är grannen som får problemet. Helst väljer jag såklart att ingen har problem, men om grannen inte vill hjälpa till med det valet så får han acceptera lite strul.
Sen kan det kanske bli ett problem för leverantören, om det är så att grejerna måste av för att komma åt saker som ska till nästa kund. Behövs inte det är det bara att åka vidare och meddela byggherren att det inte gick att leverera på platsen och att byggherren får återkomma när han fixat den möjligheten.
Då blir det max problem en gång för leverantören och rimligen tar de betalt för bomkörningar också.
Du tillhör alltså den kategorin som inte har förstått att man kommer längre genom att vata artig. Du vill inte ens försöka prata med grannen.
Ett tips en förbannad granne kommer inte alltid resonera som du tror, att han ska ta emot och flytta på sig. Bara för att du tycker att du har rätt. Grannen kan mycket väl låta lastbilen fortsätta blockera. Det är ganska troligt. Det finns risk att det blir "krig"
De vet du inte. Jag har ingen aning. Men jag är ganska övertygad om att han inte kommer flytta på lastbilen.
Varken jag eller du hade gjort det.
Så fundera lite till. Du kommer med största sannolikhet skaffa dig ett problem större än du hade innan.
Om du istället hade försökt att prata med grannen så hade allt kunnat lösa sig mycket fortare och bättre. Jag är tämligen säker på att en ny person så kommer det att lösa sig. Kraven är så enkla!