C cpalm skrev:
I många länder används ju reservoarer för säsongsutjämning, typ konstgjorda sjöar.
Vilket alltså inte skall förväxlas med ett vattentorn, menar jag.
Tornen är mer för "timdrift". Så ska vi väl se det.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
(Vattenverken.)
Lite för kortfattat för att jag ska förstå.

Hep Hep skrev:
Lite för kortfattat för att jag ska förstå.
Ursäkta! Det finns vattenverk i början - och i slutändan ligger ett reningsverk. De senare har problem när det regnar o töar o mycket tillskottsvatten tillkommer. Typiskt vid "vårfloden" i mars-april när avloppsvattnet dessutom är kallt.

Vattenfilosofiskt: På den decimetern från kranen till slasken förvandlas prima livsmedel till ett avfall (spillvatten) och rinner iväg i ett avlopp som få önskar befatta sig med. Fast några har det som arbete.

Hep Hep skrev:
Däremot brukar jag efter regnväder få tömma ut överskottet.
Rinner inte överskottet ut självmant?

F fribygg skrev:
Du vill inte ha vatten över skimmern om man har en sån. Heter säkert något bra på svenska som jag inte vet…

F fribygg skrev:
Om det är så fullt att det rinner över kanten på poolen - ja. Men inte om det bara är onödigt mycket eller om det är högre än utloppet. Fast det gör inget, eftersom man ska backspola filtret lite då och då och då kan jag låta det gå lite extra för att behålla nivån där jag vill ha den. Ett par lönnar och ett pilträd tycker dessutom om att få lite extra vatten.

P Pligg85 skrev:
å öppnade de en stor ventil och körde ut 6 kubik i timmen
E Elspet skrev:
m3. När den blir full så går överskottet till
E Elspet skrev:
ätare men jag gissar att vår förbrukning ä
C cpalm skrev:
nskilt källvatten. Samvetsfrågan blir enkel när alternativen står mellan att använda vattnet och det sedan rinner ut i marken vs. att vattnet
K Kadabra skrev:
April, fint väder på ingång ....
Tidningarna berättar att det kommer att vara risk för vattenbrist på flera ställen i sommar eftersom det är lågt vatten i de sjöar och depåer som vi nyttjar. Vi uppmanas att duscha kort och stänga kranen när vi borstar tänderna.
2 av de tre senaste somrarna har jag inte fått vattna mina grönsaker som jag borde.
Däremot får pool ägarna nu rengöra och fylla poolerna och när sommaren kommer så badas det och tas duschar mellan varje dopp. Bor mycket nära havsbad och strand. Poolerna är många.
Det sticker lite i ögonen på mig och andra som står i växtaffären och längtar efter nya odlings alternativ.

Hur tänker ni andra kring det här med pool- vatten ? Kul att höra era åsikter.
När jag var yngre fick pool ägare köpa vatten via tankbil.
Pooler brukar man inte tömma helt och byta ut vatten varje år, man pumpat kontinuerligt under badsäsongen poolvattnet genom ett filter som renar från partiklar och tillsätter kemikalier i vattnet för att hindra bakterie- och algväxt. Sen suger man upp skräp som fallit i poolen om den är utomhus och har pooltäckning för att minska avdunstning, skydda från skräp samt skydda från att ingen obehörig ramlar i. Årsvis fyller man på ngn kubik m vatten som ersättning för det som dunstat. Drar inte alls en hel pool med vatten varje år! Vattenbrist beror på att kommunerna inte byggt ut vatteninfrastrukturen i takt med befolkningsökningen, inte på att det saknas vatten (annat än lokalt då). Gotland är värsta exemplet på folkökning under sommaren och avsaknad av investering i vatteninfrastrukturen. I Finland såg man att vattnet i Helsingfors området inte skulle räcka till för befolkningsökningen så man byggde en 120 km lång vattentunnel 30 meter ner i jorden från Asikkala vid Sjön Päijänne till en reservoar i Vanda norr om Helsingfors. Och sen hade man vatten för den växande huvudstadsregionen i stället för att beklaga sig om att vattnet tar slut och ala måste spara vatten... Vattenfrågan ser ut att bli nya "atomkraft" frågan.

K Kadabra skrev:
Tidningarna berättar att det kommer att vara risk för vattenbrist på flera ställen i sommar eftersom det är lågt vatten i de sjöar och depåer som vi nyttjar. Vi uppmanas att duscha kort och stänga kranen när vi borstar tänderna.
2 av de tre senaste somrarna har jag inte fått vattna mina grönsaker som jag borde.
Däremot får pool ägarna nu rengöra och fylla poolerna och när sommaren kommer så badas det och tas duschar mellan varje dopp. Bor mycket nära havsbad och strand. Poolerna är många.
Det sticker lite i ögonen på mig och andra som står i växtaffären och längtar efter nya odlings alternativ.

I Båstad är det till och från, restriktioner, inga pooler, nylagda gräsmattor mm

Man kan sätta saker i perspektiv också, min pool rymmer ca 50m3, på min tomt som är 10 000m2 så motsvarar det 5mm regn. Jag har dock egen gammal grävd brunn för poolvattnet pch en borrad för dricksvattnet

Pellegnillot71
K Kadabra skrev:

Grönsaker är viktiga, poolbsd är det inte! För dig!
För mig är det precis tvärtom. Ser vår lilla pool på 5×3 m som en besparing. Halva poolens vatten är samma varje år. Vi sparar in på duschandet, och inte minst allt bilåkande då vi stannar hemma största delen av sommaren och badar i poolen!

Alfredo Alfredo skrev:
Ska vi vara ärliga så är det där med grannar bara en vänlig rekommendation och inget förbud.

[länk]

[bild]
Läs ..Vid bevattnings förbud.......annars en rekommendation!
Bevattningsförbud sommar 2023 o 2024.
Lite kul att vattnet ,av okänd anledning försvann efter kl 22......det kanske var Trump...eller Putin

B bhus2021 skrev:
Man kan sätta saker i perspektiv också, min pool rymmer ca 50m3, på min tomt som är 10 000m2 så motsvarar det 5mm regn. Jag har dock egen gammal grävd brunn för poolvattnet pch en borrad för dricksvattnet
Det är en viktig poäng,är tomterna 700-2000 kvm , många med pool så är det stor skillnad.

K Kadabra skrev:
Läs ..Vid bevattnings förbud.......annars en rekommendation!
Läs själv. 😉 Jag kommenterade ditt påstående om "inte flera grannar samtidigt.", vilket du framförde som att det var förbjudet.

Du skrev:
K Kadabra skrev:
numera enligt deras hemsida får inte pooler fyllas på vid bevattnings förbud och annars långsamt och inte flera grannar samtidigt.
Är det bevattningsförbud får man givetvis inte fylla poolen alls.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Problemet är att vi inte har så mycket vatten. Både stora delar av Skåne och Gotland så finns det en rejäl risk att det faktiskt tar slut.

[länk]
Men problemet beror knappast på att folk fyller en pool eller tvättar håret för ofta. En fjärdedel av vattnet från de kommunala vattenverken når aldrig en slutanvändare!

Att Region Gotland lägger tid och energi på att distribuera propaganda för att få folk att duscha snabbare är helt verklighetsfrånvänt.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Självklart borde pooler fyllas med lastbil med vattentank i områden där de finns risk för brist. Har man byggt en pool för 500 000 kan man väl fylla på för några tusen varje år.

Ställen som typ Gotland kanske får fylla en gång per år vid typ november när det regnar mycket?

Samma gäller dock all typ av användning inom företag typ bygg och så där det är relativt hög konsumtion.
Hur fyller tankbilarna sitt vatten ?
Jo direkt på vattenverket eller en brandpost i gatan. Det är samma vatten som i kranen hemma.
Tror någon att Gotlands tankbilar åker till fastlandet för att fylla?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.