Bananskalare Bananskalare skrev:
Är det så att en del här verkligen tror att polisen kastar sig iväg? Till den lilla gatan med några få boenden? Frågan är om de ens åker. Det är inget prioriterat brott som begåtts. Det finns så mycket mer prio framförallt om det är en bit att åka.
Risken att lastbilen för böter är minimal.
Sen känner jag spontant, när polisen befinner sig kanske 20min bort och jag felparkerande lastbilar. Kunnat missa viktigare saker. Om så bara kör ett fyllo på tillnycktring.
Ingen tror polisen kommer. Grannarna får vänta på lossningen, och TS tyckte det var ett problem. Några håller med TS och några tycker han snällt får vänta.

Om det är OK att blockera några hus en halvtimme, var går då gränsen. Etthundra hus i en timme, 1000 i tio timmar? Någonstans borde det bli orimligt, även om det i TS fall kanske är något som bör accepteras.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag kan inte se likheten. Dessutom blandar du in tredje person i din straffledja. Men det gör väl inget bara jag får bete mig som en barnunge mot grannen som jag är beroende av att han vill hjälpa mig....
Vilken tur att ts har dig som ger så klockrena råd!
Du ser inte likheten mellan att inte kunna lasta av och inte kunna köra fram till en slamtömning?

Tredje person? Är det byggherren? Är det inte denna som i grunden är orsaken till att det ens finns ett problem?

Vad är det för problem att en transportfirma stället krav på kunden? Är det inte rätt vanligt att man gör det? Vi ställer krav på våra kunder för att vi ska kunna hjälpa dem. Sotaren ställer krav på mig, sin kund att jag ska ha en säker arbetsplats för honom. Etc.

Sen är jag lite undrande till varför du tänker att TS och byggherren ska bli bästa vänner när byggherren uppenbart skiter i TS.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ingen tror polisen kommer. Grannarna får vänta på lossningen, och TS tyckte det var ett problem. Några håller med TS och några tycker han snällt får vänta.

Om det är OK att blockera några hus en halvtimme, var går då gränsen. Etthundra hus i en timme, 1000 i tio timmar? Någonstans borde det bli orimligt, även om det i TS fall kanske är något som bör accepteras.
Du känner inte att din jämförelse spårade ur och vart löjlig?
Tja vad är valet? Det finns inget än att vänta.
Man kan fortsätta försöka prata med grannen eller någon av de tio andra kanske kan prata med grannen?

Förresten lastbilen blockerar gärna så mycket som möjligt. Bara för att kunna jävlas. Även om den hade kunnat stå mycket bättre.
Eller är det så att de måste stå där de ställer sig? Det gör det så kort tid som möjligt för de vill inte stå i vägen. De är dessutom människor som kör. De har ett fullt schema med flera stopp att hinna med.
De jobbar så fort de kan. För din skull och för sin skull.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du känner inte att din jämförelse spårade ur och vart löjlig?
Tja vad är valet? Det finns inget än att vänta.
Man kan fortsätta försöka prata med grannen eller någon av de tio andra kanske kan prata med grannen?

Förresten lastbilen blockerar gärna så mycket som möjligt. Bara för att kunna jävlas. Även om den hade kunnat stå mycket bättre.
Eller är det så att de måste stå där de ställer sig? Det gör det så kort tid som möjligt för de vill inte stå i vägen. De är dessutom människor som kör. De har ett fullt schema med flera stopp att hinna med.
De jobbar så fort de kan. För din skull och för sin skull.
Nu får du ge dig. Vilken jämförelse? Jag undrar helt ödmjukt om det finns en gräns när det inte är ok att blockera vägen. Hur viktig är transporten relativt den störning som uppstår. Har du en åsikt själv? Om inte förstår jag inte varför du svarar på inlägget, men inte på frågan. Det är en helt tillåten ståndpunkt att tycka att det inte finns någon gräns, är det så du tycker?

Nej de står där så kort tid som möjligt för att de har fler uppdrag och vill komma hem i tid. Precis som du skriver, fullt schema. Varför skulle chauffören djävlas med någon?

Om vi hade autonoma fordon skulle inte detta inträffa om de inte explicit hade programmerats att bryta mot trafikreglerna så ja det är den mänskliga faktorn som är orsaken.

Återigen ingen påstår att chauffören djävlas. Han försöker vara grannen/byggherren till lags men då är han tyvärr i vägen för TS och andra grannar. Man kan inte vara alla till lags och kanske är det inte rätt att vara grannen till lags utan det vore bättre att ställa motkrav att leveransen ska kunna ske utan störning för andra och utan att bryta mot trafikreglerna.

TS har pratat med grannen redan men grannen var helt ointresserad av att diskutera detta. Det går att fortsätta med den taktiken, okänt vad resultatet skulle bli. Jag har en gissning, kanske din är en annan. Jag har en vetenskaplig approach till livet och upprepar inte samma experiment och tror att resultatet ska bli annorlunda nästa gång.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
J
skoge skoge skrev:
digitala färdskrivaren registrerar om du flyttar dig
Japp, men då annat arbete inte är vila utan bara paus i körningen så spelar det ingen roll. Men om föraren satt färdskrivare i vila vill han ha minst 15 minuter. Men vila har man inte om man står så man blockerar vägen, för att ha vila ska man definitivt parkerat, och har man parkerat så man spärrar vägen så har man parkerat fel.

Så. Föraren kan visst flytta bilen. Om han jobbar med att lasta. För då vilar han inte. Ok?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Förresten lastbilen blockerar gärna så mycket som möjligt. Bara för att kunna jävlas. Även om den hade kunnat stå mycket bättre.
Eller är det så att de måste stå där de ställer sig?
ibland kan man även ställa sig så en personbil kommer förbi ändå.
MEN då kan man istället välja att blockera helt av säkerhetsskäl.

finns t.ex. cyklister som inte väntar utan cyklar under lastbilskran / lasten...under bommen på grävmaskin m.m.
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Japp, men då annat arbete inte är vila utan bara paus i körningen så spelar det ingen roll. Men om föraren satt färdskrivare i vila vill han ha minst 15 minuter. Men vila har man inte om man står så man blockerar vägen, för att ha vila ska man definitivt parkerat, och har man parkerat så man spärrar vägen så har man parkerat fel.

Så. Föraren kan visst flytta bilen. Om han jobbar med att lasta. För då vilar han inte. Ok?
all tid bilfan RULLAR registreras som körtid...
det är en stor skillnad med gamla färdskrivarn och dagens digitala...

att flytta sig för 10-15 bilar på en dag kan vara skillnaden mot att få sova i sin egen säng eller i hytten 45 minuter hemifrån
 
Redigerat:
  • Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du ser inte likheten mellan att inte kunna lasta av och inte kunna köra fram till en slamtömning?

Tredje person? Är det byggherren? Är det inte denna som i grunden är orsaken till att det ens finns ett problem?

Vad är det för problem att en transportfirma stället krav på kunden? Är det inte rätt vanligt att man gör det? Vi ställer krav på våra kunder för att vi ska kunna hjälpa dem. Sotaren ställer krav på mig, sin kund att jag ska ha en säker arbetsplats för honom. Etc.

Sen är jag lite undrande till varför du tänker att TS och byggherren ska bli bästa vänner när byggherren uppenbart skiter i TS.
Jag vet inte om du gör dig eller inte? Hur kan du få för dig tredje person skulle vara byggherren? Det är föraren och eventuella snickare på plats.

Sen kan man diskutera krav. Men om de kan blockera en fil på en trafikerad gata på Södermalm för att lossa. Så att lossa. Och blockera en korsning med 10 hus.
Kraven man kan ställa på en kund beror på saker som kan vara svåra att förstå.
Men det handlar om konkurrens. Om det ena åkeriet ställer lägre krav vid lossning får jobbet. Enkelt....

Sen vore jag glad om du kunde sluta hitta på grannar och bästa vänner. Har aldrig sagt kommer aldrig säga
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
För att ha slagit hårt på trumman om
Hur bra man är på att hålla ts inlägg.
Att då dra en slutssts om hur grannen
Passar inte. Det bygger på fördomar baserade på vad ts skrivit.
Jag baserar mitt omdöme om byggargrannen helt på TS uppgifter i tråden.
 
P
J JohanLun skrev:
I trådens fall är det ju beställaren och inte chauffören ts är irriterad på, men även en chaufför kan vilja jävlas med de som är otrevliga. Att då parkera in lastbilen, säga till honom att ringa när han är klar och gå in och fika är väl i det fallet ok?
Nej, det är onödigt. TS kommer inte iväg snabbare och chauffören blir irriterad i onödan. Det bästa är att TS parkerar sin bil där lastbilen brukar stå för att lasta av. Helst med en lapp på vindrutan med TS telefonnummer.
(Det förutsätter förstås att TS bil är så pass mycket mindre än lastbilen att den inte hindrar andra bilar att passera).
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag vet inte om du gör dig eller inte? Hur kan du få för dig tredje person skulle vara byggherren? Det är föraren och eventuella snickare på plats.
Jag gör mig inte till. Jag har en helt annan syn på vem som är tredje person i detta.
Det finns två parter som har ett affärsavtal, byggherre och transportfirman. Den utomstående som inte har ett dugg med detta att göra är såklart TS, och övriga grannar som blockeras. Det är de som är tredje person.

Om, transportfirman ställer krav på sina kunder "för att vi ska kunna leverera så måste ni ha en plats där vi kan leverera utan att störa andra" så hade detta inte varit ett problem. Byggherren hade fått upplåta en liten plats på tomten temporärt, där lastbilen hade kunnat backa in. Om transportfirman ställt krav så hade inte chauffören drabbats alls. Finns ingen plats, så kör han vidare och firman skickar en räkning till byggherren. Om inte snickarna, rörmokarna, elektrikerna etc får material att arbeta med så skickar de såkalrt också en räkning för tiden de varit på plats, oavsett om de kunnat göra något eller inte. Det är högst normal.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
J
skoge skoge skrev:
all tid bilfan RULLAR registreras som körtid...
det är en stor skillnad med gamla färdskrivarn och dagens digitala...

att flytta sig för 10-15 bilar på en dag kan vara skillnaden mot att få sova i sin egen säng eller i hytten 45 minuter hemifrån
Om jag minns rätt (och jag kan ha glömt då det var länge sen jag sysslade med detta) så räknas annat arbete som en "paus i körning". När bilen stått stilla nån minut så "pausas körning" och annat arbete börjar. Om man står stilla i kö, lastar eller av annan anledning bilen inte rullar så räknas inte det som körtid. Det gör att man kan lägga på den tiden till tiden innan man måste ta vila. Dock måste man efter 6h ta vila även om bilen stått stilla i flera timmar. Altså, om "bilfan" rullar blir det körtid, men eftersom det bara tar en minut att flytta bilen så blir det bara en minuts körning. Sen blir det åter annat arbete. Det spelar alltså ingen roll.

Om föraren däremot sätter färdskrivaren i vila och sen går ut och lastar, då har han ju gjort fel. Han vilar inte. Han jobbar. Men, mycket riktigt, om han då avbryter sin "vila" innan 15 minuter gått så förlorar han vilan eftersom den måste vara minst 15 minuter.

Man kan tänka att han vilar och någon annan lastar av. Men. Har han inte parkerat bilen bör han isåfall sätta vila MEN låta personen som lastar stoppa in sitt kort och slå på annat arbete. Man kan nämligen inte lämna sin bil trafikfarligt och gå och vila utan att isåfall också lämna över ansvaret till fordonet på någon annan.

Så näe, jag kan inte se hur han förlorar på att flytta bilen. Annat än att han givetvis förlorar ett par minuter av sin tid då det förstås alltid tar extra tid att avbryta något, men eftersom han inte har hittat en OK lastplats så handlar det ju om att han förlorar ett par minuter och TS vinner en halvtimme. Eftersom både chauffören och byggherren har att vinna på att avlastningen kommer till stånd så kan man anta att det är de som får ta höjd för att den tar längre tid om man inte vinnlagt sig om att det finns plats att göra en ur trafiksynpunkt korrekt lastning. Jag kan tycka att det är fullt rimligt att TS som inte har något att vinna på att grannen bygger hus är den som drabbas minst av byggherrens dåliga förberedelse för lastning alternativt att chauffören väljer att lasta av trots det är olämpligt. Då bör DE vara de som säger, sorry vi står i vägen, vi lyfter av denna takstolen (fönstret, lastpallen) vi har i kranen och flyttar oss sedan så du kommer förbi, sen fortsätter vi lasta av resten. Om bilisten (TS) då säger, ni verkar bara ha tre takstolar kvar så kör på, jag har tid att vänta, fine, alla är glada. Om bilisten säger, jag missar flyget/färjan/fotbollsmatchen/mötet - då är det helt rimligt att avlastningen tar ett par minuter extra och de går tillbaka in i bilen och flyttar den. Jag har svårt att se att en lastbil som lastar av styckegods behöver speciellt mycket tid med stödben och liknande. Om det är en betongbil eller en bil med en jättekran som man VET ska blockera vägen timmesvis utan att kunna avbryta så är det helt orimligt att inte förvarna alla som drabbas innan.

Att chaufförer och byggentreprenörer har ett pressat schema kan inte ursäkta detta. Kanske TS har ett lika pressat schema på sitt arbete?

Om chaufförens schema är så pressat så verkar det rimligt som tidigare föreslagits att finns inte en lämplig plats att lasta så lastning måste göras från gatan, och tid inte finns att göra detta på ett trafiksäkert sätt utan att blockera gatan så bör chauffören antingen säga att "då blir det övertid" och lasta av och ta den tid som behövs... Eller helt enkelt neka till att lasta av. Han kan ju inte tänka "jag vill inte bli sen hem så då får alla som bor på denna gatan bli sena till jobbet" och konsekvensen blir att de blir sena. Varför ska två avlönade minuter för en chaufför vara mer värt en 30 minuter en person som inte har nåt alls att göra med eller vinna på denna lastning och som troligen får jobba in dessa 30 minuter utan lön?
 
Redigerat:
  • Gilla
Unikt namn och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Sen vore jag glad om du kunde sluta hitta på grannar och bästa vänner. Har aldrig sagt kommer aldrig säga
Det är korrekt, det sa du inte, jag missförstod dig nog. Du skrev "mot grannen som jag är beroende av att han vill hjälpa mig...." och jag förstod inte (och förstår fortfarande inte) varför TS skulle vara beroende av att byggherren senare vill hjälpa honom. På samma sätt förstår jag inte kommentarer som varit i tråden om att TS inte kommer få bli bjuden på inflyttningsfest eller att TS skapat dålig grannsämja. För mig är det byggherren som är ansvarig för dålig grannsämja, då han ställer till problem för sina grannar och inte en försöker visa ett uns av förståelse.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Ingen vet hur det ser ut. Alternativet kanske är att backa ner på den smala gata som är där sen försöka lasta. Troligtvis fungerar det inte. Men fortfarande så blir grannarna drabbade oavsett. klarar sig!
Jag tror att det helt enkelt inte finns något alternativ.
Oavsett hur många gånger ni parkerar in bilen
 
J
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ingen vet hur det ser ut. Alternativet kanske är att backa ner på den smala gata som är där sen försöka lasta. Troligtvis fungerar det inte. Men fortfarande så blir grannarna drabbade oavsett. klarar sig!
Jag tror att det helt enkelt inte finns något alternativ.
Oavsett hur många gånger ni parkerar in bilen
Klarar sig? Du menar att de som blir instängda klarar sig?

Säkert klarar sig byggherren också om lastbilen ställer lasten 100m bort och de tar dit en lite mindre lastare som tar sakerna. Men ingen av oss vet ju hur platsen ser ut, så det där är ren spekulation...

Grannen kanske klarar sig med ett tält, han behöver inte bygga ett hus alls.

Den enkla lösningen är ju självklar. Byggherren / grannen tar reda på exakt när saker som kräver en längre lastning som blockerar vägen kommer ske. De meddelar alla boende på gatan om när detta inträffar. De boende blir visserligen störda, men har de något de måste passa tiden till kan de välja att avgå lite före vägen stängs av. Om man inte är villig att göra detta, så måste man vara villig att flytta sig inom kanske 5 minuter om nån måste fram. Om det är frågan om att lasta av en diskmaskin från en distributionsbil så lär det ta <5 minuter och så länge är det rimligt att vänta, den marginalen bör alla ha. Men ärligt, hur många av oss (med familj och barn som ska lämnas i skolan) har varje morgon mer än 30 minuters marginal? Och även om vi har det, vill vi lägga den på att förenkla för en granne som dessutom inte vill lägga två strån i kors för att förenkla livet för dig?

Ett sätt att lösa det är ju att dela ut lappar att alla större leveranser sker mellan 02-04 på natten, då brukar de allra flesta vara hemma och sova. Så gör man ju vid vägarbeten när man måste spärra av vägen. Inte spärrar man vägen utan att säga till kl 8 på morgonen?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.