C
B Bernt Ö97 skrev:
Kan mycket väl vara så att hantverkaren glömt att fakturera och inte vill erkänna detta.
Förändrar inget i sak.
Det förändrar ju saken på det sätt att beställaren under arbetets gång fått bilden av att allt flyter på inom budgetramen, tills hantverkaren i efterhand trollar fram avsevärda "bortglömda" kostnader.
Så nog finns det anledning att ordentligt syna och ifrågasätta sådana "bortglömda" kostnader.

• Gilla
-Michael- och 6 till
  • Laddar…
S swedjeep skrev:
Är det ett rot arbete ?, isf hade du kunnatbse om rot sökts för fakturan när den ställdes ut förra året, annars luktar det mer som en efterkonstruktion men kan ju vara ärligt o riktigt att man missat skicka den med, men lite för stor summa för att man ska glömma bort oavsett om man är stort bolag eller fåmans bolag så har man löpande redovisning av ekonomi med bokföring så detta borde upptäckts tidigare isf ….
Joel Bergstedt Joel Bergstedt skrev:
Under hur lång tid var snickaren där och arbetade på er utbyggnad, grovt räknat i veckor?

Hur stor del av fakturorna består av materialkostnad?

Hur mycket rotavdrag har de gjort?

Begär en offert från ett par andra firmor på det utförda arbetet för att få en bild av vad som kan anses som skälig kostnad.
Rot-avdrag gäller inte i detta fall så det känns rätt jobbigt för båda parter.

C cpalm skrev:
Det förändrar ju saken på det sätt att beställaren under arbetets gång fått bilden av att allt flyter på inom budgetramen, tills hantverkaren i efterhand trollar fram avsevärda "bortglömda" kostnader.
Så nog finns det anledning att ordentligt syna och ifrågasätta sådana "bortglömda" kostnader.
Beställda och levererade varor/tjänster måste dock alltid betalas. Pinsamt för hantverkaren om de missat fakturering men fakturan måste alltid betalas.
Som jag tidigare skrev:
Gå igenom faktureringsunderlaget med hantverkaren. Är allt korrekt fakturerat ska fakturan betalas. Fins det felaktigheter til TS nackdel, kan TS begära kreditering.
Tyvärr är verkligheten obekväm ibland.

S
S Susan Wallenberg skrev:
Rot-avdrag gäller inte i detta fall så det känns rätt jobbigt för båda parter.
Jo tillbyggnader är berättigat till Rot-avdrag.

L lars80 skrev:
Nej. Du har dålig koll på hur ROT ansökningar fungerar, du kan aldrig ansöka om ROT innan fakturan är betald.
. Såg det nu, tidigare kunde man söka innan men gjordes visst om 2020.

S sinuslinus skrev:
S sinuslinus skrev:
Fel av mig, vet inte vad jag fick det ifrån att det bl a var ett nybyggt Attefallshus det gällde.

S Susan Wallenberg skrev:
Det finns många frågor här…
1. Om det är en OFFERT ni fått så är det den som gäller, den är bindande oavsett vad.
2. Har ni fått en SLUTFAKTURA och således betalat den, alltså det ska stå SLUTFAKTURA och inte endast Faktura - isåfall är arbetet enligt offert och ök slutbetalt.
3. Vad beträffar ROT så gäller inte det på ny/-om eller till-byggnation så står det att ROT är inkluderat i offerten av ett Attefallshus så har både byggföretaget o ni problem om det kommer fram till SKV.
4. Snickaren på ”timbasis”, är det från samma byggföretag? Isåfall bör det stå typ ”ÄTA” på dom timmarna så dom kan ni ju ha koll på o begära ut en byggdagbok.
5. Ingick EL/-VVS/-MÅLARE osv även i dt offererade priset?

Förmodligen har deras revisor nu i samband med bokslutet upptäckt diffen så dom måste göra något för att snygga till siffrorna.

Kontakta ert försäkringsbolag o be om juridisk rådgivning, det är mitt tips.
//Fel av mig ang ROT, snurrade till det i solen o fick det till att inlägget handlade om ett nybygge av Attefallshus.//

Skumpe
De har fått panik när de tittat i orderboken. Fick själv ny offert utan att ha frågat på ett jobb vi tackat nej till i höstas. Halva priset.

De letar nu i varje hörn efter pengar och min gissning är att de inte kommer kunna visa något som håller.

• Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
-Michael- -Michael- skrev:
jag [har] frågat om det blir fler kostnader då detta varit avgörande för hur länge vi skulle behålla snickaren på timbasis. Fått svaret, senast i slutet av oktober att det inte är något mer än det vi betalt.
Nu förstår jag att ni redan haft möte med snickarna och säkert bestämt hur ni ska göra, men de här löftena ni fått hur har de kommunicerats och har ni några bevis för dem? Som @Diablito skrev har ni ju ett rätt tungt case för att inte behöva betala en gammal faktura ni inte fått om snickaren efter den sagt att ni inte är skyldiga något.

sunnis
V Villaägarenr1 skrev:
Vet du ens va du pratar om.

Är beloppet rätt. Så har dem all rätt att fakturera som nämnts tidigare.

Inget konstigt.
Läser du innan du ödslar tid på att kommentera?

Stämmer det så ska du såklart betala enligt det upplägg ni har avtalat (löpande redovisning?).

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu förstår jag att ni redan haft möte med snickarna och säkert bestämt hur ni ska göra, men de här löftena ni fått hur har de kommunicerats och har ni några bevis för dem? Som @Diablito skrev har ni ju ett rätt tungt case för att inte behöva betala en gammal faktura ni inte fått om snickaren efter den sagt att ni inte är skyldiga något.
Är hantverkarens uppfattning att allt utfört arbete är fakturerat är min bedömning att hantverkarens svar att det inte tillkommer kostnader helt korrekt.
Allt fakturerat ska betalas. Fins ingen betalningsbefrielse för TS om fakturan förkommit på vägen.
Det är inte ovanligt vid tvister om "borttappade" fakturor att man har eget ansvar att påminna om saknad faktura.
Torde varit relativt enkelt för TS att bedömma om det saknas fakturor på utfört arbete värt över 130 000 kr.
TS tillstår att familjesituation varit sådan att uppföljningen inte varit helt klockren.
En enkel projektuppföljning på arbetsplatsen med dagboksantekningar/tidsredovisning om utfört arbete klarar snabbt ut dessa frågor och är utmärkt underlag för båda parter och fakturering.
Är ofta standardrutin hos hantverkare för att undvika missförstånd. Den rutinen kanske fins hos hantverkaren TS anlitat.
Har snickaren anledning att tro att något återstår att fakturera, eller är hantverkaren trygg med faktureringsrutinerna och kundreskontran?
Inte helt enkelt.

B Bernt Ö97 skrev:
Är hantverkarens uppfattning att allt utfört arbete är fakturerat är min bedömning att hantverkarens svar att det inte tillkommer kostnader helt korrekt.
Ja, men du svarar nu på något annat än det jag skrev. Det är en stor skillnad på om allt är fakturerat och om TS är skyldig något.

N Nilsson i Boda skrev:
Jag tror jag förklarar dåligt. Om du har fått fyra fakturor på ett jobb som har numren 44, 67, 69 och 76. Säger de att de har sänt en faktura i samband med de andra, den har inte gått fram, försvunnit i posten etc. När du ber att få en kopia på fakturan och den har nummer 234, då har de med säkerhet gjort fakturan i efterhand för att täcka upp mågot de glömt eller tycker att jobbet blev för billigt eller vad det nu kan vara. Sedan skyller de att det blev fel att du inte fått den tidigare, eller t.o.m. att du slarvat bort den.
Det viktiga är om den fakturan som "tillkommit " är korrekt beträffande leverans av arbete och material. Har ingen betydelse när den är utskriven.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Liknande hände mig för några år sedan. Då hävdade byggfirman att de hade hittat ofakturerat material och timmar "som hörde till" materialet vid bokslut. Fakturan kom ca. 6 månader efter avslut.

Materialet var det inget snack om, det hade jag fått (delar av ett Nivellgolv), men timmarna som "hörde till" ifrågasatte jag och begärde specifikation på timmarna, vem som utfört arbetet vilka dagar och vilka tider.
Efter många mail (se till att ta det via mail då det räknas som "skriftligt") fram och tillbaka fick jag aldrig en specifikation jag kunde godkänna då det inte kunde stämma (de hade jobb när vi var bortresta på semester t.ex.) och jag ifrågasatte då "ärligheten" i specifikationen.

Slutade med att jag betalade materialet men inget för timmarna... Efter ytterligare några månader kom en ny faktura på timmarna som jag bestred igen och de "hotade" med inkasso men inget kom sen mer.

Det var en riktigt duktig byggfirma som senare vägrade jobba mer för mig, men, men, jag ville inte betala drygt 50.000 kr jag ansåg att jag redan hade betalat...

Begär ut underlag för personer, timmar och detaljerad meterialspec. Det har du rätt att få!
Kontrollera om du redan betalt för samma tid och ifrågasätt specifikationen om något är oklart eller inte verkar stämma. Räkna ihop timmar som de kan ha jobbat, jämför med det du redan betalt och om du ser att de t.ex. fakturerar för många fler timmar per dag än vad de kan ha jobbat påpeka det och bestird de timmarna.

Som sagt, ta all dialog via mail!

• Gilla
-Michael- och 4 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Liknande hände mig för några år sedan. Då hävdade byggfirman att de hade hittat ofakturerat material och timmar "som hörde till" materialet vid bokslut. Fakturan kom ca. 6 månader efter avslut.

Materialet var det inget snack om, det hade jag fått (delar av ett Nivellgolv), men timmarna som "hörde till" ifrågasatte jag och begärde specifikation på timmarna, vem som utfört arbetet vilka dagar och vilka tider.
Efter många mail (se till att ta det via mail då det räknas som "skriftligt") fram och tillbaka fick jag aldrig en specifikation jag kunde godkänna då det inte kunde stämma (de hade jobb när vi var bortresta på semester t.ex.) och jag ifrågasatte då "ärligheten" i specifikationen.

Slutade med att jag betalade materialet men inget för timmarna... Efter ytterligare några månader kom en ny faktura på timmarna som jag bestred igen och de "hotade" med inkasso men inget kom sen mer.

Det var en riktigt duktig byggfirma som senare vägrade jobba mer för mig, men, men, jag ville inte betala drygt 50.000 kr jag ansåg att jag redan hade betalat...

Begär ut underlag för personer, timmar och detaljerad meterialspec. Det har du rätt att få!
Kontrollera om du redan betalt för samma tid och ifrågasätt specifikationen om något är oklart eller inte verkar stämma. Räkna ihop timmar som de kan ha jobbat, jämför med det du redan betalt och om du ser att de t.ex. fakturerar för många fler timmar per dag än vad de kan ha jobbat påpeka det och bestird de timmarna.

Som sagt, ta all dialog via mail!
Som tidigare sagt rekommenderas en enkel dagbok på arbetsplatsen för att undvika dessa konflikter. Till gagn för både beställare och entreprenör och som faktureringsunderlag.
Borde vara obligatoriskt i hantverkaravtal.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.