Det är alltid vanliga hushåll som ska rädda världen.

Vi ska betala plastskatt, dricka ur pappsugrör, sluta dammsuga och sitta i mörker för att spara el. Nu ska man nästan få dåligt samvete för att man fyller poolen eller vattnar sina växter också.

Samtidigt pratas det väldigt lite om industrin, som förbrukar enorma mängder el och vatten varje dag. Där verkar det plötsligt inte vara lika viktigt att prata om ansvar och besparingar.

Och ovanpå det vill fler och fler kommuner tvångsansluta hushåll till kommunalt vatten. Inte för att våra egna brunnar sinat, nej utan för att kommunerna vill bygga ut och tjäna pengar. Under tiden tömmer man våra sjöar och lägger ännu mer belastning på systemen.

Jag säger inte att vi inte ska tänka på miljön. Självklart ska vi vara rädda om våra resurser. Men någonstans måste proportionerna diskuteras!

Är det verkligen hushållen som är det stora problemet hela tiden?

Mony Mony skrev:
Och ovanpå det vill fler och fler kommuner tvångsansluta hushåll till kommunalt vatten. Inte för att våra egna brunnar sinat, nej utan för att kommunerna vill bygga ut och tjäna pengar.
Jag tror inte att kommuner vill bygga ut det kommunala vattnet, det lär vara dålig lönsamhet på kommunal infrastruktur.

F fribygg skrev:
Jag tror inte att kommuner vill bygga ut det kommunala vattnet, det lär vara dålig lönsamhet på kommunal infrastruktur.
De tvingas bygga ut till vissa områden och då behöver de få ekonomi i detta och ansluter de som bor längs vägen. Vi råkade ut för det, men jag lyckades övertyga dem om att vårt område är en förlustaffär för dem - så nu ligger vi sist att anslutas....

De hade färdiga planer där de tänkte gräva i vägarna (gjorda av en konsult som uppenbarligen inte ens kollat på kartorna över geologin). Jag förklarade att vägarna är asfalterade på berget. Då sade de att de kunde bila upp diken till VA under vägen. Då frågade jag hur de tänkte ordna för de boende att ta sig hem, hur räddningstjänsten skulle ta sig fram mm. Sedan blev det tyst...

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi får betala åtskilliga hundra tusen kronor för att ansluta varesig vi har råd eller inte. När räkningen kommer har vi en månad på oss att betala. Procentuellt blir det ganska stor summa då de flesta många av fastigheterna ligger under miljonen. Sedan drar de fram till tomtgräns. Efter det får bekosta grävning på egen tomt för anslutningen ska kunna göras- Har man långt från tomtgränsen till brunnen blir det ytterligare en ganska mastig summa. Efter det blir det månadsavgift och betalning per kubik för det man använder. År efter år efter år...

Självklart är det enorm lönsamhet på detta.

pacman42 pacman42 skrev:
De tvingas bygga ut till vissa områden och då behöver de få ekonomi i detta och ansluter de som bor längs vägen.
Det är väl avlopp kommunerna tvingas bygga ut, dricksvatten skickar det nog med för att ha nått att mäta och debitera trots att de stora kostnaderna nog ligger i avloppet och dess behandling.

K
Mony Mony skrev:
Vi får betala åtskilliga hundra tusen kronor för att ansluta varesig vi har råd eller inte. När räkningen kommer har vi en månad på oss att betala. Procentuellt blir det ganska stor summa då de flesta många av fastigheterna ligger under miljonen. Sedan drar de fram till tomtgräns. Efter det får bekosta grävning på egen tomt för anslutningen ska kunna göras- Har man långt från tomtgränsen till brunnen blir det ytterligare en ganska mastig summa. Efter det blir det månadsavgift och betalning per kubik för det man använder. År efter år efter år...

Självklart är det enorm lönsamhet på detta.
Hur vet du det?
Har du koll på va-huvudmännens omkostnader?
Menar du att alla kommuner/kommunala va-bolag skiter i LAV?

Mony Mony skrev:
Det är alltid vanliga hushåll som ska rädda världen.

Vi ska betala plastskatt, dricka ur pappsugrör, sluta dammsuga och sitta i mörker för att spara el. Nu ska man nästan få dåligt samvete för att man fyller poolen eller vattnar sina växter också.

Samtidigt pratas det väldigt lite om industrin, som förbrukar enorma mängder el och vatten varje dag. Där verkar det plötsligt inte vara lika viktigt att prata om ansvar och besparingar.

Och ovanpå det vill fler och fler kommuner tvångsansluta hushåll till kommunalt vatten. Inte för att våra egna brunnar sinat, nej utan för att kommunerna vill bygga ut och tjäna pengar. Under tiden tömmer man våra sjöar och lägger ännu mer belastning på systemen.

Jag säger inte att vi inte ska tänka på miljön. Självklart ska vi vara rädda om våra resurser. Men någonstans måste proportionerna diskuteras!

Är det verkligen hushållen som är det stora problemet hela tiden?
Malmö kommun fyller de läckande dammarna i Pildammsparken med 200 miljoner liter dricksvatten varje år och har gjort det i trettio år, "vi funderar på att borra efter grundvatten i stället". Hör till saken att i sydvästra Skånes kalkgund finns gott om vatten. I gamla kalkbrottet i Limhamn pumpas massor av grundvatten rakt ut i Öresund varje år. Påfyllnaden i dammarna motsvarar att fylla 5000 tomma pooler på 40kubikmeter varje år

RoTe
E Erik Salhammar skrev:
Så jävla dumt. Det regnar oavbrutet i det här landet.
Det regnade enbart ett fåtal mm i Uppsala i april t.ex. i maj har vi äntligen fått ca 17mm regn.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.