Vet inte om detta är applicerbart för konsument men en månad in på nya året mailar vi alla underleverantörer och frågar om de har något kvar att fakturera för föregående år. Svarar de nej så kan de glömma att få betalt om de kommer på något i efterhand.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
men spelar ju ingen roll om den är skickad eller inte, preskriptionstiden har ju inte löpt ut.
Det har jag inte påstått heller. Det jag påstod var att om de säger att de skickat den och det inte är sant så ljuger de troligen om annat också.

Notera att jag inte säger ATT de ljuger. De kanske inte ens påstår att de skickat den. Eller så har de skickat den men TS har inte fått den.

Det kanske bara är jag som är misstänksam och skeptisk av naturen men att de skulle ha ställt ut den, inte fått betalt, sagt att allt jobb var betalt och sedan upptäcka en faktura på 137 000 ett drygt halvår senare låter mindre troligt. Det är alltså typ två månaders arbetstid.

• Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
sunnis
Att hantverkaren skulle haft en fordran på er på 137tkr i 6månader utan att skickat påminnelse, inkasso, öppnat upp en dialog tror jag inte sekund på. Det är t.o.m mycket pengar för ett stort företag att inte ha bevakning och uppföljning för.

Det är nog snarare så att fordran inte har funnits men har tagits fram nu. Vad är fakturadatum och fakturanummer (jämfört med fakturanummer på tidigare fakturor)

Skulle inte betalt en krona utan en komplett redovisning av all tid och material av hantverkaren för det löpande arbetet som då ska perfekt överstämma med tidigare skickade fakturaunderlag. Är man så slarvig så har företaget en rejäl uppförsbacke att bevisa sin fordran på dig.

Stämmer det så ska du såklart betala enligt det upplägg ni har avtalat (löpande redovisning?). Men skulle inte förvåna mig alls om underlagen är mycket bristfälliga när det kommer till kritan… är man seriös så slarvar man inte med 137tkr, inte minst har en sådan summa obevakad i kundreskontran.

Redigerat:
  • Gilla
redep och 29 till
  • Laddar…
Som Sunnis skriver. Det är få som har så mycket pengar att de inte bryr sig om att följa upp förfallna fakturor. Jag skulle sätta en slant på de bluffar.

• Gilla
ErOg och 2 till
  • Laddar…
H
B Boende45 skrev:
Stämmer fakturan, dvs att arbetstimmarna är nedlagda har företaget 2 år på sig att fakturera.

Har själv varit med om samma sak vid en husleverans, där faktura inkom strax innan 2-års gränsen.
T.o.m. 3 år. En påminnelse räcker för att det ska förnyas ytterligare 3 år efter påminnelsen.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H
-Michael- -Michael- skrev:
Ja, man anar ju att man inte har så mkt att komma med. Men det är ju så sjuuukt tråkigt. Det är inte den lilla fakturan heller, och jag upplever samtidigt att jag varit så noga med att fråga... Hade vi vetat detta i Augusti så hade snickarn på timme fått lämna omgående...
När du fått fakturor, har du stämt av att alla fakturorna stämmer? Stämmer antal timmar? Har de inte redovisat antal timmar?
Du har rätt att få fakturor som är spec. Material och antal timmar.

Som redan nämnts, detta verkar vara en efterhandskonstruktion med tanke på att de inte påmint någonting tidigare så nån faktura har ju aldrig funnits. Låter lite som de chansar lite på ett större jobb på löpande timmar. Det gäller ju dock att som mottagare av ett sådant krav ha på fötterna när det kommer till bevisning......Tyvärr känns det som att företaget kan få rätt i sak om det helt enkelt inte går att motbevisa på bra sätt. Men jag skulle ju tills vidare bestrida fakturan och begära underlag.

• Gilla
redep och 5 till
  • Laddar…
Hej!

Fick igår ett tråkigt samtal från våra snickare som gjort en utbyggnad hos oss under förra året. Försöker göra en lång historia kort - Vi har haft en offert på själva tillbygget på 290.000 ink. rotavdrag. Vi har även haft en snickare på timbasis utöver det. Jag har under tiden haft tät dialog med snickarna om kostnader och vi har betalt fakturor samma dag som de kommit - med undantag för "slutbetalningen" som vi var tvungna att inleda diskussion med banken för att fixa. Det va ju ingen vidare tajming att börja bygga just i fjol... Men det löste sig relativt bra och allt var betalt och klart. Trodde vi..

Igår fick jag ett samtal från dom då de upptäckt en faktura som inte var betald (I samband med att de kollat på en annan kunds ärende). Den fakturan är på 137.000:- och ställdes enligt snickarna ut i Augusti förra året. Jag har luskammat mailen, men inte lyckats hitta den. Vi har betalt flera räkningar efter den, samtidigt som jag frågat om det blir fler kostnader då detta varit avgörande för hur länge vi skulle behålla snickaren på timbasis. Fått svaret, senast i slutet av oktober att det inte är något mer än det vi betalt.

Totalt har vi betalt 430.000:-, och nu kom alltså en faktura till på 137.000 ett halvår efter att allt är klart. Vi vet inte riktigt hur vi ska tackla det - Vad har vi för skyldigheter och rättigheter i detta fallen? Någon vänlig själ som kan handleda oss??

mvh / Michael
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-rattigheter/problem-med-hantverkare/
Hej!

Fick igår ett tråkigt samtal från våra snickare som gjort en utbyggnad hos oss under förra året. Försöker göra en lång historia kort - Vi har haft en offert på själva tillbygget på 290.000 ink. rotavdrag. Vi har även haft en snickare på timbasis utöver det. Jag har under tiden haft tät dialog med snickarna om kostnader och vi har betalt fakturor samma dag som de kommit - med undantag för "slutbetalningen" som vi var tvungna att inleda diskussion med banken för att fixa. Det va ju ingen vidare tajming att börja bygga just i fjol... Men det löste sig relativt bra och allt var betalt och klart. Trodde vi..

Igår fick jag ett samtal från dom då de upptäckt en faktura som inte var betald (I samband med att de kollat på en annan kunds ärende). Den fakturan är på 137.000:- och ställdes enligt snickarna ut i Augusti förra året. Jag har luskammat mailen, men inte lyckats hitta den. Vi har betalt flera räkningar efter den, samtidigt som jag frågat om det blir fler kostnader då detta varit avgörande för hur länge vi skulle behålla snickaren på timbasis. Fått svaret, senast i slutet av oktober att det inte är något mer än det vi betalt.

Totalt har vi betalt 430.000:-, och nu kom alltså en faktura till på 137.000 ett halvår efter att allt är klart. Vi vet inte riktigt hur vi ska tackla det - Vad har vi för skyldigheter och rättigheter i detta fallen? Någon vänlig själ som kan handleda oss??

mvh / Michael
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-rattigheter/problem-med-hantverkare/
Hej!

mvh / Michael
Hej!

mvh / Michael

Detta luktar mögel.. Dom har antagligen räknat bort sig och inte kalkylerat med sina leverantörers prishöjningar. Sedan har man chansat när man märkt att man tappat allt TB. Det görs så mkt konstigt när folk blir desperata. Men som någon var inne på här i flödet, grotta ner dig i dom tidigare fakturorna du fått och stäm av fakturanr och när dom kommit. Skulle dom haft en verklig fodran på dig på 137.000 sedan ett halvår, skulle dom hört av sig för länge sedan. Lycka till!

• Gilla
-Michael- och 6 till
  • Laddar…
Låter konstigt. Vad är "resten" utöver attefall på 15kvm. Om dom inte råkat bygga 15-20kvm attefall till som du missat så kanske det stämmer eller.. men 567tkr får man jäkligt mycket mer än 15kvm attefall väl.

• Gilla
-Michael- och 3 till
  • Laddar…
Bowman
Ja ni är lurade, mest troligt redan innan den extra fakturan med. Man kan inte ”anta” att dom är hederliga och fakturerar rätt, man måste räkna timmarna och ha koll på material, och vad sånt bör kosta egentligen.
Annars tar ”Conny, Mats och Stefan” alla pengar du har.
Jag har haft en del olika sorters hantverkare de senaste 15-20 åren, när man tyvärr måste, från lilla firman eller till och med ”bekanta” till stora bolag. Alla har försökt att bluffa.
Alla som säger att dom haft bra erfarenheter, har bara inte insett att dom blivit lurade. Eller blundat för att dom skäms.

• Gilla
LURIGLANA och 4 till
  • Laddar…
V
sunnis sunnis skrev:
Att hantverkaren skulle haft en fordran på er på 137tkr i 6månader utan att skickat påminnelse, inkasso, öppnat upp en dialog tror jag inte sekund på. Det är t.o.m mycket pengar för ett stort företag att inte ha bevakning och uppföljning för.

Det är nog snarare så att fordran inte har funnits men har tagits fram nu. Vad är fakturadatum och fakturanummer (jämfört med fakturanummer på tidigare fakturor)

Skulle inte betalt en krona utan en komplett redovisning av all tid och material av hantverkaren för det löpande arbetet som då ska perfekt överstämma med tidigare skickade fakturaunderlag. Är man så slarvig så har företaget en rejäl uppförsbacke att bevisa sin fordran på dig.

Stämmer det så ska du såklart betala enligt det upplägg ni har avtalat (löpande redovisning?). Men skulle inte förvåna mig alls om underlagen är mycket bristfälliga när det kommer till kritan… är man seriös så slarvar man inte med 137tkr, inte minst har en sådan summa obevakad i kundreskontran.
Vet du ens va du pratar om.

Är beloppet rätt. Så har dem all rätt att fakturera som nämnts tidigare.

Inget konstigt.

• Arg
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Fakturanummer osv är ointressant eftersom de har rätt att ställa ut fakturan upp till tre år efter arbetet utförts. Den har nog inte skapats tidigare för, som någon påpekade, skulle den stått som obetald i reskontran och det blivit påminnelser etc.
Utan det handlar om att deras interna tidredovisning fallerat.
Därför också deras svar att allt var fakturerat.
Om nu timmarna verkligen utförts, vilket de naturligtvis nu måste styrka med dokumentation.

• Gilla
Katrin Lundstedt-Enkel
  • Laddar…
Fortfarande ”många” hantverkare som inte har riktiga system utan skapat fakturor i excel. Så måste de också sköta påminnelser etc manuellt. En relativt stor badrumsfirma missade skicka ut fakturan till mig i nästan ett år. Jag påminde 3 gånger sedan gav jag upp. Men helt plötsligt kom den. Hade hittats när han städade skrivbordet.
En elektriker (med system) tog 6 månader på sig innan laddboxen fakturerades. Han fick bara en
påminnelse men det tog ändå lång tid till.

D Diablito skrev:
Vet inte om detta är applicerbart för konsument men en månad in på nya året mailar vi alla underleverantörer och frågar om de har något kvar att fakturera för föregående år. Svarar de nej så kan de glömma att få betalt om de kommer på något i efterhand.
Har några kunder som håller på med sånt där och brukar upplysa dom om att jag har 10år på mig gentemot andra företag ;)

• Gilla
TorbjornP och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.