Håller själv på med en utbyggnad på fast pris, 750" för 26 m2. Vi har ett ABS05-kontrakt där det står vilka sumor som ska betalas vid vilka milstolpar. Då kan jag enkelt kontrollera utbyggnaden att man har gjort vad man ska. Godkänner jag det hela så betalar jag beloppet.
Hade jag tagit löpande får man ju vara lite mera noga och kontrollera samtliga fakturor med material samt tidredovisning så att det verkar stämma. svårt att ha koll på minsta lilla skruv, men löpmeter material, antal skivor av det och det får man ju helt enkelt kontrollera. Verkar timmarna stämma? Tro mig, hantverkare kan absolut göra fel.
Gå igenom de fakturor du redan betalat, stäm av med fakturor för material (man har ju ofta ett kundkonto hos stor bygghandel). Kolla sen timmarna, verkar de rimliga för den period som avses. Betala faktura.
Hur det har kunnat bli så här märkligt har jag svårt att förstå. Nu får ni ju sätta er och gå igenom och försöka hitta den "lucka" i timmar och material som denna ny fakturan påstås ska täcka in. Antingen finns det ett "hål" med material som inte är betalt och veckor som inte är betalda, eller så gör det inte det. Betala inte en krona förrän ni har rett ut detta noga.
/S
Hade jag tagit löpande får man ju vara lite mera noga och kontrollera samtliga fakturor med material samt tidredovisning så att det verkar stämma. svårt att ha koll på minsta lilla skruv, men löpmeter material, antal skivor av det och det får man ju helt enkelt kontrollera. Verkar timmarna stämma? Tro mig, hantverkare kan absolut göra fel.
Gå igenom de fakturor du redan betalat, stäm av med fakturor för material (man har ju ofta ett kundkonto hos stor bygghandel). Kolla sen timmarna, verkar de rimliga för den period som avses. Betala faktura.
Hur det har kunnat bli så här märkligt har jag svårt att förstå. Nu får ni ju sätta er och gå igenom och försöka hitta den "lucka" i timmar och material som denna ny fakturan påstås ska täcka in. Antingen finns det ett "hål" med material som inte är betalt och veckor som inte är betalda, eller så gör det inte det. Betala inte en krona förrän ni har rett ut detta noga.
/S
Moderator
· Stockholm
· 56 244 inlägg
Det blir ju alltid lite svårbedömt när en del av projektet går på fast kostnad, och en del på löpande. Stor risk att en del av arbetet på den fasta delen debiteras dubbelt som löpande kostnad. Behöver inte ens vara medvetet från byggaren.
Tack för kloka inspel och mycket kunskap/erfarenhet som hjälp på vägen. Kommenterar inte allt, men har nytta av flera av era inlägg. Det som varit den springande faktorn i detta fallet va att parallellt lägga löpande arbete med det offererade arbetet. Det utfördes av en ensam snickare då hans kollega (i en tvåmansfirma) va sjukskriven. Med tanke på restade leveranser och långa väntetider på material så kändes det som att bygget i sin helhet tagit längre tid än vad som egentligen behövts. Samtidigt hade ju snickarn tid att på löpande arbete hjälpa oss med ”den gamla” delen av köket som sen skulle byggas ihop med tillbygget..H hempularen skrev:
Det är helt enkelt den löpande faktureringen som blivit så dyr, och där har jag begärt in underlag för både timmar och redovisning av material.
Den faktura som ”kommit bort” är slutfaktura på offerten och ställdes ut den 25/8-22. Hur den kommit bort är fortfarande ett mysterium, men totala priset inom det som vi fått i offert stämmer när den betalas.. En intressant, men kanske oviktig fakta i det är att datumet på fakturan är samma datum som vi fick Julie.. Får en ju att fundera kring om det kan varit så att man slarvat bort fakturan i panik över helt andra saker…
Vi har varit väldigt nöjda med det utförda arbeten och haft en bra dialog med snickarn på plats (de få dagar som jag haft möjlighet att vara med på bygget) - dock verkar kommunikationen mellan snickare och hans kollega som haft hand om fakturering. Jag vet att jag vid något tillfälle kände att slutnota inte skulle bli ”okristligt dyr” och valde att fortsätta på timme - men det då iom att jag trodde det skulle bli 137.000:- billigare än vad det nu blev.
Lärdomar av detta är just allt ni skrivit här ovan - Ha koll på timmar, material - anteckna och sköt all dialog via mail. Ett bygge som tar lång tid blir sjukligt dyrt - kanske att man hade kunnat vänta in material och annat för att sen koncentrera arbetet mer de dagar snickarn är på plats. Min känsla är att många dagars arbete gått till ”finlir” och städ…
Vi kommer ju betala - surt avslut på ett i övrigt väl utfört arbete. Tror dock tyvärr jag har mest mig själv att skylla..
Jag postar lite före/efter bilder. Även om det blev sjukt dyrt så har vi iaf ett jäkligt fint kök.. Funderar på att bädda upp och sova där också nu för att få extra valuta för de sjuka pengarna..
Ytskikten är det enda inte snickarn gjort - så jag kan iaf klappa mig på axeln för något…
Tack för all feedback!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi har sådana avtal på jobbet. Det går dock att begära anstånd vilket innebär att man kan skapa fakturaärende inom t.ex. 30 dagar där man anger beräknad tid för slutfakturan och en summa för delfakturering.H HenrikHuslöse skrev:
När det gäller TS fakturor så finns det en del företag som delar upp fakturorna på två år eftersom man bara får max 50.000 per person i rotavdrag per år. Det innebär alltså att arbetet delas upp på två fakturor varav den andra kommer i Januari.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rimlig faktura från snickare? Lurad?
Hantverkare -
Rörmokaren glömde stänga vattnet, golvet måste rivas upp
Frågor om juridik och fastighetsrätt -
Saltad faktura för markarbete på plan tomt med pålning?
Grund & Markarbeten -
Glädjande faktura. Prisvärd installation?
Laddboxar -
Glömde stödhylsa, vad göra?
Vatten & Avlopp