K Kadabra skrev:
April, fint väder på ingång ....
Tidningarna berättar att det kommer att vara risk för vattenbrist på flera ställen i sommar eftersom det är lågt vatten i de sjöar och depåer som vi nyttjar. Vi uppmanas att duscha kort och stänga kranen när vi borstar tänderna.
2 av de tre senaste somrarna har jag inte fått vattna mina grönsaker som jag borde.
Däremot får pool ägarna nu rengöra och fylla poolerna och när sommaren kommer så badas det och tas duschar mellan varje dopp. Bor mycket nära havsbad och strand. Poolerna är många.
Det sticker lite i ögonen på mig och andra som står i växtaffären och längtar efter nya odlings alternativ.

Hur tänker ni andra kring det här med pool- vatten ? Kul att höra era åsikter.
När jag var yngre fick pool ägare köpa vatten via tankbil.
Det finns några som tar vara på spillvatten från dusch och handtvätt/ disk och vattnar i trädgården. Det tycker jag är en bra idé

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är det störst svårigheter att rena dricksvattnet eller avloppet?
Störst svårigheter är det att rena avloppet, så länge dricksvatten inte ska avsaltas eller liknande. Tekniska Verken i Linköping tar 9,50 kr/kbm dricksvatten och 12,75 kr/kbm avloppsvatten.

F fribygg skrev:
Dessutom finns det ju en uppenbar risk att någon saboterar en kommunal dricksvattentäkt, det är betydligt svårare att slå ut tex hundratusen östgötars enskilda vattentäkter än att sabotera dricksvattnet för ( nästan) hela Linköping eller Norrköpings stad.
Å andra sidan är det ändå i praktiken vanligare att enskilda vattentäkter slås ut än att kommunala dricksvattentäkter slås ut. Större risk för föroreningar som inte fångas upp, eller som fångas upp men som är för dyra att åtgärda. Och större risk för att en brunn sinar än att ett vattendrag sinar.

A adron skrev:
Å andra sidan är det ändå i praktiken vanligare att enskilda vattentäkter slås ut än att kommunala dricksvattentäkter slås ut.
Tur är väl det. Konsekvenserna av att en enskild vattentäkt slås ut är inte riktigt jämförbar med om en hel (stor) stad mister sin vattenförsörjning.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
K Kadabra skrev:
April, fint väder på ingång ....
Tidningarna berättar att det kommer att vara risk för vattenbrist på flera ställen i sommar eftersom det är lågt vatten i de sjöar och depåer som vi nyttjar. Vi uppmanas att duscha kort och stänga kranen när vi borstar tänderna.
2 av de tre senaste somrarna har jag inte fått vattna mina grönsaker som jag borde.
Däremot får pool ägarna nu rengöra och fylla poolerna och när sommaren kommer så badas det och tas duschar mellan varje dopp. Bor mycket nära havsbad och strand. Poolerna är många.
Det sticker lite i ögonen på mig och andra som står i växtaffären och längtar efter nya odlings alternativ.

Hur tänker ni andra kring det här med pool- vatten ? Kul att höra era åsikter.
När jag var yngre fick pool ägare köpa vatten via tankbil.
Jag är uppväxt på Gotland och har eget hus sedan ca 15 år. Varje år är det vattenkris, bevattningsförbud och sparande av vatten.

Vad få talar om är att det räcker att ta hand om ca 0,6 % av medelnederbörden per år för att täcka all konsumtion av vatten på Gotland inkl. företag och turister. Vattnet rinner rakt ut i Östersjön.

Istället för en långsiktig plan att ta hand om regnvatten verkar planen att höja priserna. Rörlig kostnad för vatten har nått 52,61 kr / m2 , med fasta avgifter 76,38 kr / m2 på min sista vattenräkning. Visserligen finns ett par avsaltningsanläggningar men de kan inte går på full produktion på grund av begränsningar i vattenledningsystemet. Under flera månader under vintern -25/26 rek. hushåll i och runt Visby inte dricka vattnet. De fick koka vattnet eller hämta från utställda tankbilar. Det visade sig senare vara ofarliga alger i vattnet. Man undrar om algerna kom in i vattensystemet via avsaltningsanläggningar?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är det störst svårigheter att rena dricksvattnet eller avloppet?

Att investera i " kommunal" infrastruktur är nog inte alltid bra, värme,vatten och avlopp är kanske bättre att lösa lokalt där det går. Fjärrvärme är inte heller speciellt effektivt/ prisvärt jämfört med bergvärme och mycket av det drickvatten som kommunerna producerar försvinner tydligen innan det når kundernas vattenmätare, det spolas bort mängder förutom allt som läcker rakt ut marken.

Dessutom finns det ju en uppenbar risk att någon saboterar en kommunal dricksvattentäkt, det är betydligt svårare att slå ut tex hundratusen östgötars enskilda vattentäkter än att sabotera dricksvattnet för ( nästan) hela Linköping eller Norrköpings stad.
Jag vet inte vad som är svårast.

Man kan säkert hitta infrastruktur som inte är bra, jag tänkte på vägar, järnväg, saker som underlättar transport och mobilitet, kapacitet i vatten och värme, elförsörjning. Fjärrvärme är jag inte så påläst runt, det har säkert sina fördelar i centrala delar av en stad och för stora förbrukare - det är ju ändå en dominerande värmekälla för annat än småhus.

Det finns en risk att någon saboterar en vattentäkt, men vad ska du dra för slutsats av det - att vi ska sluta med kommunalt vatten? Det låter knas.

A adron skrev:
Störst svårigheter är det att rena avloppet, så länge dricksvatten inte ska avsaltas eller liknande. Tekniska Verken i Linköping tar 9,50 kr/kbm dricksvatten och 12,75 kr/kbm avloppsvatten.

Å andra sidan är det ändå i praktiken vanligare att enskilda vattentäkter slås ut än att kommunala dricksvattentäkter slås ut. Större risk för föroreningar som inte fångas upp, eller som fångas upp men som är för dyra att åtgärda. Och större risk för att en brunn sinar än att ett vattendrag sinar.
Absolut är det lättare att slå ut EN (eller några) enskilda vattentäkter, men jag tror att jag skrev nått om hundratusen enskilda östgötska vattentäkter.
Om en tankbil med olämpligt innehåll välter vid Ljungs Kyrka riskeras både Linköpings och Norrköpings vatten och om tankbilen med samma innehåll välter vid Ljusfors /Skärblacka riskeras Norrköpings dricksvatten. Vattentäkter är sårbart, Linköping kan knappast ta hela stadens behov vid gamla vattenverket i Stångån vid SAAB och hundratusen enskilda östgötska brunnar kan knappast saboteras samtidigt.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Nej, hundratusen enskilda brunnar saboteras inte samtidigt, utan de turas om att bli förorenade eller sina. På ett sådant sätt att de totalt sett ger sämre vatten. Sedan är de naturligtvis mindre sårbara vid krig, men i det läget kanske stadsbefolkningen ändå får fly ut på landsbygden.

MathiasS MathiasS skrev:
Det finns en risk att någon saboterar en vattentäkt, men vad ska du dra för slutsats av det - att vi ska sluta med kommunalt vatten? Det låter knas.
OT: Flera decentraliserade vattentäkter är svårare att slå ut en få stora, jag tror framtiden ligger i eget lokalt vatten och avlopp utan årlig borttransport av slam där så är möjligt oavsett om det handlar om en enstaka villa eller ett nytt bostadsområde.

Tar man vattnet lokalt blir man ju dessutom försiktigare med egna utsläpp och kemikalieanvändning, spill av bensin till gräsklippare, avfettningsmedel till biltvätt, kemikalier till tvätt och hushåll och liknande är det mer uppenbart att undvika/ avstå om man tar driksvattnet i berget under tomten eller i sjön nedanför.

Man skulle knappast fulimportera Roundup och sprida på ogräset på tomten om man själv drack från grundvattnet under fastigheten.
Som det är idag kan ju en vält 20l dunk på fel ställe av sagda kemikalie förstöra vattentäkten för hundratusen människor, det är oerhört sårbart i städer utan reservvattentäkt eller med otillräcklig sådan.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
D drgotland skrev:
Jag är uppväxt på Gotland och har eget hus sedan ca 15 år. Varje år är det vattenkris, bevattningsförbud och sparande av vatten.

Vad få talar om är att det räcker att ta hand om ca 0,6 % av medelnederbörden per år för att täcka all konsumtion av vatten på Gotland inkl. företag och turister. Vattnet rinner rakt ut i Östersjön.

Istället för en långsiktig plan att ta hand om regnvatten verkar planen att höja priserna. Rörlig kostnad för vatten har nått 52,61 kr / m2 , med fasta avgifter 76,38 kr / m2 på min sista vattenräkning. Visserligen finns ett par avsaltningsanläggningar men de kan inte går på full produktion på grund av begränsningar i vattenledningsystemet. Under flera månader under vintern -25/26 rek. hushåll i och runt Visby inte dricka vattnet. De fick koka vattnet eller hämta från utställda tankbilar. Det visade sig senare vara ofarliga alger i vattnet. Man undrar om algerna kom in i vattensystemet via avsaltningsanläggningar?
Tack för informationen, intressant.

A Astridsson skrev:
Jag vet att ingen vill höra det, men en av de största vattenförbukarna är kött produktion. Det går åt ca. 1,5 kubikmeter vatten till att producera en (1) big mac.
Bland det finaste köttet är ifrån tex lamm som äter grönt intill havet tex på Gotland. Medvetenhet innebär att fundera även i produktionsledet, finns säkert mycket att fundera över.

Karrock
D drgotland skrev:

Jag var på Gotland på studiebesök och tittade på en avsaltning. Passerade ett "dike", såg mer ut som en 8m bred å som ledde allt vatten från södra Gotland direkt i bräckvattensjön.

Och i norr motarbetar man den lokala industrin som har avsikt att låta både sötvattenstäktsjö och tillhörande vattenverk vara en del av återställningen efter avslutad brytning.

Från utomstående verkar det verkligen som att gotlänningar vill ha vattenbrist.

P
F fribygg skrev:
Man skulle knappast fulimportera Roundup och sprida på ogräset på tomten om man själv drack från grundvattnet under fastigheten.
Varför inte?
(Förutom för att vara laglydig, alltså).

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
VA Syd i Malmö informerar också att vi måste spara vatten samtidigt så fyller Malmö stad läckande Pildammarna med dricksvatten för motsvarande 5000 hushåll varje år utan att försöka åtgärda. Man säger att man har planer på att borra efter vatten så man slipper använda vatten från bl.a. hårt belastade Vombsjön, Tyvärr händer inget.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
V VetarN skrev:
Självklart borde pooler fyllas med lastbil med vattentank i områden där de finns risk för brist. Har man byggt en pool för 500 000 kan man väl fylla på för några tusen varje år.

Ställen som typ Gotland kanske får fylla en gång per år vid typ november när det regnar mycket?

Samma gäller dock all typ av användning inom företag typ bygg och så där det är relativt hög konsumtion.
Nu är jag ingen psykolog eller större människokännare över lag.. men, det låter som att du kanske drivs av avundsjuka på dina grannar med pool? En pool återanvänder och renar sitt eget vatten, och använder egentligen inte över tid särskilt mycket vatten. Det torde vara hyfsat oansenligt. Att däremot vattna trädgården drar mycket vatten, och ofta.
Tycker du ska tacka dina grannar för att dom sparar vatten åt dig.

Jag hade väl inget emot det. Sa bara OM det är en hög förbrukning borde de självklart regleras. Men du verkar kunna det så då är det inte en viktigt fråga

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.