Byggahus.se

Granne blockerar räddningsväg och utfart

1. A
    Medlem · 7 inlägg

AggeP

Medlem
    Hej,

Jag hoppas kunna få lite hjälp och vägledning av er. Jag bor i Göteborgs kommun och har en granne som bygger ett hus mitt över en liten väg (kommunägd) från vår fastighet. Vi har full förståelse för att vissa större leveranser kommer att ske under byggets gång och att viss blockering då kan ske.

Nu till mitt problem. Grannen som själv är byggherre informerar inte oss om när leveranser som blockerar räddningsväg för ett 10-tal fastigheter kommer ske, varken datum eller klockslag. Han blockerar dessutom vår enda utfart med bilen när dessa leveranser kommer och rycker bara på axlarna åt det. Vi har små barn och det stressar något otroligt att varken veta dag eller tid som dessa leveranser kommer som gör att vi inte kan ta oss ut med bilen. Vi har försökt prata med grannen men han bryr sig inte så därför vänder jag mig till er. Vad har jag för rättigheter här? Kan jag vända mig någonstans?

Tacksam för hjälp!

2. plåtrickard
    Besserwisser · östergötland · 613 inlägg

plåtrickard

Besserwisser
    Lyssnar han inte, ring parkeringsvakten..

3. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 9 354 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Grannen är begränsad i hur han får använda offentlig plats av ordningslagen och de lokala föreskrifter som Göteborgs kommun har utfärdat. De kan du läsa här:

https://www5.goteborg.se/prod/Stads...le/C12574360024D6C7WEBVC2A24B.pdf?OpenElement

Dessa två paragrafer är nog det som frågan gäller:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2021-10-24 kl. 14.36.42.png

Så går han inte att komma överens med så får du ringa polisen. Böter står för dörren om han bryter mot någon av dessa paragrafer.

Men samtidigt får ju avlastning ske på offentlig plats så varje hinder är inte ett brott enligt ordningslagen.

4. redarn
    Medlem · Till Havs · 495 inlägg

redarn

Medlem
    Hur lång tid varar blockeringarna? Lastar de någorlunda skyndsamt godset till grannens fastighet eller parkerar de lastbilen under lång tid så den blockerar gatan utan att under tiden lasta av?

5. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 2 220 inlägg
    Det kanske kan parkeras på ett ställe så du kommer ut.
    Grannen ska du ha många år, så mitt tips är att du säger åt grannen att du kanske var lite ivrig och försöker hjälpa grannen istället för att stjälpa.
    Bygget kommer passera fort förbi, så försök vara pragmatisk och hjälpsam.

6. A
    Medlem · 7 inlägg

AggeP

Medlem
    Stort tack för detta!

• Laddar…
  7. A
    Medlem · 7 inlägg

AggeP

Medlem
    De lastningar som har varit hittills har tagit cirka 30 minuter åt gången. Absolut att det lastats hela tiden men de blockerar in- och utfart för ca. 10 fastigheter varav flera har hemtjänst. Någon form av information måste vi väl ha rätt till?

8. A
    Medlem · 7 inlägg

AggeP

Medlem
    Det är precis detta vi efterfrågat, att få information så vi kan planera och parkera vår bil på annan plats de dagar leveranser ska ske. Grannen rycker på axlarna åt detta och menar att han inte vet när leveranserna ska komma (ändå är han på plats när de kommer). Jag tycker det är bortom respektlöst och vi har inte varit annat än pragmatiska och förstående. Men att vi inte ska kunna komma ut med bilen för att hämta på förskolan eller om något barn blir sjukt är inte OK. Jag undrar alltså nu vad jag har för rättigheter och vart jag vänder mig när grannen inte går att prata med.

9. redarn
    Medlem · Till Havs · 495 inlägg

redarn

Medlem
    Jag förstår till viss del frustrationen.

Jag tycker inte det är en orimligt lång tid att lasta av om det inte finns annan plats för lastbilen och de flyttar sig vid behov. Har de vägrat flytta på lastbilen och tvingat er att vänta så länge som en halvtimme?

Information har ni inte någon absolut rätt till däremot hänsyn. Information är ett sätt att öka hänsynen. Att grannen ska synka sina leveranser med dussintalet hushålls önskade passagetider låter svårt.

10. Jetkokos
    Elektroniktokig · Västmanland · 665 inlägg

Jetkokos

Elektroniktokig
    Nu säger jag inte att det är ok att blockera vägen, men just de två paragrafer är väl inte jätterelevanta här? Olägenhet pga damm eller spill lär inte vara aktuellt, och utrymningsvägar är inte blockerade. Räddningstjänstens arbete kan visserligen hindras om lastbilen blockerar för brandbilen, men finns det ingen möjlighet att lasta av på egna tomten eller på annat sätt så kan det ändå försvarligt (förutsatt att man flyttar på sig när det faktiskt är aktuellt).

11. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 9 354 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Jag tänkte på räddningstjänsten, det var ju det som TS efterfrågade i trådstart. Bättre skydd än så har nog inte TS. Läs min sista mening i inlägget.

Redigerat 24 okt 15:55
  12. Jetkokos

Jetkokos

Elektroniktokig
    Men hur ser vägen ut? Finns det plats för mötande personbilar, eller är det för smalt för det också?

3 kap. i trafikförordningen är aktuell iaf (även om undantag måste finnas i fall när alternativ helt saknas):

47 § Ett fordon får inte stannas eller parkeras
    1. på en sådan plats eller på ett sådant sätt att fara uppstår eller trafiken onödigtvis hindras eller störs,

55 § Ett fordon får inte parkeras
    ...
    2. på en väg framför infarten till en fastighet eller så att fordonstrafik till eller från fastigheten väsentligen försvåras,

Redigerat 24 okt 16:05
  13. A
    Medlem · 7 inlägg

AggeP

Medlem
    Nej, det finns inte plats för mötande personbilar. Grannen blockerar en T-korsning (som också är en återvändsgränd) vilket gör att samtliga fastigheter i ena hörnet av T:et är helt instängda från att ta sig ut eller in med bil.

14. Jetkokos

Jetkokos

Elektroniktokig
    Finns det en annan plats som lastbilen kan stå på vid utlastning, så att korsningen inte blockeras? Att blockera korsningen sänken nog ribban för böter iaf, men det gäller att lastbilen är kvar när de kommer för att lappa.

Om grannens leveranstider är okända, hur pass fasta är era egna tider för bilanvändning? Kan det vara ett alternativ att istället meddela grannen om vilka tider som vägen inte får vara blockerad?

15. A
    Medlem · 7 inlägg

AggeP

Medlem
    Grannens fastighet är i ena hörnan på T:et. Det hade gått att parkera i översta änden av T:et och därmed lämna fri passage (som ett uppochnedvänt L) för fastigheterna i återvändsgränden. På detta sätt hade endast 1 fastighet blockerats.

Grannen bryr sig inte (rycker på axlarna och säger att man får vänta) och alla försök att prata med honom har vi gett upp.

Vi hade alltså varit nöjda med en lapp i brevlådan som sa "det och det datumet mellan 8-16 kommer en leverans". Då hade vi kunnat planera runt det. När grannen nu inte visar oss den hänsynen vill jag åtminstone veta hur och om jag kan ta det vidare.

• Laddar…
  16. A
    Medlem · 7 inlägg

AggeP

Medlem
    Nej, lastbilen flyttar sig inte och ja, vi har fått vänta i 30min och ställa in planer för att vi inte kommit ut med bilen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.