113 226 läst ·
700 svar
113k läst
700 svar
Granne blockerar räddningsväg och utfart
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Så du tror att en människa som inte har någon skyldighet att informera skulle bli sugen på att komma till förhandling och vara så tacksam att han gärna går med på allt man säger.Nötegårdsgubben skrev:
Varför inte föreslå ett snack i lugn och ro Innan man börjar med barnsliga hämndaktioner?
Vi vet inte hur ts har försökt.med grannen
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 946 inlägg
Nej, det tror jag inte, varför det inte heller var vad jag skrev.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Dina förslag — att TS ska gå fram till grannen, vända sig om, dra ner sina brallor och böja sig fram — är nog inte så konstruktiva heller.Bananskalare skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 946 inlägg
Om du inte orkar läsa om det du missförstått så skrev jag:
Mina övriga inlägg torde också visa att jag inte tycker att det här är en lämplig väg att gå, men det hindrar inte att jag ser att det skulle kunna vara ett sätt att få grannen till förhandlingsbordet.
- att hinder kan tänkas få grannen till förhandlingsbordet, inte att grannen skulle tycka om det, och
- att det är en dålig idé, eftersom att TS felparkerade bil utöver att vara ett hinder för grannen ifråga också skulle vara ett hinder för alla andra grannar, därtill över längre tid än de hindras nu.
Mina övriga inlägg torde också visa att jag inte tycker att det här är en lämplig väg att gå, men det hindrar inte att jag ser att det skulle kunna vara ett sätt att få grannen till förhandlingsbordet.
Eskalationer är väldigt farliga att råda någon till. Det kräver dels att TS förstår grannen men också förstår och kan kontrollera sig själv och till slut att TS inte först kliver för mycket utanför lagen under färden.Nötegårdsgubben skrev:
Om du inte orkar läsa om det du missförstått så skrev jag:
- att hinder kan tänkas få grannen till förhandlingsbordet, inte att grannen skulle tycka om det, och
- att det är en dålig idé, eftersom att TS felparkerade bil utöver att vara ett hinder för grannen ifråga också skulle vara ett hinder för alla andra grannar, därtill över längre tid än de hindras nu.
Detta är inte en kommentar om moraliskheten i att ge igen utan att TS kan skada sig själv långt mer än det är värt.
Vad gör till exempel TS om hen parkerar bilen som föreslaget och "någon" flyttar på den samt gör åverkan på den utan att TS har bevis nog att få polisen att ingripa? Det är då ännu svårare att bara "ge sig" och låta saken bero.
Låt för fan de som är utbildade i dylik konflikthantering sköta saken. Alltså polisen.
Om polisen tycker det är en för liten sak att lösa så är det min rekommendation att TS inte eskalerar det.
Många upprepade klagomål från andra grannar och hemtjänstens personal ökar drastiskt chansen att farbror blå åker och pratar med grannen, alternativt lappar lastbilen om den är olagligt stannad i korsningen vid tillfället, om de är i närheten.
Som vanligt när någon ber om råd i en forumtråd hävdar jag man bör utgå från att TS beskrivning av sitt problem är korrekt, tills annat bevisats. Annars finns det ingen mening med att svara i tråden och den kan lika gärna stängas innan den öppnades.P polaris78 skrev:
Samma sak gäller väl i så fall för byggargrannen? Världen går inte under om han får vänta en stund på sin leverans.E elmont skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Om man ger råd i en tråd borde man absolut inte ge korkade råd som att blockera grannen eller lastbilen. Med bilen Såna råd är inget som hör hemma i ett seriöst forum.P pmd skrev: