J Jonas928 skrev:
Hur fyller tankbilarna sitt vatten ?
Jo direkt på vattenverket eller en brandpost i gatan. Det är samma vatten som i kranen hemma.
Tror någon att Gotlands tankbilar åker till fastlandet för att fylla?
På Gotland hämtar de vatten i något av de många uppfyllda kalkbrotten.

K Kadabra skrev:
April, fint väder på ingång ....
Tidningarna berättar att det kommer att vara risk för vattenbrist på flera ställen i sommar eftersom det är lågt vatten i de sjöar och depåer som vi nyttjar. Vi uppmanas att duscha kort och stänga kranen när vi borstar tänderna.
2 av de tre senaste somrarna har jag inte fått vattna mina grönsaker som jag borde.
Däremot får pool ägarna nu rengöra och fylla poolerna och när sommaren kommer så badas det och tas duschar mellan varje dopp. Bor mycket nära havsbad och strand. Poolerna är många.
Det sticker lite i ögonen på mig och andra som står i växtaffären och längtar efter nya odlings alternativ.

Hur tänker ni andra kring det här med pool- vatten ? Kul att höra era åsikter.
När jag var yngre fick pool ägare köpa vatten via tankbil.
Har

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Näste man odlar och sköter om gräsmattor eller blommor i rabatter. Eller tvättar bilen. Eller putsar fönster i tid och otid.
Man ska inte tvätta bilen på gatan/tomten utan speciell avrinning. Det skitige vattnet får inte rinna ned i dagvattensystemet.

Vatten tar aldrig slut! Det går i et evigt omlopp så det vill alltid komma mer regn som blir till grundvatten, floder och åar, sjöar och hav. I alla fall i perspektivet av en persons livstid (Sahara var jo grönt en gång i tiden).

Det viktige är jo tidpunkten! Jag tycker det är helt OK at fylla poolen på våren när det som regel är mycket vatten i magasinerna. Det är inte OK at göra det på sommaren när det är lite vatten. Problemet för den som odlar är att man må ha vattnet när det är lite vatten, är det mycket nederbör så behöver man inte vattna………

Jag tycker du ska göra som poolägarne; köp en tank på 1 m3, fyll den på våren när det er mycket vatten, så kan du vattna med gott samvete när det är tort.

• Gilla
Jonis2
  • Laddar…
K Kadabra skrev:
April, fint väder på ingång ....
Tidningarna berättar att det kommer att vara risk för vattenbrist på flera ställen i sommar eftersom det är lågt vatten i de sjöar och depåer som vi nyttjar. Vi uppmanas att duscha kort och stänga kranen när vi borstar tänderna.
2 av de tre senaste somrarna har jag inte fått vattna mina grönsaker som jag borde.
Däremot får pool ägarna nu rengöra och fylla poolerna och när sommaren kommer så badas det och tas duschar mellan varje dopp. Bor mycket nära havsbad och strand. Poolerna är många.
Det sticker lite i ögonen på mig och andra som står i växtaffären och längtar efter nya odlings alternativ.

Hur tänker ni andra kring det här med pool- vatten ? Kul att höra era åsikter.
När jag var yngre fick pool ägare köpa vatten via tankbil.
Jag vet att ingen vill höra det, men en av de största vattenförbukarna är kött produktion. Det går åt ca. 1,5 kubikmeter vatten till att producera en (1) big mac.

B bjasol skrev:
Vatten tar aldrig slut! Det går i ett evigt omlopp
Så länge ingen exempelvis använder det för att tillverka vätgas och syrgas. 😉 Men nej, slut lär det inte ta, det har du nog rätt i.

Skippa polen i sommar om kassan tryter. Finns ju gamla hederliga sjöar, med eller utan badplats.

A Astridsson skrev:
Jag vet att ingen vill höra det, men en av de största vattenförbukarna är kött produktion. Det går åt ca. 1,5 kubikmeter vatten till att producera en (1) big mac.
Och så länge man äter svenskproducerat kött så är den allra största delen av det vattnet regnvatten som vattnar kornas mat. Man kan absolut ifrågasätta om vi ska producera och äta så mycket kött som vi gör, men för svenska burgare är inte vattnet ett bra argument.

Alfredo Alfredo skrev:
Så länge ingen exempelvis använder det för att tillverka vätgas och syrgas. 😉 Men nej, slut lär det inte ta, det har du nog rätt i.
Det är helt korrekt, och jorden mister faktiskt väte över tid (den är så lett att den försvinner ut i rymden; vår tyngdkraft är för svag till att hålla på den), men den väte som produceras blir väl bränt och blir till vatten🤔.

Jorden vill sannolikt förlora sitt vatten till slut (om några milliarder år) men då har vi väl för länge sen försvunnit själva…………….

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
På Gotland hämtar de vatten i något av de många uppfyllda kalkbrotten.
Det var ju bra.
Då tittar vi på övriga landet som inte har så många kalkbrott.

Alfredo Alfredo skrev:
Det skiljer säkert stort mellan olika delar av landet. Första googleträffen tyder på att i alla fall inte dessa använder "kommunalt tappvatten":

[länk]

[bild]

Jag har ingen aning om detta är normen eller ett undantag.
Det är samma sak i Stockholm. I länet kommer nästan allt vatten från Mälaren och man begränsas i huvudsak av kapaciteten i reningsverken. Jag har därför låg acceptans för att vattnet tar slut - det är något staden måste fixa. Dock ska man ha viss respekt för att det inte är enkelt att bygga ut befintliga verk eller att anlägga nya, då det är dyrt och tar mycket plats i anspråk. Men ändå, investeringar i infrastruktur är alltid bra.

J Jonas928 skrev:
Hur fyller tankbilarna sitt vatten ?
Jo direkt på vattenverket eller en brandpost i gatan. Det är samma vatten som i kranen hemma.
Tror någon att Gotlands tankbilar åker till fastlandet för att fylla?
Nej, inte Gotland. Men många andra ställen kan nog hantera det.

C
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har ingen aning om detta är normen eller ett undantag.
Känns som ett typexempel på hur man skapar missuppfattningar genom att gå för långt i att förenkla sitt budskap. På kommunens sida som länkas från TME står det samma sak - I Enköpings kommun är grundvattennivån låg med en uppmaning att spara på vattnet. Där hänvisas sen till SGU:s hemsida där det framgår att grundvattennivån i Enköpings kommun tvärtom är hög (för närvarande).

A Astridsson skrev:
OT: Jag äter mest viltkött, tror/ hävdar att det inte går åt nått extra dricksvatten..

MathiasS MathiasS skrev:
Det är samma sak i Stockholm. I länet kommer nästan allt vatten från Mälaren och man begränsas i huvudsak av kapaciteten i reningsverken. Jag har därför låg acceptans för att vattnet tar slut - det är något staden måste fixa. Dock ska man ha viss respekt för att det inte är enkelt att bygga ut befintliga verk eller att anlägga nya, då det är dyrt och tar mycket plats i anspråk. Men ändå, investeringar i infrastruktur är alltid bra.
Är det störst svårigheter att rena dricksvattnet eller avloppet?

Att investera i " kommunal" infrastruktur är nog inte alltid bra, värme,vatten och avlopp är kanske bättre att lösa lokalt där det går. Fjärrvärme är inte heller speciellt effektivt/ prisvärt jämfört med bergvärme och mycket av det drickvatten som kommunerna producerar försvinner tydligen innan det når kundernas vattenmätare, det spolas bort mängder förutom allt som läcker rakt ut marken.

Dessutom finns det ju en uppenbar risk att någon saboterar en kommunal dricksvattentäkt, det är betydligt svårare att slå ut tex hundratusen östgötars enskilda vattentäkter än att sabotera dricksvattnet för ( nästan) hela Linköping eller Norrköpings stad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.