Jag har skrivit kontrakt på fritidshus. Det finns klausul som ger mig rätt att besiktiga. Det har dock visat sig att säljarna inte bara vill, utan kräver, att vara med. Detta krav blev inte klart uttalat förrän en vecka innan tidsfristen löper ut för mig att häva köpet, och två dagar före min bokade besiktning. Dittills hade det varit "vill vara med"-

1. Kan säljarna kräva att vara med på besiktning och dessutom ha ganska specifika krav på när det ska ske utan att något har sagts om detta vid kontraktskrivning?

Igår fick jag veta att säljaren har bokat om min besiktning till ett datum som ligger 10 dagar efter att tidsfristen löper ut. Jag har diskuterat datumet med mäklaren, men upplever inte att jag har sagt uttryckligen ok, och absolut inte att vi kommit överens om att säljaren skulle boka om. Mäklaren säger att vi skriver ett tilläggsavtal så fristen förlängs.

2. Vad händer om jag inte får av säljarna signerat tilläggsavtal innan tidsfristen löper ut (om 6 dagar)? Blir det så att jag är tvungen att fullfölja köpet oavsett vad besiktningen visar?

Det här känns inte bra, kanske någon vet vad som gäller juridiskt? Tacksam för input!

Vad står det i besiktningsklausulen i ursprungliga avtalet?

BirgitS
Jag skulle ju inte vilja ha okända personer vandrande omkring i mitt hus utan tillsyn. Jag har alltså full förståelse för säljaren. Som köpare kan det vara bra att ha med säljaren eftersom hen kan svara på en del frågor som dyker upp, t.ex. när renoveringar gjordes, synliga skador dök upp etc.

• Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Att jag har rätt att genom sakkunnig besiktnigsman låta besiktiga fastigheten senast den 3 augusti. Jag har rätt att häva köpet om besiktningen utvisar fel eller brister i fastigehtens konstruktion, grund, tak eller VVS-installationer.
Sen ett stycke om hur begäran om återgång går till.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle ju inte vilja ha okända personer vandrande omkring i mitt hus utan tillsyn. Jag har alltså full förståelse för säljaren. Som köpare kan det vara bra att ha med säljaren eftersom hen kan svara på en del frågor som dyker upp, t.ex. när renoveringar gjordes, synliga skador dök upp etc.
Jag respekterar om säljarna av någon orsak tycker det är obehagligt med besiktningsmannen. Vi har dock inget behov av att vandra runt, vi har ju redan varit på visning. Vi har inget emot att de är med, men det hade varit enklare om de hade varit tydliga från början och kanske lite mer flexibla med datum. Enligt besiktningsmannen räcker det om säljarna är tillgängliga på telefon om de inte kan vara med.

Eftersom detta inte är det enda som varit lite konstigt gäller oron nu främst vad som händer om de inte signerar tilläggsprotokoll innan tidsfristen löper ut.

Låter som att säljaren begår kontraktsbrott genom att inte möjliggöra besiktning före det utsatta datumet? Finns väl inget krav på att du ska gå med på ett tilläggsavtal. Sen blir det nog jävligt kladdigt om du t.ex. skulle försöka häva köpet pga detta, det låter inte direkt proportionerligt. Men huvudregeln är att ingångna avtal skall fullföljas, och ändringar och tillägg är frivilliga från båda parter.

Fixa tillägget bums, det åligger mäklaren att lösa, få mäklarens utsaga på papper ( epost duger).

Oavsett det, så har ju säljaren på eget bevåg omöjliggjort besiktning inom ursprunglig gräns vilket i sig väl är ett avtalsbrott.

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
M Marerik skrev:
Jag har skrivit kontrakt på fritidshus. Det finns klausul som ger mig rätt att besiktiga. Det har dock visat sig att säljarna inte bara vill, utan kräver, att vara med. Detta krav blev inte klart uttalat förrän en vecka innan tidsfristen löper ut för mig att häva köpet, och två dagar före min bokade besiktning. Dittills hade det varit "vill vara med"-

1. Kan säljarna kräva att vara med på besiktning och dessutom ha ganska specifika krav på när det ska ske utan att något har sagts om detta vid kontraktskrivning?

Igår fick jag veta att säljaren har bokat om min besiktning till ett datum som ligger 10 dagar efter att tidsfristen löper ut. Jag har diskuterat datumet med mäklaren, men upplever inte att jag har sagt uttryckligen ok, och absolut inte att vi kommit överens om att säljaren skulle boka om. Mäklaren säger att vi skriver ett tilläggsavtal så fristen förlängs.

2. Vad händer om jag inte får av säljarna signerat tilläggsavtal innan tidsfristen löper ut (om 6 dagar)? Blir det så att jag är tvungen att fullfölja köpet oavsett vad besiktningen visar?

Det här känns inte bra, kanske någon vet vad som gäller juridiskt? Tacksam för input!
1. Det är rimligt att säljaren ges möjlighet att delta, men då bör säljaren hålla sig i bakgrunden och främst svara på eventuella frågor. Det är ni som köpare som beställer besiktning och ingen annan bör ändra datum.
2. Om ni inte har ett tilläggsavtal så kan ni inte efter fristens utgång häva eller ändra köpet. Så om ni inte får ett sådant avtal bör ni häva köpet.

I teorin kan nog din rätt att besiktiga förverkas om ni inte kommer överens om en tid, och motparten inte skriver på ett tilläggsavtal. Så det är klädsamt om du är mycket tillmötesgående med att få till en tid innan 3:e Augusti. Se till att det inte kan tolkas som att du är den krånglande parten. Ligg på om att få till en besiktning och framför dina krav skriftligt.

• Gilla
Mrs November
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.