Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, men du svarar nu på något annat än det jag skrev. Det är en stor skillnad på om allt är fakturerat och om TS är skyldig något.
Självklart ska beställda och varor levererade varor och tjänster betalas.
"ord står mitt ord" om det återstår något att betala som hantverkaren i sin tur uppfattar vara fakturerat vid tidpunkten för samtalet.
Huruvida kontroll i kundreskontran gjordes vid tillfället vet vi inte. Kanske slarvigt men inte betalningsbefrielse.
TS har stort ansvar att löpande ha kontroll på inkommande/saknade fakturor.
Arbete/material för 137 000 kr är knappast osynligt.
Återigen är innehållet i fakturan korrekt förstår jag inte att hantverkaren i detta fall ska misstänkligöras att vara fifflare med fakturor. Kanske bara brister i administrationen.
Tråkigt men alla hantverkare är inte proffs på administration. Kanske TS har del i detta. Vem vet?
Jag brukar generellt ha starka åsikter om hantverkares försök att extradebitera tjänster och material men i TS fråga framgår inget som tyder på att det är så.
En genomgång med hantverkaren om innehållet i fakturorna på detta projekt löser säkert osäkerheten

• Gilla
-Michael- och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, men om din koll är på den nivån nu känns det självklart att ni måste titta på varje faktura du betalat och se vilken kalenderperiod och mantissa det motsvarar, så att det är helt tydligt var denna nya faktura passar in.

det är helt rimligt att ha en sådan diskusssion eftersom man tydligt annonserat att man fakturerat allt redan.
Mantissa?

B Bernt Ö97 skrev:
Självklart ska beställda och varor levererade varor och tjänster betalas.
Ja, det är en rimlig grundinställning. Men nu har ju TS även sagt att ytterligare arbete inte hade beställts om kostnaden varit känd. Jag håller med om att TS har ett stort ansvar att hålla reda på sina kostnader, men iom. att han stämt av om det finns ytterligare fakturor att betala har han ju i någon mån gjort sitt.

B Bernt Ö97 skrev:
"ord står mitt ord"
Det återstår väl att se. Kanske finns dokumenterade bevis åt någondera håll så att det inte blir ord mot ord.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det är en rimlig grundinställning. Men nu har ju TS även sagt att ytterligare arbete inte hade beställts om kostnaden varit känd. Jag håller med om att TS har ett stort ansvar att hålla reda på sina kostnader, men iom. att han stämt av om det finns ytterligare fakturor att betala har han ju i någon mån gjort sitt.

Det återstår väl att se. Kanske finns dokumenterade bevis åt någondera håll så att det inte blir ord mot ord.
Helt rätt. Om TS och hantverkaren sätter sig ned och går igenom innehåll och tidpunkter för faturor/betalningar är jag säker på de kan enas om vad som är rätt och rimligt.
Förmodlingen ingenting som går att lösa i tråden.
Mycket tråkigt för TS men även dåligt av hantverkaren att inte vara tillräckligt tydlig, och det är tråkigt för båda parter att inte vara ense om TOTALA kostnadsramen för projektet.
I Småland frågar de alltid "kostar det något"
Jag önskar TS lycka till.

• Gilla
-Michael- och 1 till
  • Laddar…
A Anders Jelmbark skrev:
Mantissa?
MANTID

C
B Bernt Ö97 skrev:
Pinsamt för hantverkaren om de missat fakturering men fakturan måste alltid betalas.
Mja, det är inte alltid svartvitt.
Men min poäng var att betalningsskyldigheten inte är enda faktorn i sammanhanget. Även om man kommer fram till att det handlar om något som missats är det ju t.ex. inte säkert att TS nu har pengarna eftersom allt var avstämt och klart.

Det är ett otyg att få fakturor sent.
Eftersom kostnaden för nuvarande projekt påverkar budgeten för kommande projekt, så är det viktigt att inte få sena fakturor.
Jag gjorde ett arbete mot en större firma, som hade i avtalsvillkoren att man hade 30 dagar på sig att fakturera, annars så tappade man rätten att fakturera. Kändes hårt, men något liknande kanske borde införas?
Att t.ex. fakturor måste skickas inom 3 månader från arbetet är utfört.
Firmor med dålig ordning kommer då att rensa ut sig själva.

• Gilla
-Michael- och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Mja, det är inte alltid svartvitt.
Men min poäng var att betalningsskyldigheten inte är enda faktorn i sammanhanget. Även om man kommer fram till att det handlar om något som missats är det ju t.ex. inte säkert att TS nu har pengarna eftersom allt var avstämt och klart.
:thinking:
Kan det innebära betalningsbefrielse?
Inte helt säkert att hantverkaren anser att "allt var avstämt och klart"
Förmodligen ingen förhandling vi kan driva i detta forum. Får bli en sak mellan TS och hantverkaren.
Som sagt
Mycket tråkigt för båda parter och jag önskar TS lycka till, självklart ska TS försöka förhandla om detta.

C
B Bernt Ö97 skrev:
Kan det innebära betalningsbefrielse?
Det har jag inte sagt. Vi pratar om varandra.

Jag har observerat skojare i flera branscher genom åren.
En del har satt i system att efterfakturera när de behöver få in pengar. De "upptäcker" något som aldrig blev betalt. Trilskas kunden går de vidare med stämning och kronofogde.
Många svenskar är så timida och tycker att det är så obehagligt att de viker ner sig och hellre betalar.
Huruvida det förhåller sig så i det här fallet har jag ingen aning om.

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
R Rolle314 skrev:
Jag gjorde ett arbete mot en större firma, som hade i avtalsvillkoren att man hade 30 dagar på sig att fakturera, annars så tappade man rätten att fakturera. Kändes hårt, men något liknande kanske borde införas?
Att t.ex. fakturor måste skickas inom 3 månader från arbetet är utfört.
Firmor med dålig ordning kommer då att rensa ut sig själva.
Det är väl standard i avtal med en tidsgräns, även om jag inte sett så kort som 30 dagar. Projekt stängs när de är fullbordade och sedan finns det inte mer pengar allokerade.

TRJBerg
Den intressanta aspekten i det här fallet är att arbetet som fakturan gäller kanske inte kan ses som beställt av TS. Kanske!

-Michael- -Michael- skrev:
Hej!

Fick igår ett tråkigt samtal från våra snickare som gjort en utbyggnad hos oss under förra året. Försöker göra en lång historia kort - Vi har haft en offert på själva tillbygget på 290.000 ink. rotavdrag. Vi har även haft en snickare på timbasis utöver det. Jag har under tiden haft tät dialog med snickarna om kostnader och vi har betalt fakturor samma dag som de kommit - med undantag för "slutbetalningen" som vi var tvungna att inleda diskussion med banken för att fixa. Det va ju ingen vidare tajming att börja bygga just i fjol... Men det löste sig relativt bra och allt var betalt och klart. Trodde vi..

Igår fick jag ett samtal från dom då de upptäckt en faktura som inte var betald (I samband med att de kollat på en annan kunds ärende). Den fakturan är på 137.000:- och ställdes enligt snickarna ut i Augusti förra året. Jag har luskammat mailen, men inte lyckats hitta den. Vi har betalt flera räkningar efter den, samtidigt som jag frågat om det blir fler kostnader då detta varit avgörande för hur länge vi skulle behålla snickaren på timbasis. Fått svaret, senast i slutet av oktober att det inte är något mer än det vi betalt.

Totalt har vi betalt 430.000:-, och nu kom alltså en faktura till på 137.000 ett halvår efter att allt är klart. Vi vet inte riktigt hur vi ska tackla det - Vad har vi för skyldigheter och rättigheter i detta fallen? Någon vänlig själ som kan handleda oss??

mvh / Michael
När uppstår kostnaden? Alt 1: Vid beställning eller Alt 2: Vid ankomst av faktura? Sedan är det aldrig roligt när kostnader kommer så sent efter avslutat projekt och kanske även utan kommunikation.,

Ni har fått en offert på ett pris, då är det det som gäller för den delen av arbetet.
Den snickare som gått på löpande räkning har då jobbat helt med andra saker än det som ingick i offerten?
I sådana fall skulle jag som entreprenör vara väldigt noga med att dagbok förs under arbetet för att hålla isär arbetena.
Begär att få en specifikation på timmarna, så att de inte försöker få betalt en gång till för något som redan ingick i offerten.
Jag har också svårt att tro att de skulle ha missat ett sådant belopp under så lång tid.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vill bara påpeka att TS i trådstarten skriver att entreprenören påstår att fakturan ställdes ut i augusti förra året. Det kan alltså inte handla om utfört men ej fakturerat arbete. Rådet ovan att kolla fakturanummret är därför bra.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.