113 200 läst ·
700 svar
113k läst
700 svar
Granne blockerar räddningsväg och utfart
steg 2 blir nog att rycka tillbaka på axlarna och gå in och dricka kaffe... spy galla över grannen och gå vidare i livet..
väljer man att inte kontakta frakt bolaget och upplysa om att dess chaufför stängt in folk vid lastning så får man vänta tills jobbet är klart...
väljer man att inte kontakta frakt bolaget och upplysa om att dess chaufför stängt in folk vid lastning så får man vänta tills jobbet är klart...
Nämen ser man på — du hade rätt. Fastnade bakom denna när jag skulle köpa lunch till jobbet idag. Gick fram och sade hej, sen drog jag ner brallorna och sade att det var bara att köra på… Aldrig har jag sett en lastbilschaffis springa så fort in i förarhytten och dra därifrån. Sen kom blåljusen också, men det var försent, för då var jag redan på kontoret.Bananskalare skrev:
Steg 2 blir inte att blockera grannen med bilar.
Steg 2 blir till försöka prata grannen igen.
Eftersom över 10st boende blir drabbade så finns det andra som kan prata med grannen.
Ett smart sätt. De kanske skurit sig mellan ts och grannen. Eftersom det flera som kan försöka så bör man utnyttja det. Det som ger lite motvind är grannen inte är skyldig att ge infon. Det är inte några större krav som ställs på grannen. Det är lika lågt att inte gå med på ts krav som det är att blockera in grannen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Var det halloween kalsongerna du hade på dig?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 114 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 114 inlägg
Tro mig, vi som kör lastbil ställer oss inte i vägen för att djävlas utan vi försöker alltid ställa oss så vi inte hindrar framkomligheten.
I bland går det bara inte att ställa sig så vi inte står i vägen om tex vägen är smal eller har dålig bärighet i kanterna, då skyndar vi oss så mycket vi kan.
Kommer någon som snällt och vänligt frågar hur lång tid det tar så flyttar jag mig så vederbörande kommer förbi om det är möjligt även om det kostar en massa tid.
Kommer en gnällig djävel fram och börjar tjafs så står bilen kvar tills jag är färdig, och det tar då så klart längre tid med.
I bland går det bara inte att ställa sig så vi inte står i vägen om tex vägen är smal eller har dålig bärighet i kanterna, då skyndar vi oss så mycket vi kan.
Kommer någon som snällt och vänligt frågar hur lång tid det tar så flyttar jag mig så vederbörande kommer förbi om det är möjligt även om det kostar en massa tid.
Kommer en gnällig djävel fram och börjar tjafs så står bilen kvar tills jag är färdig, och det tar då så klart längre tid med.
Det är väldigt väldigt sällan ens fel att två hamnar i konflikt.. det krävs liksom 2 för att "dansa" och 450 inlägg senare så är det nog inte många som minns ordagrant varje inlägg från början och dessutom är det ju oftast så att man får en sida av problemet. Där dom flesta utelämnar det som inte är till deras fördel... Tror varken trådskapare eller nån annan här vet hurvida byggaren själv ens får alla leverans sms eller om det är som mer vanligt vid husbyggen att det är flera företag och iblandade så som jag beskrev.. men så långt har dom flesta inte ens kollat utan man kör på sin sida av problemet och "kräver" att få veta att det sen kanske inte ens är möjligt det struntar man i..och argumenterar in i absurdum att det är "olovligt" men att ingen polis kommer att bry sig att åka dit i 95% av fallen och att även om det händer så är det stor chans att dom tar lastbilschaufförens sida om han säger att han ska stå där 15 min till innan han lyft av allt och sen flyttar sig och åker vidare..P pmd skrev:
Ja det är så världen funkar.. även om merparten av folket i detta forum verkar ha nån slags övertro till lagboken och att polisen ska komma och bötfälla varje lastbil som står i vägen för dom oavsett anledning.Göran.W skrev:
Tro mig, vi som kör lastbil ställer oss inte i vägen för att djävlas utan vi försöker alltid ställa oss så vi inte hindrar framkomligheten.
Min personliga världsbild verkar rätt överensstämmande med din. Och även polisen brukar ha rätt stor acceptans mot tex lastbilar med kran som lastar av saker längs en väg i ett villaområde.. skillnad om man blockerar stora genomfartsleder och liknande av ren dumhet då är det självklart att man får böter.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 114 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 114 inlägg
Blockerar man en väg i ett villa område så tittar polisen oftast bara för att sen köra.
Jag har mer än en gång stått dubbelparkerad och blockerat hela vägen för det har varit ända möjligheten att lossa.
Jobbar man aktivt i det läget så på sin höjd kommer dom och hälsar och eventuellt berättar att någon ringt dom för att sen köra.
Jag brukar inte ha problem med folk när jag står "dumt" för jag brukar börja med att be om ursäkt att jag står i vägen och förklara varför.
Följd frågan jag brukar ställa är om dom kan vänta x minuter tills jag är klar.
Typ alla säger ja på den frågan.
Ett bra bemötande på båda hållen gör alla glada.
Jag har mer än en gång stått dubbelparkerad och blockerat hela vägen för det har varit ända möjligheten att lossa.
Jobbar man aktivt i det läget så på sin höjd kommer dom och hälsar och eventuellt berättar att någon ringt dom för att sen köra.
Jag brukar inte ha problem med folk när jag står "dumt" för jag brukar börja med att be om ursäkt att jag står i vägen och förklara varför.
Följd frågan jag brukar ställa är om dom kan vänta x minuter tills jag är klar.
Typ alla säger ja på den frågan.
Ett bra bemötande på båda hållen gör alla glada.
Det första inlägget i en tråd är oftast mycket lätt att återse om man vill påminna sig om vad trådens skapare hade för problem.P polaris78 skrev:
Och det är knappast ett facit på verkligheten utan det är fortfarande ts bild av verkligheten..som ju ofta utgår helt från dess problem och åsikterP pmd skrev:
Sen har det ju kommit fram lite mer under 450 inlägg än vad som står i första inlägget..
Men faktum kvarstår ju att inte ens om man ringer polisen och dom mot alla odds dyker upp så är det mest troligt ändå byggargrannen som vinner då polisen brukar låta sånt bero precis som inlägg #456 så är det mer eller mindre vedertaget att man ser mellan fingarna på att avlastningar med lastbilar i villaområden ibland måste blockera vägen för det är liksom enda möjligheten..
Nästa gång är det ts som behöver slamsug som tar upp hela vägen och blockerar. Det är liksom en del av livet bland andra människor att sånt händer.
Ja, självklart, men det finns ingen anledning att spekulera om andra omständigheter än vad TS har beskrivit.P polaris78 skrev:
Kommit fram lite, är nog rätt. Sex av dessa 450 ytterligare inlägg är skrivna av TS och det är i dessa inlägg det har kommit fram mer. Speciellt i inläggen #12 och #14 (framförallt i inlägg #14). Om tråden hade utgått lite mer från dessa inlägg så hade den antagligen blivit kortare …
Vi befinner oss trots allt på juridik delen av forumet så självklart lär andra relevanta infallsvinklar och troliga orsaker till vad som händer och varför tas med i diskutionen , annars blir det ju liksom bara heja på rop och medhållande och det kommer ju inte att tillföra nåt egentligen och såna trådar passar nog mer på familjeliv eller liknande svammelforum ,om alla trådar och alla inlägg i dom måste följa trådskaparens sida av problemet i önskan och vilja...P pmd skrev:Ja, självklart, men det finns ingen anledning att spekulera om andra omständigheter än vad TS har beskrivit.
Kommit fram lite, är nog rätt. Sex av dessa 450 ytterligare inlägg är skrivna av TS och det är i dessa inlägg det har kommit fram mer. Speciellt i inläggen #12 och #14 (framförallt i inlägg #14). Om tråden hade utgått lite mer från dessa inlägg så hade den antagligen blivit kortare …
Hade vi velat gett ett korrekt svar så är det snabbt gjort.. Det har även gjorts flertal ggr i tråden..
Nej det finns inte nåt vettigt att göra emot byggargrannen. Svensk lag kanske kanske kan i teorin ha nåt emot lastning på det sättet men i praktiken så har polis stor förståelse för att avlastning vid husbyggen måste ske och ibland blockerar väg och man får ibland vänta på det ska bli klart..
Det finns enligt mig inga kända fall där trådskaparen vunnit i liknande fall och där polis gått på trådskaparens linje och bötfällt lastbil som lastar så som verkar vara fallet och upp till halvtimmes trafikstopp får nog anses normalt förekommande. Det kan vara störande men är knappast tillräckligt störande för att polis med mera ska göra något åt saken.
Orsaken till lång tråd är vissas totala blundande för att det är ungefär så det funkar i verkligheten och en del tror att det är ett smart drag att bråka vidare eller olika hämd aktioner istället för att inse att det är så här verkligheten ser ut acceptera eller flytta ut i skogen nånstans där det är folktomt och långt till närmaste männniska. Mer krångel på plats kommer mest troligt bara innebära att ev polis som väl orkar dyka upp kommer hitta en helt annan syndabock än byggaren och chauffören ,om nu folk som vill passera är där och krånglar istället för att sitta snällt i sina bilar och vänta på att avlastningen blir klar ..
Göran.W skrev:
Man ska aldrig acceptera att folk beter sig som svin. När någons föräldrar har misslyckats med uppfostran så är det samhällets (dvs vår) sak att korrigera detta.P polaris78 skrev:Orsaken till lång tråd är vissas totala blundande för att det är ungefär så det funkar i verkligheten och en del tror att det är ett smart drag att bråka vidare eller olika hämd aktioner istället för att inse att det är så här verkligheten ser ut acceptera eller flytta ut i skogen nånstans där det är folktomt och långt till närmaste männniska.
P pmd skrev:
Dessa som ska "uppfostra andra" för man själv tror man vet bäst även om inte svensk lag och rättsväsende ser det som straffbart...
Har det någonsin lyckats i verkliga livet..
Sitt snällt i din bil och vänta på din tur att åka är det absolut det smartaste och snabbaste möjligheten för att passera. Dom flesta saker du kan göra för att "korrigera / uppfostra" dom kommer antingen bara att göra allt ännu långsammare eller göra att du är på fel sida lagen istället och jag vet precis vilken polisen kommer se som boven/problemet i det fallet.
Och lagen ser oftast hårdast på den som på olika vis utkräver egen påhittad hämd och liknande eller skapar ytterligare oreda. Det är liksom inte lovligt att för att den andra nästan kanske bröt mot lagen så ger inte det något frikort att själv bryta mot lagen i nån slags korrigering.. Tror man att det funkar att bete sig så så är det nog nån annans föräldrar som misslyckats med uppfostringsdelen...
Och frågar man den andra parten på plats så kommer det troligen finnas helt olika uppfattningar om vem som är "svinet"
Det är ganska uppenbart av beteendet att någon är ouppfostrad. Inte direkt raketkirurgi.P polaris78 skrev:
Givetvis kan man inte uppfostra någon genom att vara otrevlig själv.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
För att ha slagit hårt på trumman omP pmd skrev:
Hur bra man är på att hålla ts inlägg.
Att då dra en slutssts om hur grannen
Passar inte. Det bygger på fördomar baserade på vad ts skrivit.