Poolen förbrukar 2-3% av min årsförbrukning , varje år.

• Gilla
samordnarnoutlook.com och 1 till
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Jag hade väl inget emot det. Sa bara OM det är en hög förbrukning borde de självklart regleras.
Varför skulle det vara självklart? Finns det andra självklara regleringar som du vill ska finänas?

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Ja, skulle exempelvis olja bli en bristvara är det rimligt och reglera. Skulle det bli matbrist är det rimligt och reglera. Skulle de bli vattenbrist är vatten rimligt och reglera. Skulle elen bli bristvara är det rimligt och reglera.

S
V VetarN skrev:
Ja, skulle exempelvis olja bli en bristvara är det rimligt och reglera. Skulle det bli matbrist är det rimligt och reglera. Skulle de bli vattenbrist är vatten rimligt och reglera. Skulle elen bli bristvara är det rimligt och reglera.
Ja, alternativt om man är miljöpartist reglerar man det medan det finns ett överflöd 😁

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Problemet är att vi inte har så mycket vatten. Både stora delar av Skåne och Gotland så finns det en rejäl risk att det faktiskt tar slut.

[länk]
Så jävla dumt. Det regnar oavbrutet i det här landet. Vi har hur många sjöar som helst.
Det är bara ytterligare ett hittepåproblem som man snart får söka metafysiska förklaringar till..

SVT hade kunnat proklamera att det råder granbrist i Sverige och halva befolkningen hade suttit hemma och oroat sig över det.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
E Erik Salhammar skrev:
Så jävla dumt. Det regnar oavbrutet i det här landet. Vi har hur många sjöar som helst.
Det är bara ytterligare ett hittepåproblem som man snart får söka metafysiska förklaringar till..

SVT hade kunnat proklamera att det råder granbrist i Sverige och halva befolkningen hade suttit hemma och oroat sig över det.
Jag kan inte ens komma ihåg när det regnade senast i Malmö. Det är rätt torrt och dessutom risk för brand i stora delar av landet just nu.

Men ja, det är väl SVT, MP och säkert Gretas fel det också!

• Gilla
  • Haha
Kardan79 och 3 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag kan inte ens komma ihåg när det regnade senast i Malmö. Det är rätt torrt och dessutom risk för brand i stora delar av landet just nu.
Men det faller ju fortfarande ca en halvmeter regn över Malmö varenda år, (i bland nästan det dubbla om man rannsakar sitt minne)

I Skåne regnar det i genomsnitt
malmö-lund ca 600 - 700 mm /år
nordöstra Skåne - 700 - 800 mm /år
Kustområden bla Falsterbo 500 - 600 mm / år
Så det är inget ökenområde vi talar om och mer vatten finns i stora sjöar i Småland, bla den djupa Vättern - ca 200 km till Skåne - går bra att bygga en vattentunnel, som man gjorde från sjön Päijänne i mellersta Finland till Helsingforsområdet. Men när kommunerna och regionen inge gör annat än startar gnällkör om vattenbrist i stället för att se till att den 25% av allt vattenledningsvatten som läcker ut ur trasiga rör behålls i rören för allmänheten och långsiktigt arbeta för att det ska finnas vatten för den växande folkmängden. I stället paraderar "vattencheferna" i TV nyheterna och uppmanar alla att spara på vatten som tycks vara det enda dessa ansvariga gör förutom hotar att höja vatten- och avloppsavgifterna.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S Sinuhe skrev:
Jag vidhåller att det kommer ca en halvmeter regn årligen i Malmö, stundtals kan de ju komma några snöflingor också

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S Sinuhe skrev:
Så det är inget ökenområde vi talar om och mer vatten finns i stora sjöar i Småland, bla den djupa Vättern - ca 200 km till Skåne - går bra att bygga en vattentunnel, som man gjorde från sjön Päijänne i mellersta Finland till Helsingforsområdet. Men när kommunerna och regionen inge gör annat än startar gnällkör om vattenbrist i stället för att se till att den 25% av allt vattenledningsvatten som läcker ut ur trasiga rör behålls i rören för allmänheten och långsiktigt arbeta för att det ska finnas vatten för den växande folkmängden.
Du är medveten om att det redan finns en tunnel från Bolmen i Småland, varifrån stora delar av Malmö får sitt vatten?

• Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
är knappt vattenbrist på sommaren där jag bor - och jag fyller min pool nu i april.
Vattnet är reserverna här. Så jag kan inte se några fel i att jag fyller poolen i april.

Alla kommentarer som finns om juni-fyllande är typ större plaskpooler och inte vi som byggt stora fasta pooler

P
E Erik Salhammar skrev:
Det är inte SVT som har hittat på att att det råder låga nivåer i grundvattnet på sina håll i landet. SGU mäter grundvattennivåerna.

Karrock
S Sinuhe skrev:
nordöstra Skåne - 700 - 800 mm /år
Kustområden bla Falsterbo 500 - 600 mm / år
Så det är inget ökenområde vi talar om och mer vatten finns i stora sjöar i Småland, bla den djupa Vättern - ca 200 km till Skåne - går bra att bygga en vattentunnel, som man gjorde från sjön Päijänne i mellersta Finland till Helsingforsområdet. Men när kommunerna och regionen inge gör annat än startar gnällkör om vattenbrist i stället för att se till att den 25% av allt vattenledningsvatten som läcker ut ur trasiga rör behålls i rören för allmänheten och långsiktigt arbeta för att det ska finnas vatten för den växande folkmängden. I stället paraderar "vattencheferna" i TV nyheterna och uppmanar alla att spara på vatten som tycks vara det enda dessa ansvariga gör förutom hotar att höja vatten- och avloppsavgifterna.
Örebro med grannar är på gång att bygga 40km tunnel från Vättern.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag vidhåller att det kommer ca en halvmeter regn årligen i Malmö, stundtals kan de ju komma några snöflingor också
En torr strandkant med lite vatten i bakgrunden, vissna buskar och träd, symboliserar vattenbrist och behovet av ett nytt system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En man med glasögon och skägg ler framför en suddig bakgrund.
Skapa konto

Tidningsartikel om klimatförändringar och vattenresurser, där Kenneth M Persson diskuterar ökade behov och påverkan på vattenkvaliteten.
Skapa konto
s

• Gilla
Barrväxt och 2 till
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:

Det kanske är dumt där du bor i detta avlånga land.Absolut stor skillnad.
Skånes dagspress oavsett politisk tillhörighet anger låga nivåer i depåer för dricksvatten. Sjöarna i Skåne behöver regn.De tre senaste åren har vi haft restriktioner 2.
En helt annan debatt är höga vattennivåer och dess inverkan på kusten......men det är inte dricksvatten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.