Jag har fått elinstallationen utförd hemma hos mig och företaget har skickat en faktura där de ber om servicebil, milersättning och trängselskatt. Är det normalt att ta ut dessa? Servicebilen är okej men den andra också, den har jag inte sett förut. Kan någon hjälpa mig?

• Faktura med specifikation av arbete och kostnader för elinstallation, inklusive servicebil, milersättning och trängselskatt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Renovoffice skrev:
Jag har fått elinstallationen utförd hemma hos mig och företaget har skickat en faktura där de ber om servicebil, milersättning och trängselskatt. Är det normalt att ta ut dessa? Servicebilen är okej men den andra också, den har jag inte sett förut. Kan någon hjälpa mig?
Servicebilen brukar ju vara utkörningen, ett fast pris räknat på inom ett visst område. Har de kört ut en längre sträcka? Då blir det ju dyrare

Ja, körning från Ålingsås till Göteborg. Men företaget nämnde inte dessa kostnader och säger nu att det är standard.

• Gilla
ARJU
  • Laddar…
Självklart ska de få betalt även för körningen. Det vore väl konstigt annars?

• Gilla
mrbackstrom och 7 till
  • Laddar…
R Renovoffice skrev:
Ja, körning från Ålingsås till Göteborg. Men företaget nämnde inte dessa kostnader och säger nu att det är standard.
Det är inte konstigt att de tar betalt för körning, men det kan bli ganska dyrt när både restid, milersättning och servicebil debiteras samtidigt

Brukar oftare se och höra att man kombinerar två av dem, inte alla tre. Kan vara värt att be om en förklaring eller om det går att justera någon del

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Konstigt eftersom jag inte informerades av företaget och allt arbete jag har fått gjort hemma har ingen bett om detta tidigare. Även tiden det tar att köra räknas också. Det verkar inte rättvist.

Jag bad om en förklaring och de gav ett oförskämt svar: ”Det är standard, varför frågar du ens detta? Har du inte gjort något arbete hemma förut?” Finns det någon annan anledning att övertyga dem om att ompröva kostnaden? Jag betalar gärna det som är rättvist, det är ett hårt arbete som utförs av en 75-årig person, jag har stor respekt för honom.

• Gilla
Jan Johansson2152 och 1 till
  • Laddar…
R Renovoffice skrev:
Jag bad om en förklaring och de gav ett oförskämt svar: ”Det är standard, varför frågar du ens detta? Har du inte gjort något arbete hemma förut?” Finns det någon annan anledning att övertyga dem om att ompröva kostnaden? Jag betalar gärna det som är rättvist, det är ett hårt arbete som utförs av en 75-årig person, jag har stor respekt för honom.
Iochmed att det är längre resa är det inte orättvist att de debiterar för milen heller, nu har du kollat så jag hade bara betalt de o gått vidare

• Gilla
mrbackstrom och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag tolkar det som 6 mil enkel resa, dvs 12 mil om dagen. Det är rimligt att betala för den körsträckan och tiden det tar.

Om du vill ha ROT-avdrag så måste arbetstid och restid separeras, men det är kanske inte aktuellt.

• Gilla
mrbackstrom och 6 till
  • Laddar…
R Renovoffice skrev:
Trängselskatt är avdragsgill, varför ber dem dig betala den?

• Haha
  • Gilla
JockeÅgren och 2 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Trängselskatt är avdragsgill, varför ber dem dig betala den?
Inköp av material är också avdragsgillt men kunden brukar ändå få betala för det material som levereras. 😉

• Gilla
  • Haha
Posto och 13 till
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Inköp av material är också avdragsgillt men kunden brukar ändå få betala för det material som levereras. 😉
Fast på den här fakturan var det noll. 😉

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Det här visar betydelsen av att man ber om prisförslag och ställer frågor kring det.
Och inser att det lönar sig att anlita företag som ligger nära där man bor.

Min målare senast kunde åka förbi mig på väg till jobbet. Alltså debiterades det noll restid. "Det är närmare till dig än till vårt kontor".

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Det har blivit så dyrt tanka nu så det räcker inte att bara behöva betala för milersättningen

Jag har alltid arbetat med ett förslag förut, gjort ett misstag genom att lita på företaget. Aldrig igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.