Är det ett rot arbete ?, isf hade du kunnatbse om rot sökts för fakturan när den ställdes ut förra året, annars luktar det mer som en efterkonstruktion men kan ju vara ärligt o riktigt att man missat skicka den med, men lite för stor summa för att man ska glömma bort oavsett om man är stort bolag eller fåmans bolag så har man löpande redovisning av ekonomi med bokföring så detta borde upptäckts tidigare isf ….-Michael- skrev:
Hej!
Fick igår ett tråkigt samtal från våra snickare som gjort en utbyggnad hos oss under förra året. Försöker göra en lång historia kort - Vi har haft en offert på själva tillbygget på 290.000 ink. rotavdrag. Vi har även haft en snickare på timbasis utöver det. Jag har under tiden haft tät dialog med snickarna om kostnader och vi har betalt fakturor samma dag som de kommit - med undantag för "slutbetalningen" som vi var tvungna att inleda diskussion med banken för att fixa. Det va ju ingen vidare tajming att börja bygga just i fjol... Men det löste sig relativt bra och allt var betalt och klart. Trodde vi..
Igår fick jag ett samtal från dom då de upptäckt en faktura som inte var betald (I samband med att de kollat på en annan kunds ärende). Den fakturan är på 137.000:- och ställdes enligt snickarna ut i Augusti förra året. Jag har luskammat mailen, men inte lyckats hitta den. Vi har betalt flera räkningar efter den, samtidigt som jag frågat om det blir fler kostnader då detta varit avgörande för hur länge vi skulle behålla snickaren på timbasis. Fått svaret, senast i slutet av oktober att det inte är något mer än det vi betalt.
Totalt har vi betalt 430.000:-, och nu kom alltså en faktura till på 137.000 ett halvår efter att allt är klart. Vi vet inte riktigt hur vi ska tackla det - Vad har vi för skyldigheter och rättigheter i detta fallen? Någon vänlig själ som kan handleda oss??
mvh / Michael
Först o främst räkna ihop alla arbetstimmar och se om det finns dagar o dygn till det-Michael- skrev:
Hej!
Fick igår ett tråkigt samtal från våra snickare som gjort en utbyggnad hos oss under förra året. Försöker göra en lång historia kort - Vi har haft en offert på själva tillbygget på 290.000 ink. rotavdrag. Vi har även haft en snickare på timbasis utöver det. Jag har under tiden haft tät dialog med snickarna om kostnader och vi har betalt fakturor samma dag som de kommit - med undantag för "slutbetalningen" som vi var tvungna att inleda diskussion med banken för att fixa. Det va ju ingen vidare tajming att börja bygga just i fjol... Men det löste sig relativt bra och allt var betalt och klart. Trodde vi..
Igår fick jag ett samtal från dom då de upptäckt en faktura som inte var betald (I samband med att de kollat på en annan kunds ärende). Den fakturan är på 137.000:- och ställdes enligt snickarna ut i Augusti förra året. Jag har luskammat mailen, men inte lyckats hitta den. Vi har betalt flera räkningar efter den, samtidigt som jag frågat om det blir fler kostnader då detta varit avgörande för hur länge vi skulle behålla snickaren på timbasis. Fått svaret, senast i slutet av oktober att det inte är något mer än det vi betalt.
Totalt har vi betalt 430.000:-, och nu kom alltså en faktura till på 137.000 ett halvår efter att allt är klart. Vi vet inte riktigt hur vi ska tackla det - Vad har vi för skyldigheter och rättigheter i detta fallen? Någon vänlig själ som kan handleda oss??
mvh / Michael
Du har fått bra information om preskribtionstid gällande fakturering.-Michael- skrev:
Hej!
mvh / Michael
Utöver det är det många inlägg som enbart är spekulationer. Lägg inte tid och energi på något som inte leder till mågon fördel för dig.
Det rimliga är att du stämmer av fakturans inehåll mot realistisk verklighet. Timmar och material. Gärna gemensamt med din hantverkare. Är fakturan rimlig är det bara att betala.
Hittar du direkta felaktigheter i jämförelse med utfört jobb och övrig fakturering kan du givetvis anmärka på fakturan och begära kreditering.
Tråkigt men ibland drabbas vi av verkligheten.
Lite kuriosa:
För många år sedan anlitade jag ett företag som flyttade fram all "höstfakturering" till efterföljande år. (Stora belopp)
Skatteskäl och synerligen god ekonomi !??
Skapade givetvis problem och irritation hos kunder.
Lycka till.
Studera fakturanumren. Är den saknade fakturan som har ett högre nummer än de andra som du betalat så har den lagts till vid ett senare tillfälle. Alla fakturor som bolaget sänder ut brukar vara med ökande nummer serier. Om den gick ut förra året så kanske den startar med 2022... osv.
men det spelar ju ingen som helst roll om den har högre nummer, preskriptionstiden har ju inte löpt ut.N Nilsson i Boda skrev:
Under hur lång tid var snickaren där och arbetade på er utbyggnad, grovt räknat i veckor?
Hur stor del av fakturorna består av materialkostnad?
Hur mycket rotavdrag har de gjort?
Begär en offert från ett par andra firmor på det utförda arbetet för att få en bild av vad som kan anses som skälig kostnad.
Hur stor del av fakturorna består av materialkostnad?
Hur mycket rotavdrag har de gjort?
Begär en offert från ett par andra firmor på det utförda arbetet för att få en bild av vad som kan anses som skälig kostnad.
Nej. Du har dålig koll på hur ROT ansökningar fungerar, du kan aldrig ansöka om ROT innan fakturan är betald.S swedjeep skrev:Är det ett rot arbete ?, isf hade du kunnatbse om rot sökts för fakturan när den ställdes ut förra året, annars luktar det mer som en efterkonstruktion men kan ju vara ärligt o riktigt att man missat skicka den med, men lite för stor summa för att man ska glömma bort oavsett om man är stort bolag eller fåmans bolag så har man löpande redovisning av ekonomi med bokföring så detta borde upptäckts tidigare isf ….
Det finns många frågor här…
1. Om det är en OFFERT ni fått så är det den som gäller, den är bindande oavsett vad.
2. Har ni fått en SLUTFAKTURA och således betalat den, alltså det ska stå SLUTFAKTURA och inte endast Faktura - isåfall är arbetet enligt offert och ök slutbetalt.
3. Vad beträffar ROT så gäller inte det på ny/-om eller till-byggnation så står det att ROT är inkluderat i offerten av ett Attefallshus så har både byggföretaget o ni problem om det kommer fram till SKV.
4. Snickaren på ”timbasis”, är det från samma byggföretag? Isåfall bör det stå typ ”ÄTA” på dom timmarna så dom kan ni ju ha koll på o begära ut en byggdagbok.
5. Ingick EL/-VVS/-MÅLARE osv även i dt offererade priset?
Förmodligen har deras revisor nu i samband med bokslutet upptäckt diffen så dom måste göra något för att snygga till siffrorna.
Kontakta ert försäkringsbolag o be om juridisk rådgivning, det är mitt tips.
1. Om det är en OFFERT ni fått så är det den som gäller, den är bindande oavsett vad.
2. Har ni fått en SLUTFAKTURA och således betalat den, alltså det ska stå SLUTFAKTURA och inte endast Faktura - isåfall är arbetet enligt offert och ök slutbetalt.
3. Vad beträffar ROT så gäller inte det på ny/-om eller till-byggnation så står det att ROT är inkluderat i offerten av ett Attefallshus så har både byggföretaget o ni problem om det kommer fram till SKV.
4. Snickaren på ”timbasis”, är det från samma byggföretag? Isåfall bör det stå typ ”ÄTA” på dom timmarna så dom kan ni ju ha koll på o begära ut en byggdagbok.
5. Ingick EL/-VVS/-MÅLARE osv även i dt offererade priset?
Förmodligen har deras revisor nu i samband med bokslutet upptäckt diffen så dom måste göra något för att snygga till siffrorna.
Kontakta ert försäkringsbolag o be om juridisk rådgivning, det är mitt tips.
Redigerat:
Hur skickades fakturan i mailen. När jag anlitar hantverkare säger jag till att jag vill ha en specad pappersfaktura och grymtar hen så säger jag att han kan skicka den med mail men den skall vara med som bilaga i PDF-format, likaledes specad, så att jag kan skriva ut den. Jag använder också likt den gamle finansminister bälte och hängslen och förvarar fakturor i "molnet" och på min egen dator och om något går åt h-e så finns allt i pappersformat i daterade pärmar så man vet var man skall börja leta om det elektroniska fallerat.
Sen om det är något större jobb dvs mer än två dagar så för dagbok där det står tid (doh
) vem som har jobbat, hur länge och vilket material som använts. behöver inte vara på minuten och skruven men tillräckligt för att kolla rimligheten i fakturorna om det känns fel. Och kan man inte vara på plats så säg till hantverkaren att lämna en lapp med infon när han går, mer att visa att du har någon koll så det är inte lönt att bluffa för mycket.
Sen så kan det hända att om du anlitar ett företag med anställda att vad hantverkaren skriver i sin tidrapport och vad företaget fakturerar kan skilja sig markant om de tror att de kan komma undan med det.
En dagbok är mer att peka med hela handen och skall inte användas petimetriskt men den dag man får ett "Vad-i-helvete !!" ögonblick hjälper en dagbok till att sänka blodtrycket betydligt.
Det jag skrivit hjälper väl inte TS speciellt mycket men andra som använder sig av "låt gå" kan ju tänka på det.
Sen om det är något större jobb dvs mer än två dagar så för dagbok där det står tid (doh
Sen så kan det hända att om du anlitar ett företag med anställda att vad hantverkaren skriver i sin tidrapport och vad företaget fakturerar kan skilja sig markant om de tror att de kan komma undan med det.
En dagbok är mer att peka med hela handen och skall inte användas petimetriskt men den dag man får ett "Vad-i-helvete !!" ögonblick hjälper en dagbok till att sänka blodtrycket betydligt.
Det jag skrivit hjälper väl inte TS speciellt mycket men andra som använder sig av "låt gå" kan ju tänka på det.
Jag tror jag förklarar dåligt. Om du har fått fyra fakturor på ett jobb som har numren 44, 67, 69 och 76. Säger de att de har sänt en faktura i samband med de andra, den har inte gått fram, försvunnit i posten etc. När du ber att få en kopia på fakturan och den har nummer 234, då har de med säkerhet gjort fakturan i efterhand för att täcka upp mågot de glömt eller tycker att jobbet blev för billigt eller vad det nu kan vara. Sedan skyller de att det blev fel att du inte fått den tidigare, eller t.o.m. att du slarvat bort den.A Aunty skrev:
Lite hårklyveri.N Nilsson i Boda skrev:
Kan mycket väl vara så att hantverkaren glömt att fakturera och inte vill erkänna detta.
Förändrar inget i sak. Bara att lägga energi och tid på något som inte leder framåt. Kanske lite pinsamt för hantverkaren.
Faktum är dock att fakturan/kravet ställts inom tillåten tid.
Jag har inte läst alla inlägg.
Men helt oavsett hur mycket jobb hantverkaren gjort, så är 137.000kr väldigt mycket pengar. Man ska helt enkelt inte som kund vara osäker på om det är arbete som är gjort eller ej. Å andra sidanär det så mycket att man som hantverkare är osäker heller. Någonting "osar katt" i det här fallet. Men det bör vara ganska enkelt för TS att lista ut om det stämmer eller ej. Stämmer det är det dock bara att betala.
Men helt oavsett hur mycket jobb hantverkaren gjort, så är 137.000kr väldigt mycket pengar. Man ska helt enkelt inte som kund vara osäker på om det är arbete som är gjort eller ej. Å andra sidanär det så mycket att man som hantverkare är osäker heller. Någonting "osar katt" i det här fallet. Men det bör vara ganska enkelt för TS att lista ut om det stämmer eller ej. Stämmer det är det dock bara att betala.