April, fint väder på ingång ....
Tidningarna berättar att det kommer att vara risk för vattenbrist på flera ställen i sommar eftersom det är lågt vatten i de sjöar och depåer som vi nyttjar. Vi uppmanas att duscha kort och stänga kranen när vi borstar tänderna.
2 av de tre senaste somrarna har jag inte fått vattna mina grönsaker som jag borde.
Däremot får pool ägarna nu rengöra och fylla poolerna och när sommaren kommer så badas det och tas duschar mellan varje dopp. Bor mycket nära havsbad och strand. Poolerna är många.
Det sticker lite i ögonen på mig och andra som står i växtaffären och längtar efter nya odlings alternativ.

Hur tänker ni andra kring det här med pool- vatten ? Kul att höra era åsikter.
När jag var yngre fick pool ägare köpa vatten via tankbil.

• Gilla
MichelleW och 12 till
  • Laddar…
Självklart borde pooler fyllas med lastbil med vattentank i områden där de finns risk för brist. Har man byggt en pool för 500 000 kan man väl fylla på för några tusen varje år.

Ställen som typ Gotland kanske får fylla en gång per år vid typ november när det regnar mycket?

Samma gäller dock all typ av användning inom företag typ bygg och så där det är relativt hög konsumtion.

• Gilla
Jonis2 och 9 till
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Självklart borde pooler fyllas med lastbil med vattentank i områden där de finns risk för brist. Har man byggt en pool för 500 000 kan man väl fylla på för några tusen varje år.

Ställen som typ Gotland kanske får fylla en gång per år vid typ november när det regnar mycket?

Samma gäller dock all typ av användning inom företag typ bygg och så där det är relativt hög konsumtion.
Varför pratar man inte om poolerna då ?

• Gilla
bfk
  • Laddar…
Man gör det, har för mig Norrtälje måste beställer man vattentank. Sen vet jag inte riktigt hur mycket man kontrollerar sånt. Har lite dålig koll på åtgången i pooler när man väl har fyllt dom. Misstänker att man bara ersätter 1-2 kubik per år. Jämför man typ när kommer vattnar nya träd och så är det en försvinnande liten del. Har för mig det är typ 300l i veckan minimum 5 månader om året i 3 år. Tänk dig det i jämförelse. Eller gjuta etc.

• Gilla
Skrutten18 och 1 till
  • Laddar…
Bra med tankeexperiment,tack.Träd planterar jag på hösten, för torr vår där jag bor.
2 kubik vatten är mycket vatten för vårt hushåll.
Senaste årens utveckling,inte minst krigar rapporter gör att åtminstone jag lägger högre värde på rent vatten och fina råvaror. Om bensinen ska kosta 30 kr l ,spekulation idag nyheterna och vattnet ransonerat så kanske vi skulle reservera vårt fina dricksvatten lite tydligare ?

• Gilla
Mamma4 och 4 till
  • Laddar…
K Kadabra skrev:
Däremot får pool ägarna nu rengöra och fylla poolerna och när sommaren kommer så badas det och tas duschar mellan varje dopp
Är skillnad på vad man får och vad folk faktiskt gör……..

Många resonerar att det lilla jag gör gör ingen skillnad på helheten så jag behöver inte sluta / minska

• Gilla
  • Ledsen
Mamma4 och 4 till
  • Laddar…
Praktisk att ha dricksvatten i polen.
Bara att hämta in till morgonfikat.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Uffe A och 6 till
  • Laddar…
F
Jag brukar låta vädrets makter fylla poolen. Så blir bara 3-5 kubik att fylla på.

K Kadabra skrev:
Har du koll på hur mycket du förbrukar? En normal familj förbrukar 150 - 200 kbm på ett år, helt utan att det vattnas gräsmatta eller fylls pool.

• Gilla
  • Wow
Morgan1 och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Har du koll på hur mycket du förbrukar? En normal familj förbrukar 150 - 200 kbm på ett år, helt utan att det vattnas gräsmatta eller fylls pool.
I vårt fritidshus som även det ligger vid vatten hade vi inte indraget vatten förra året och förbränningstoalett ,vi använder då ca 20 l dricksvatten per dag. Mycket glad över att ha vatten nu, både här och där men det får mig att tänka på hur och till vad man använder vatten. De orter som blivit utan vatten och fått gå och hämta med dunk får nog också en tankeställare. Jag har regnvatten tunnor här för att vattna,tar lite för långa duschar,lyxigt- medveten lyx. Gillar att vandra och tillgång till vatten är ju nödvändigt, bära är tungt.
Vi har det väldigt bra i Sverige, jag är nyfiken på hur andra tänker.

• Gilla
  • Älska
Maria T och 6 till
  • Laddar…
F
K Kadabra skrev:
I vårt fritidshus som även det ligger vid vatten hade vi inte indraget vatten förra året och förbränningstoalett ,vi använder då ca 20 l dricksvatten per dag. Mycket glad över att ha vatten nu, både här och där men det får mig att tänka på hur och till vad man använder vatten. De orter som blivit utan vatten och fått gå och hämta med dunk får nog också en tankeställare. Jag har regnvatten tunnor här för att vattna,tar lite för långa duschar,lyxigt- medveten lyx. Gillar att vandra och tillgång till vatten är ju nödvändigt, bära är tungt.
Vi har det väldigt bra i Sverige, jag är nyfiken på hur andra tänker.
Jag tänker att vi har relativt gott om vatten? Problemen är mer gammal infrastruktur och låg kapacitet att ta upp mer. Nya vattenverk och reningsverk är dyrt.

Redigerat:
  • Gilla
hapazard och 9 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Är skillnad på vad man får och vad folk faktiskt gör……..

Många resonerar att det lilla jag gör gör ingen skillnad på helheten så jag behöver inte sluta / minsk
Vi väljer i affären dyrt visavi billigt,,medvetet val.
Jag tänker att upp till en viss nivå av vatten konsumtion per capita, uträknat per folkbokförd individ i hushållet, ett pris över det dyrare, kanske behövs maxtak på vissa orter.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K Kadabra skrev:
Bra med tankeexperiment,tack.Träd planterar jag på hösten, för torr vår där jag bor.
Senaste årens utveckling,inte minst krigar rapporter gör att åtminstone jag lägger högre värde på rent vatten och fina råvaror. Om bensinen ska kosta 30 kr l ,spekulation idag nyheterna och vattnet ransonerat så kanske vi skulle reservera vårt fina dricksvatten lite tydligare ?
Folk har ju lite olika sätt att roa sig på sin fritid. En del av dessa använder man vatten till.

En del har pool. De som har större pooler än plaskdammar har ofta system för att vinterstänga den och spara vattnet från år till år. Det är både enklare och billigare att använda samma vatten... Visst går det åt vatten till att duscha av sig efter dagens poolande, men kan säga att vår soluppvärmda slinga på 50 liter räcker för 4 personer. Regnet som faller hos oss räcker för att hålla nivån i poolen, det brukar till och med rinna över några gånger om året.

En del odlar grönsaker. En bonde odlar fram samma grönsaker oerhört mycket mer effektivt och slösar inte bort dricksvatten på att vattna dem.

Näste man odlar och sköter om gräsmattor eller blommor i rabatter. Eller tvättar bilen. Eller putsar fönster i tid och otid.

Oavsett så spenderar vi alla vatten i onödan för att få någon slags njutning, sol & bad i trädgården, godare grönsaker än butikens eller glädjen av ett rent hem eller fordon.

K Kadabra skrev:
jag lägger högre värde på rent vatten och fina råvaror.
Du lägger högre värde på fina råvaror, andra människor lägger högre värde på att låta barnen bada och leka. Vad är viktigast, barnens sommarlek eller dina finare hemodlade grönsaker? Njäe, lev och låt leva och slösa så lite man kan. Regnvatten är ju gratis och dricksvatten får vi alla betala för.

• Gilla
Ruffeboy och 6 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Praktisk att ha dricksvatten i polen.
Bara att hämta in till morgonfikat.
Hi,hi.....,var och kan göra de de vill med sin mängd

Ossian K Olsson
F Fideliox skrev:
Jag tänker att vi har relativt gott om vatten. Problemen är mer gammal infrastruktur och låg kapacitet att ta upp mer. Nya vattenverk och reningsverk är dyrt.
Problemet är att vi inte har så mycket vatten. Både stora delar av Skåne och Gotland så finns det en rejäl risk att det faktiskt tar slut.

https://www.sydsvenskan.se/skane/krislage-for-skanska-dricksvattnet/

• Gilla
Jonis2 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.