Kan vara vettigt att mäklaren är med för blir det dispyter så kan mäklaren hantera dessa istället för att besiktningen ska bli lidande.

• Gilla
Marerik
  • Laddar…
B Bozzen skrev:
Äger du bostaden ?
Ja. Efter påskrivet köpeavtal äger köparen fastigheten.
B Bozzen skrev:
Nej dåså.
Som sagt, jo det gör TS.
B Bozzen skrev:
Jag skulle kräva samma sak
Må så vara, och det är ett villkor man som köpare förstås rimligen kan gå med på så länge säljaren inte försöker obstruera besiktningen. Nu har de ju gjort just det genom att helt utan rätt blandat sig i TS avtal med besiktningsmannen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Känns konstigt om säljaren obstruerar besiktning efter kontraktsskrivning så jag hade tackat för mig och letat efter ett annat hus att köpa.

• Gilla
SWEBMA och 4 till
  • Laddar…
Självklart att säljarna får och ska vara med om du ska ha besiktning på deras objekt.

Lite konstigt att de byter datum åt din besiktning men det passade väl bättre och ett ypperligt tillfälle att visa att de äger huset och själv sätter reglerna.

Har bara sålt 2 hus i mitt liv och en köpare kan besiktiga på visningen i stort sett det mesta.

Ingen extern besiktning tilläts av förklarliga skäl och det är att de köparna är krångligaste typer som går i ett par skor som ska hållas kort.

Inget att dölja utan ett naturligt urval.
När affär är klar är den definitivt klar och inget annat.

• Gilla
  • Haha
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
En besiktningsklausul är en öppen klausul. Trilskas säljaren kan köparen i princip bara åka och titta på huset utifrån, säga att hon ändrat sig och häva avtalet.

Men nu får vi väl anta att TS vill köpa fastigheten om det inte är några allvarliga fel i den, så ett tilläggsavtal med förlängd klausul är förstås den rimliga vägen framåt. Ett påpekande (gärna genom mäklaren) att ge fan i att lägga sig i TS avtal med tredje man kan också övervägas, men är nog bäst om man kan hålla sig från – det är nog bättre att förklara för besiktningsmannen att säljaren inte har rätt att ändra besiktningstid.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Självklart att säljarna får och ska vara med om du ska ha besiktning på deras objekt.
Varför då? Tror du inte de känner till sin fastighet?
P Pligg85 skrev:
Lite konstigt att de byter datum åt din besiktning men det passade väl bättre och ett ypperligt tillfälle att visa att de äger huset och själv sätter reglerna.
De äger inte fastigheten efter påskrivet avtal.

Att köra nåt löjligt maktspel där man försöker dribbla bort motpartens rättigheter i en avtalssltuation är för övrigt ett jävla sätt. Folk har dragit sig ur affärer för mindre.
P Pligg85 skrev:
Har bara sålt 2 hus i mitt liv och en köpare kan besiktiga på visningen i stort sett det mesta.
Det är inte din sak som säljare att bestämma.
P Pligg85 skrev:
Ingen extern besiktning tilläts av förklarliga skäl och det är att de köparna är krångligaste typer som går i ett par skor som ska hållas kort.
Jag hoppas att denna njugga inställning kostat dig pengar. Naturligtvis är det rimligt att som köpare kunna besiktiga objektet. Jordabalken är också skriven utifrån att så kan ske.
P Pligg85 skrev:
Inget att dölja utan ett naturligt urval.
Visst blir det ett naturligt urval med sådan inställning. Du får färre, mer godtrogna köpare. Och mindre betalt.
P Pligg85 skrev:
När affär är klar är den definitivt klar och inget annat.
Nåja. Det kan gå att klaga i upp till tio år beroende på vad du dolt.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Fairlane
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En besiktningsklausul är en öppen klausul. Trilskas säljaren kan köparen i princip bara åka och titta på huset utifrån, säga att de ändrat sig och häva avtalet.

Men nu får vi väl anta att TS vill köpa fastigheten om det inte är några allvarliga fel i den, så ett tilläggsavtal med förlängd klausul är förstås den rimliga vägen framåt. Ett påpekande (gärna genom mäklaren) att ge fan i att lägga sig i TS avtal med tredje man kan också övervägas, men är nog bäst om man kan hålla sig från – det är nog bättre att förklara för besiktningsmannen att säljaren inte har rätt att ändra besiktningstid.
Men är det ens en öppen klausul så som TS beskrivit det?
Jag tycker det känns som att säljaren tagit bort köparens möjlighet att häva köpet, vilket såklart är illa.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Men är det ens en öppen klausul så som TS beskrivit det?
Sant, jag utgick från en standardklausul, såsom de är skrivna om man köper via mäklare. TS skriver ju också att affären går via mäklare, så jag antar nog ändå en standardskrivning.
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker det känns som att säljaren tagit bort köparens möjlighet att häva köpet, vilket såklart är illa.
Möjligt. I alla fall att häva utan grund då. I så fall skulle jag anmäla mäklaren till mäklarsamfundet. Sådana klausuler är generellt inte förenliga med god sed.

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Varför då? Tror du inte de känner till sin fastighet?

De äger inte fastigheten efter påskrivet avtal.

Att köra nåt löjligt maktspel där man försöker dribbla bort motpartens rättigheter i en avtalssltuation är för övrigt ett jävla sätt. Folk har dragit sig ur affärer för mindre.

Det är inte din sak som säljare att bestämma.

Jag hoppas att denna njugga inställning kostat dig pengar. Naturligtvis är det rimligt att som köpare kunna besiktiga objektet. Jordabalken är också skriven utifrån att så kan ske.

Visst blir det ett naturligt urval med sådan inställning. Du får färre, mer godtrogna köpare. Och mindre betalt.

Nåja. Det kan gå att klaga i upp till tio år beroende på vad du dolt.
Friskrivning självklart och ingenting kan ifrågasättas. Fritt fram att spärra köparens nummer för efter nyckeln och pengar är bytta så är det definitivt.

Efter visning rödmarkerade vi 3st vars bud inte skulle accepteras men de var med och drog upp priserna iallafall.

P Pligg85 skrev:
Efter visning rödmarkerade vi 3st vars bud inte skulle accepteras men de var med och drog upp priserna iallafall.
Må så vara att ni hade tur. Hade någon av dem vunnit hade kanske tvåan trott att ni höll på med bulvanbud och dragit sig ur.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Det här känns inte bra.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Må så vara att ni hade tur. Hade någon av dem vunnit hade kanske tvåan trott att ni höll på med bulvanbud och dragit sig ur.
Ett par var smarta nog att åka dit dagen efter visningen igen. Huset tomt men kameraövervakning så de var snälla nog att diskutera var smärtgränsen låg.

Stort sett alla har väl bulvaner vid fastigheter.

Det är alltid säljaren som godtar köparen och sätter priset.

• Wow
Fairlane
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Ett par var smarta nog att åka dit dagen efter visningen igen. Huset tomt men kameraövervakning så de var snälla nog att diskutera var smärtgränsen låg.

Stort sett alla har väl bulvaner vid fastigheter.

Det är alltid säljaren som godtar köparen och sätter priset.
Du låter inte som en person jag skulle vilja göra affärer med 😅

• Gilla
Festlund och 9 till
  • Laddar…
Skit i allt detta. Leta något ańat objekt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
P
M Marerik skrev:
Igår fick jag veta att säljaren har bokat om min besiktning
Hur kan säljarna göra detta? Vem är det som har beställt besiktningen? Är det du eller säljarna?
Att säljarna skulle vilja ha en annat datum kan det finnas många orsaker till men de kan ju inte ändra din bokning utan att du är med på det och då borde det vara du som ändrar datumet.

Om det är säljarna som bokat så skulle jag byta besikningsperson eller hoppa av.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.