114 469 läst ·
700 svar
114k läst
700 svar
Granne blockerar räddningsväg och utfart
Klart man måste vara villig betala för att transporterna ska ske på lagligt sätt. Annars skulle alla val bara vara det billigaste. I det fall det är helt mellan säljaren och köparen av en vara/tjänst så tycker jag det är rätt fritt, men om valet görs på bekostnad av någon annan - i detta fall grannen - så är det inte OK att välja ett val som är bättre för mig men som de runt mig (som inte har nån vinning av mina förehavanden) får så att säga "betala".Bananskalare skrev:
Håll dig till sakfrågan. Det var möbler. Till ditt hus. Ha de varit kul att betala 500kr i timmen för att få varorna till tomtgränsen.
Dessa 500:- hamnar ovanpå den frakt du redan betalat.
Du har sagt att man måste vara laglig inga felparkeringar. Eller blockeringar. Det är också olagligt.
Alltså kommer du inte undan med antalet.
Man kan ju tänka sig att grannarna tvingas bära in materialet också? Att byggaren skulle få en dosa likt den som brandkåren har där han kan slå om alla trafikljus till grönt (och rött för de andra) när han kommer. Kanske finns mer att göra som kan göra bygget billigare på andras bekostnad?
Näe, man får betala för att få saker rätt utförda, iallafall för att de inte ska drabba de kring en. Alternativt frågar man de runt kring en om man kan få ta en genväg och får deras OK. Att bara köra på är fräckt och egoistiskt.
Nu förstår jag inte ett ord av det du svaradeBananskalare skrev:
Håll dig till sakfrågan. Det var möbler. Till ditt hus. Ha de varit kul att betala 500kr i timmen för att få varorna till tomtgränsen.
Dessa 500:- hamnar ovanpå den frakt du redan betalat.
Du har sagt att man måste vara laglig inga felparkeringar. Eller blockeringar. Det är också olagligt.
Alltså kommer du inte undan med antalet.
Uppbärning och frakt av möbler diskuterar vi i en annan tråd. Denna gäller byggvaror och att blockera grannen. Det är inte jag som lämnat sakfrågan ser det ut som
Vad är det för 500 i timmen jag ska betala ovanpå frakten som redan är betald? För din kännedom så fördelar sig frakten (iaf på längre sträckor) ungefär en tredjedel vardera på fordon, bränsle och lön. Men jag vill varken betala pengar eller med min väntetid, min granne som bygger får betala ur egen ficka för att få det levererat by the book, inget fusk eller genvägar eller onödiga risker eller hinder för medmänniskorna.
Vad är också olagligt?
vilket antal kommer jag inte undan?
Jag är inte riktigt med på hur 10hus*2vuxna*30min blev 5 gnällspikar som tappade 10 min. Eller hur en flytt av lastbilen 10-20meter blev 200meters pirrakörning av flera ton gods.Bananskalare skrev:
Snittet enligt din uträkning som innebär att alla ska åka tror att man max får vänta 15min. Alltså skulle förlusten bli 15min. Eftersom de flesta inte levererar på topp första stunden så kan vi ta bort 5min till. Vilket innebär en förlust på 10min. Dessutom så åker inte alls samtidigt. Vilket innebär att hälften åker. Man i den här uträkningen får vi dra av för de som är på plats för att ta emot varorna.. som då måste gå längre säg 200m med några pallar som väger runt tonnet. Där du inte kan köra pallyften utan man får lasta om till pirrra.
Så jag tror att lastbilen vart mycket dyrare. Vart ska man skicka fakturan?
Du ser man måste tänka på att det finns två sidor på en transport. Så vem ska betala fakturan? De fem som tappade 10min? Eller till den som gnällde mest? Det lär kosta
Det måste vara någon speciell chaufför-matematik man använder i fikarummet när man motiverar sin felparkering.
Allt grannen önskar är en förvarning när vägen blockeras. Om det "lär kosta" så är det väl så. Jag kan betala för det telefonsamtalet. Funkar swish?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Till byggherren såklartBananskalare skrev:
De som gynnas och de som lider?Bananskalare skrev:
Det är väl glasklart?Bananskalare skrev:
Det är den som har glädje av leveranserna. Sen får du fundera på om det är om det är byggherren eller grannarna.
Ja. Har men inte råd med 500 kr för att inte blockera grannarna ska man inte bygga hus för ett antal miljoner.Bananskalare skrev:
Intressant hur man lite försöker kollra bort det hela genom att diskutera fortkörning eller behörighet eller liknande.
Eller hur mycket transport skadat gods man fått. Det hör inte till frågeställningen.
Om man läst mina tidigare inlägg så hade man förstått att man ställer sig och blockerar för att spara pengar och tid....
Eftersom det är mycket prat om arbetsmiljö så blir det hela ännu mer komiskt. Eftersom det blir en försämrad arbetsmiljö desto längre föraren behöver släpa...
Säg att extra kostnaden är 500kr / tim
Troligtvis blir det per timme man får betala.
Alltså kostnaden blir minste 500kr
Värt det?
/Krille
Altså, kanske är detta nåt att ta fasta på, byggaren lejer in ett antal klåpare som blockerar och kör sönder grannarnas tomter och efter det kan man skicka alla fraktfakturor på material man beställer av grannarna för att de hellre betalar en riktig frakt än de stollar som byggaren själv lejt. Troligtvis kan detta tillämpas på andra saker också. Om inte grannarna betalar säg 10.000 kr i månaden så låter man irländska asfaltläggare gå bärsärk på grannarnas tomter. Hette byggaren Don Corelone?Bananskalare skrev:
Ja, där är nog TS ute och cyklar en liten aning åtminstone.Nissens skrev:
Ingenting, eftersom jag inte har hävdat det.
TS vill alltså ha besked om vilken dag en leverans ska komma. Det är inte ett dugg orimligt eller omöjligt för byggargrannen att upplysa om i normalfallet. Om han missar någon gång så må det vara hänt. Det som är oförskämt av byggargrannen är att han struntar i att ens försöka.
Så stor störning är det knappast att grannen måste rapportera varje leverans. Hade det varit stora störningar hade det varit en annan sak.P pmd skrev:Ja, där är nog TS ute och cyklar en liten aning åtminstone.
Ingenting, eftersom jag inte har hävdat det.
TS vill alltså ha besked om vilken dag en leverans ska komma. Det är inte ett dugg orimligt eller omöjligt för byggargrannen att upplysa om i normalfallet. Om han missar någon gång så må det vara hänt. Det som är oförskämt av byggargrannen är att han struntar i att ens försöka.
Hur stora störningar handlar det om? Nej, varje leverans behöver antagligen inte byggargrannen förvarna om, men nu struntar han ju helt i alla förvarningar om leveranser.
TS byggargranne skiter blankt i att TS drabbas lite då och då av leveranser till bygget som hindrar utfart. Jag skulle också bli lite småarg om en granne till mig ryckte på axlarna och sa att han skiter i att jag drabbas.
Det är helt enkelt ett resultat av dålig uppfostran, så nu måste någon göra rätt där byggargrannens mamma gjorde fel.
TS byggargranne skiter blankt i att TS drabbas lite då och då av leveranser till bygget som hindrar utfart. Jag skulle också bli lite småarg om en granne till mig ryckte på axlarna och sa att han skiter i att jag drabbas.
Det är helt enkelt ett resultat av dålig uppfostran, så nu måste någon göra rätt där byggargrannens mamma gjorde fel.
Haha, små störningar får man tåla, man kan ju inte hålla på att rapportera till ts hela tiden för att han kanske skall ut. Bättre ts frågar grannen i god tid innan han skall iväg. Det är betydligt effektivare. Gissar att ts använder vägen mindre än 1% av tiden…P pmd skrev:Hur stora störningar handlar det om? Nej, varje leverans behöver antagligen inte byggargrannen förvarna om, men nu struntar han ju helt i alla förvarningar om leveranser.
TS byggargranne förvarnar ju inte för en endaste leverans. Det är det som är TS problem.
Byggargrannen gör inte ens ett försök att vara en god samhällsmedborgare. Det är inte TS som ska behöva hålla koll på byggargrannens leveranser eftersom det inte är TS som skapar dessa. Det är den som ställer till problem för andra som ska försöka minimera dessa problem. Tyvärr finns det dock alldeles för många ouppfostrade tölpar i dagens samhälle. Vi måste gemensamt försöka korrigera deras dåliga beteenden.
Byggargrannen gör inte ens ett försök att vara en god samhällsmedborgare. Det är inte TS som ska behöva hålla koll på byggargrannens leveranser eftersom det inte är TS som skapar dessa. Det är den som ställer till problem för andra som ska försöka minimera dessa problem. Tyvärr finns det dock alldeles för många ouppfostrade tölpar i dagens samhälle. Vi måste gemensamt försöka korrigera deras dåliga beteenden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden