12 173 läst ·
82 svar
12k läst
82 svar
Fritidshusköp, besiktningsklausul, krav från säljare
HejM Marerik skrev:Jag har skrivit kontrakt på fritidshus. Det finns klausul som ger mig rätt att besiktiga. Det har dock visat sig att säljarna inte bara vill, utan kräver, att vara med. Detta krav blev inte klart uttalat förrän en vecka innan tidsfristen löper ut för mig att häva köpet, och två dagar före min bokade besiktning. Dittills hade det varit "vill vara med"-
1. Kan säljarna kräva att vara med på besiktning och dessutom ha ganska specifika krav på när det ska ske utan att något har sagts om detta vid kontraktskrivning?
Igår fick jag veta att säljaren har bokat om min besiktning till ett datum som ligger 10 dagar efter att tidsfristen löper ut. Jag har diskuterat datumet med mäklaren, men upplever inte att jag har sagt uttryckligen ok, och absolut inte att vi kommit överens om att säljaren skulle boka om. Mäklaren säger att vi skriver ett tilläggsavtal så fristen förlängs.
2. Vad händer om jag inte får av säljarna signerat tilläggsavtal innan tidsfristen löper ut (om 6 dagar)? Blir det så att jag är tvungen att fullfölja köpet oavsett vad besiktningen visar?
Det här känns inte bra, kanske någon vet vad som gäller juridiskt? Tacksam för input!
1. Ja, de kan kräva att vara med. Det är ju deras fastighet.
2. Om ni har rätten att göra det inom den tidsgränsen måste säljaren gå med på en förlängning i ett tilläggsavtal om det är de som fördröjer
3. Hur är avtalet skrivet? Idag är de flesta klausuler öpnna, utan att specificera typ av fel eller kostnad som fel måste uppgå till. Om ni inte tillåts komma in kan ni nyttja detta och begära återgång av avtalet. Notera att det inte är en hävning utan en återgång, vilket kan vara viktigt att särskilja. (Man kan häva ett fullbordat avtal, vilket detta inte är ännu)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 034 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 034 inlägg
Svaret på fråga 3 hittar du i tråden ...T Tobias Nordling skrev:Hej
1. Ja, de kan kräva att vara med. Det är ju deras fastighet.
2. Om ni har rätten att göra det inom den tidsgränsen måste säljaren gå med på en förlängning i ett tilläggsavtal om det är de som fördröjer
3. Hur är avtalet skrivet? Idag är de flesta klausuler öpnna, utan att specificera typ av fel eller kostnad som fel måste uppgå till. Om ni inte tillåts komma in kan ni nyttja detta och begära återgång av avtalet. Notera att det inte är en hävning utan en återgång, vilket kan vara viktigt att särskilja. (Man kan häva ett fullbordat avtal, vilket detta inte är ännu)
Det jag hade gjort är att ringt till mäklaren och sagt som så att jag hade en bokad tid, Nu har säljaren bokat om den och detta är ett avtalsbrott så jag överväger att häva köpet om inte besiktningen kan ordnas till det datum jag hade från början. Det brukar oftast bli fart på mäkare då.....
Jag kan väl också på sätt och vis förstå säljarna, men för mig handlade det om att de krävde att vara med samtidigt som det inte verkade finnas något datum då de kunde vara med. Vid den tidpunkten hade jag ännu inte sett något tilläggsavtal (finns nu) och vågade inte missa möjligheten att besiktiga innan tiden gick ut. Det hela ser säkert ut på ett annat sätt ur säljarnas perspektiv. Klara besked och ett tydligt språk redan från början, och inte pö om pö, hade underlättat.Nötegårdsgubben skrev:
Ok, då ska jag tona ner min retorik lite. Var ni inte överens om den första dagen så är det lite lättare att förstå säljaren.
Du behöver tänka på att du inte fullt ut kan vänta dig svar från besiktningsmannen samma dag som besiktningen sker. Så ni (besiktningsmannen och du) behöver vara överens om att protokollet också är klart inom den nya fristen.
Avslutningsvis skulle jag råda dig att vara med på besiktningen. Man kan lära mycket om sitt nya hus genom att gå runt med en bra besiktningsman. Även saker som inte nödvändigtvis är fel eller kommer med i protokollet.
Så om jag ska vara positiv; nu har jag lärt mig lite mer om besiktningsklausulen och dess faror! Tack för synpunkter!
M Marerik skrev:Ordagrant så här:
"Köparen har rätt att genom sakkunnig besiktningsman låta besiktiga fastigheten senast den 31 juli 2026. Köparen har rätt att häva köpet om besiktningen utvisar fel eller brister i fastighetens konstruktion, grund, tak eller VVS-installationer.
Begäran om återgång ska framställas skriftligen till säljaren inom ovan angiven tid.
Om köpet återgår ska betald handpenning återbetalas till köparen utan
skadeståndsskyldighet för någon av parterna."
(Datumet är ju reviderat nu).
Hade missat det, letade ändåFairlane skrev:
Men ser att flera har kommenterat det korrekt därifrån. Mycket märklig formulering i den klausulen. Känns okunnigt.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 355 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 355 inlägg
Ställdes inför en liknande situation vid ett tidigare fastighetsköp för ett antal år sedan.M Marerik skrev:Jag kan väl också på sätt och vis förstå säljarna, men för mig handlade det om att de krävde att vara med samtidigt som det inte verkade finnas något datum då de kunde vara med. Vid den tidpunkten hade jag ännu inte sett något tilläggsavtal (finns nu) och vågade inte missa möjligheten att besiktiga innan tiden gick ut. Det hela ser säkert ut på ett annat sätt ur säljarnas perspektiv. Klara besked och ett tydligt språk redan från början, och inte pö om pö, hade underlättat.
Så om jag ska vara positiv; nu har jag lärt mig lite mer om besiktningsklausulen och dess faror! Tack för synpunkter!
Säljaren ville närvara vid besiktningen, helt ok, men han hade tagit fel på datum för besiktningen. Undertecknad och besiktningsmannen dök upp på avtalad tid. Ingen säljare. Tänkte att säljaren kunde vara försenad så jag bad besiktningsmannen börja med utvändig besiktning för att inte ödsla tid och satte mig med mobilen för att försöka nå säljaren. Inget svar. Till saken hör att detta datum var det enda möjliga för mig då jag dagen efter skulle utomlands på jobb.
Visste var han jobbade så ringde jobbet. Hans sekreterare lät meddela att han (säljaren) satt i ett extremt viktigt kundmöte och inte fick störas. Ringde säljarens fru men hon var på väg till ett läkarbesök och tänkte inte ändra det. Surnade till och ringde min jurist och bad honom författa ett meddelande om hävning av köpet. Det kom på sms efter 10 minuter. Ringde åter till säljarens jobb och bad om sekreterarens mobilnummer. Skickade hävningsmeddeladet med en frist på 30 minuter till henne. Bad henne läsa messet och sa att jag inté bryr mig om att hennes chef sagt om att inte bli störd, bara lös problemet, NU.
2 minuter senare ringer säljaren och ber om ursäkt. Det är lugnt sa jag. Du har 25 minuter på dig att lösa detta annars hävs köpet. Vill du sen skriva nytt avtal sänks priset med 300 000kr. Säljare lägger på. 5 minuter senare ringer säljarens svärfar och meddelar att han är på väg med nycklarna. Han hann precis. Huset såg ut som Jerusalems förstörelse både inne och ute. Besiktningsmannens kommentar: ”Ser ut som om brandlarmet gått mitt i en fest.” Besiktningen gick iaf bra så köpet genomfördes trots allt.
Säljaren hade redan köpt nytt hus och huset ovan var taggat som sålt på Hemnet och annonsen borttagen, vilket var ett villkor från mig för att skriva på, så säljaren hade inget bra förhandlingsläge.
Agera snabbt, sätt press och som i TS fall kräv tid att gå igenom avtalet i förväg. Helst med en jurist. Att få avtalet skickat strax innan avtalsskrivning är INTE ok. Har du inte tillgång till en jurist kan du ladda upp avtalet på någon AI-tjänst. Inte lika bra som en jurist men tillräckligt bra för att hitta konstigheter i avtalet. Be också AI- tjänsten göra en lista på frågor du vid behov bör ställa till säljare/mäklare.
Ps. Anmäl mäklaren. Så här som i TS fall får det inte gå till. Ladda upp länk till denna tråd på en AI—tjänst och be om ett förslag till anmälan. Ds.
Vilken dramatik, bra att det slutade väl med ditt husköp. Tack för alla dina tips, jag ska se till att vara så påläst som jag bara kan!Thomas59 skrev:
Ställdes inför en liknande situation vid ett tidigare fastighetsköp för ett antal år sedan.
Säljaren ville närvara vid besiktningen, helt ok, men han hade tagit fel på datum för besiktningen. Undertecknad och besiktningsmannen dök upp på avtalad tid. Ingen säljare. Tänkte att säljaren kunde vara försenad så jag bad besiktningsmannen börja med utvändig besiktning för att inte ödsla tid och satte mig med mobilen för att försöka nå säljaren. Inget svar. Till saken hör att detta datum var det enda möjliga för mig då jag dagen efter skulle utomlands på jobb.
Visste var han jobbade så ringde jobbet. Hans sekreterare lät meddela att han (säljaren) satt i ett extremt viktigt kundmöte och inte fick störas. Ringde säljarens fru men hon var på väg till ett läkarbesök och tänkte inte ändra det. Surnade till och ringde min jurist och bad honom författa ett meddelande om hävning av köpet. Det kom på sms efter 10 minuter. Ringde åter till säljarens jobb och bad om sekreterarens mobilnummer. Skickade hävningsmeddeladet med en frist på 30 minuter till henne. Bad henne läsa messet och sa att jag inté bryr mig om att hennes chef sagt om att inte bli störd, bara lös problemet, NU.
2 minuter senare ringer säljaren och ber om ursäkt. Det är lugnt sa jag. Du har 25 minuter på dig att lösa detta annars hävs köpet. Vill du sen skriva nytt avtal sänks priset med 300 000kr. Säljare lägger på. 5 minuter senare ringer säljarens svärfar och meddelar att han är på väg med nycklarna. Han hann precis. Huset såg ut som Jerusalems förstörelse både inne och ute. Besiktningsmannens kommentar: ”Ser ut som om brandlarmet gått mitt i en fest.” Besiktningen gick iaf bra så köpet genomfördes trots allt.
Säljaren hade redan köpt nytt hus och huset ovan var taggat som sålt på Hemnet och annonsen borttagen, vilket var ett villkor från mig för att skriva på, så säljaren hade inget bra förhandlingsläge.
Agera snabbt, sätt press och som i TS fall kräv tid att gå igenom avtalet i förväg. Helst med en jurist. Att få avtalet skickat strax innan avtalsskrivning är INTE ok. Har du inte tillgång till en jurist kan du ladda upp avtalet på någon AI-tjänst. Inte lika bra som en jurist men tillräckligt bra för att hitta konstigheter i avtalet. Be också AI- tjänsten göra en lista på frågor du vid behov bör ställa till säljare/mäklare.
Ps. Anmäl mäklaren. Så här som i TS fall får det inte gå till. Ladda upp länk till denna tråd på en AI—tjänst och be om ett förslag till anmälan. Ds.
Klicka här för att svara