J
Haha.
I trådens fall är det ju beställaren och inte chauffören ts är irriterad på, men även en chaufför kan vilja jävlas med de som är otrevliga. Att då parkera in lastbilen, säga till honom att ringa när han är klar och gå in och fika är väl i det fallet ok?

Fast, det är mänskligt att irriteras på de som uppenbart skiter i om du drabbas av andras agerande. Och lika så kommer de flesta att acceptera en störning om bara den som stör ber om ursäkt och visar att hen är villig att försöka göra situationen så bra som möjligt... Tex genom att temporärt flytta sig, snabba på eller nästa gång de kommer blockera ringa en halvtimme innan.

Folk brukar blockera vägen till vårt område vid fotbollsträning när de väntar på sina barn. Om de bara ska släppa av någon så har jag förståelse om man stannar trots pförbud, men många stänger av bilen och sitter där 10 minuter och väntar. Står det 20 bilar så måste man ofta vänta då det är för smalt för att mötas. Jag har några gånger sagt till att de står olämpligt och hindrar (det finns en parkeringsplats med gratis parkering 75m bort) och har de flesta gånger fått till svar "det har väl du inte med att göra", "är du polis eller?" och liknande arga svar. Man kunde tänka sig svaret, "oj, det visste jag inte, ska tänka på det nästa gång". Egoismen är stor. Jag har vart sugen att själv ställa mig riktigt kass så när träningen väl är slut så skulle alla sitta fast där. Men, trots allt, det är säkert 50 bilar till som ställt sig korrekt. Näe, egoistiska spånskallar som inte tänker finns det gott om men de flesta är vettiga eller inser när de gjort fel och försöker göra det bästa av situationen.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Haha.
I trådens fall är det ju beställaren och inte chauffören ts är irriterad på, men även en chaufför kan vilja jävlas med de som är otrevliga. Att då parkera in lastbilen, säga till honom att ringa när han är klar och gå in och fika är väl i det fallet ok?
.
Dock så är ju det parkerade bilen som är lämnad fullt möjligt att få P böter utskrivet på. och till och med ganska sannolikt att ev polis som ev kommer tvekar inte att skriva böter på en sån blockering.
Att nån annan står och lastar av ger inte nån annan nån slags förmildrande omständigheter att parkera fel och ser det ut som en blockering så kommer polis se den felparkerade personbilen som den som gjort fel. Och hinner dom innan du kommer ut så får du lösa ut bilen från både p böter och bärgning från platsen.

J
P polaris78 skrev:
Dock så är ju det parkerade bilen som är lämnad fullt möjligt att få P böter utskrivet på. och till och med ganska sannolikt att ev polis som ev kommer tvekar inte att skriva böter på en sån blockering.
Att nån annan står och lastar av ger inte nån annan nån slags förmildrande omständigheter att parkera fel och ser det ut som en blockering så kommer polis se den felparkerade personbilen som den som gjort fel. Och hinner dom innan du kommer ut så får du lösa ut bilen från både p böter och bärgning från platsen.
Ah, då kan den som ställt bilen där ställa ett paket på andra sidan lastbilen och hävda att lastning pågår men lastbilen står i vägen. Extra bonus att ringa pbolag och polis och säga LASTBILEN står i vägen och man står och väntar på att den ska flytta sig så får man garanterat inte böter...

Påminner mig om när jag stannat på en sträcka med pförbud för att plocka upp en person inom synhåll för massor av år sen. En mycket arg "turisttågsförare" (sån där traktor som drar vagnar med turister i) kom fram till mig och sa att jag stod i vägen om han skulle vända sitt tåg. Då flyttar jag mig förstås sa jag, annars ska jag åka om en minut. Då ska jag parkera in dig och ringa polisen svarade han då. Jamen gör det då svarade jag. Jag var ju dock just på väg, så tyvärr fick jag inte svaret på vad som skulle hänt. Men platser märkta lastplats får vad jag minns även nyttjas till att släppa av och på passagerare men inte parkera eller stanna utan att lasta något.

Det bästa är väl att chauffören förstår sitt misstag och om någon behöver passera får han avbryta lastningen även om det tar 10 minuter extra. Är det en lastning som tar 30 minuter är det enligt mig en självklarhet om man inte aviserat i förväg eller ställt sig så bilar kan passera även om det sker med svårighet. Tar lastningen 5-6 minuter kan man tycka folk får vänta.

Redigerat:
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Ah, då kan den som ställt bilen där ställa ett paket på andra sidan lastbilen och hävda att lastning pågår men lastbilen står i vägen. Extra bonus att ringa pbolag och polis och säga LASTBILEN står i vägen och man står och väntar på att den ska flytta sig så får man garanterat inte böter...

Påminner mig om när jag stannat på en sträcka med pförbud för att plocka upp en person inom synhåll för massor av år sen. En mycket arg "turisttågsförare" (sån där traktor som drar vagnar med turister i) kom fram till mig och sa att jag stod i vägen om han skulle vända sitt tåg. Då flyttar jag mig förstås sa jag, annars ska jag åka om en minut. Då ska jag parkera in dig och ringa polisen svarade han då. Jamen gör det då svarade jag. Jag var ju dock just på väg, så tyvärr fick jag inte svaret på vad som skulle hänt. Men platser märkta lastplats får vad jag minns även nyttjas till att släppa av och på passagerare men inte parkera eller stanna utan att lasta något.

Det bästa är väl att chauffören förstår sitt misstag och om någon behöver passera får han avbryta lastningen även om det tar 10 minuter extra. Är det en lastning som tar 30 minuter är det enligt mig en självklarhet om man inte aviserat i förväg eller ställt sig så bilar kan passera även om det sker med svårighet. Tar lastningen 5-6 minuter kan man tycka folk får vänta.
Lycka till med dom fantasierna... även om det är samma regelverk så blir det ändå så att det tolkas olika av polis på plats.. lastbilen måste ibland för att kunna lasta av byggmaterial in på en gård med kran stå på ett visst ställe. Ja du kan bära en tom låda fram och tillbaka till bilen och kalla det för av och på lastning men varenda vettig polis kommer snabbt att genomskåda dig och vad det är du håller på med.. men prova för all del så får du lära dig det den tråkigare vägen.. tror du poliserna är så korkade att dom tror på vad som helst och inte lyssnar med lastbilens chaufför också och skapar sig en bild av vad som händer på plats..

J
P polaris78 skrev:
Lycka till med dom fantasierna... även om det är samma regelverk så blir det ändå så att det tolkas olika av polis på plats.. lastbilen måste ibland för att kunna lasta av byggmaterial in på en gård med kran stå på ett visst ställe. Ja du kan bära en tom låda fram och tillbaka till bilen och kalla det för av och på lastning men varenda vettig polis kommer snabbt att genomskåda dig och vad det är du håller på med.. men prova för all del så får du lära dig det den tråkigare vägen.. tror du poliserna är så korkade att dom tror på vad som helst och inte lyssnar med lastbilens chaufför också och skapar sig en bild av vad som händer på plats..
Jag tror inte scenariot är rimligt, troligen är väl chauffören vettig trots att grannen är ett spånhuvud, så visst, dumt att förstöra för föraren, men är det samma förare som gör samma sak flera gånger i rad skulle jag nog överväga parkera in honom, men hålla mig i närheten om en polis skulle dyka upp. Var ska en väntande bil ta vägen? Har man småbarn kanske man måste lämna bilen och gå in?

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
det ni inte tänker på när ni kräver att lastbilen ska flytta sig,det är att varje gång lastbilen flyttar sig så registrerar det körtid...
om föraren ska flytta sig varje gång det kommer en personbil så blir det onödig körtid.

böterna på kör- & vilotiderna är dryga...

Det tror jag nog att många tänker på, på ett sätt eller annat. Men de bryr sig inte och frågan är väl också varför de ska göra det?

J
skoge skoge skrev:
det ni inte tänker på när ni kräver att lastbilen ska flytta sig,det är att varje gång lastbilen flyttar sig så registrerar det körtid...
om föraren ska flytta sig varje gång det kommer en personbil så blir det onödig körtid.

böterna på kör- & vilotiderna är dryga...
Desto större anledning att inte parkera tokigt. Dessutom är det inte vilotid utan annat arbete, även om många förare passar på och få vila vid tex lastning...

Minns jag rätt pausas körtiden, men det kan inte räknas som rast, därför kan föraren visst flytta bilen utan att kör och vilotid sabbas.

Om han då inte fuskar och räknar arbete som vila... ;)

Jag har jobbat med elektronisk beräkning av kör och vilotider men det är 20 år sen så minns inte exakt. Har CE kort, men aldrig kört yrkesmässig transport.

Redigerat:
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Desto större anledning att inte parkera tokigt. Dessutom är det inte vilotid utan annat arbete, även om många förare passar på och få vila vid tex lastning...

Minns jag rätt pausas körtiden, men det kan inte räknas som rast, därför kan föraren visst flytta bilen utan att kör och vilotid sabbas.

Om han då inte fuskar och räknar arbete som vila... ;)

Jag har jobbat med elektronisk beräkning av kör och vilotider men det är 20 år sen så minns inte exakt. Har CE kort, men aldrig kört yrkesmässig transport.
digitala färdskrivaren registrerar om du flyttar dig

J JohanLun skrev:
Jag tror inte scenariot är rimligt, troligen är väl chauffören vettig trots att grannen är ett spånhuvud, så visst, dumt att förstöra för föraren, men är det samma förare som gör samma sak flera gånger i rad skulle jag nog överväga parkera in honom, men hålla mig i närheten om en polis skulle dyka upp. Var ska en väntande bil ta vägen? Har man småbarn kanske man måste lämna bilen och gå in?
Jag misstänker att väntande bilar inte är stort problem. Sen är svaret på frågan ja, man får vänta. Sånt råkar man utför titt som tätt när man bor en storstad.
Om du nu lyckas få ut en polis så är jag övertygad om att denne om han nu kommer i tid skulle prata med föraren sen åka. Jag tror nämligen inte de skulle göra så mycket nämligen. Det är inget direkt högprioriterat brott...."olaglig" lossning... Glöm alla våldsamma människor rån här har vi något mycket viktigare en lastbil blocket en liten gata med några få boenden en liten stund. De släpper nog allt för att åka dit.

skoge skoge skrev:
digitala färdskrivaren registrerar om du flyttar dig
Då är bra med längre lossningar....

Är det så att en del här verkligen tror att polisen kastar sig iväg? Till den lilla gatan med några få boenden? Frågan är om de ens åker. Det är inget prioriterat brott som begåtts. Det finns så mycket mer prio framförallt om det är en bit att åka.
Risken att lastbilen för böter är minimal.
Sen känner jag spontant, när polisen befinner sig kanske 20min bort och jag felparkerande lastbilar. Kunnat missa viktigare saker. Om så bara kör ett fyllo på tillnycktring.

Fairlane
Det finns en annan tråd där någon fick betala för en bomkörning när inte slamsugbilen kunde köra på vägen. Jag tycker situationen är jämförbar. Finns ingen plats att stå och lasta av så får fraktfirman skicka en räkning för bomkörning och be byggherren återkomma när denne löst problemet.
Då blir det inget problem för fraktfirman och inget problem för de oskyldiga grannarna som idag parkeras in. Den som får problem är byggherren, vilket känns som det rimligaste. Något säger mig att byggherren då blir mer intresserad av att lösa situationen.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det finns en annan tråd där någon fick betala för en bomkörning när inte slamsugbilen kunde köra på vägen. Jag tycker situationen är jämförbar. Finns ingen plats att stå och lasta av så får fraktfirman skicka en räkning för bomkörning och be byggherren återkomma när denne löst problemet.
Då blir det inget problem för fraktfirman och inget problem för de oskyldiga grannarna som idag parkeras in. Den som får problem är byggherren, vilket känns som det rimligaste. Något säger mig att byggherren då blir mer intresserad av att lösa situationen.
Jag kan inte se likheten. Dessutom blandar du in tredje person i din straffledja. Men det gör väl inget bara jag får bete mig som en barnunge mot grannen som jag är beroende av att han vill hjälpa mig....
Vilken tur att ts har dig som ger så klockrena råd!

• Gilla
polaris78
  • Laddar…
P
Ja det är iallafall fakta att dom flesta lastbilar som håller på med leveranser till byggen behöver stå vid tomten och lossa och polisen har ofta en stor förståelse för detta då det anses vara helt normalt. och att det totalt sett sker mest under en peroid under bygget.. Precis som att traktorn som plogar snö är ivägen eller har snö över hela vägen medans den plogar eller bärgningsbilen som ska hämta nåns bil i ett trångt läge i ett villaområde. Det blockerar vägen en stund mer eller mindre och det är normalt och polisen kommer knappast att skriva böter ens om dom kommer dit utan konstaterar det som alla normalbegåvade redan vet, det är stopp en stund men snart är det klart och allt flyttar sig igen.

Det är såhär det fungerar och även om det svider i nån egenutnämd kvarterspolis stjärt så är det bara att acceptera. dom som anser eller tror att nån vettig polis kommer lyssna på deras gnäll är rätt långt från verkligheten. och ev "uppfostringsförsök" och allt dom kallat det i den här tråden kan vi nog snabbt konstatera att det bara kommer bita dom själva i röven..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.