Vi har idag en tvättstuga i källare. Vi behöver göra om en del då vi dragit in ventilation och även gjort om taket. Golvet ska vi behålla som det är.

Min fråga är, om vi har en blandare/vattenutkastare som ser ut som på bilderna (dvs behålla) vad är kraven på tätskikt på väggarna? Har använt AI och försökt läsa mig till men vill gärna ha lite mer källor.

Vi har övervägt måla kaklet, vilket vi förkastat. Funderar nu på att kakla om alternativt inte ha något kakel alls.

Förutsättningar:
- väggen som blandaren sitter på är en innervägg i källaren (putsad)
- huset är byggt -80. Källaren är omgjord 90-tal.
- det är inte dränerat och vi har inte heller upplevt behov av det.
- dörren på bilden går ut till en utvändig källartrappa.

Stort tack och önskar er en trevlig sommar!

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara betong så vad skulle kunna ta skada av vatten?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Krav utifrån vilken utgångspunkt?

Krav utifrån att ni inte vill få fuktskador? Krav utifrån något försäkringsbolag? Krav i byggregler?

Claes Sörmland
Duschar ni regelbundet där? Eller är det mer för att kunna skölja av stövlar och kanske hunden?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Krav utifrån vilken utgångspunkt?

Krav utifrån att ni inte vill få fuktskador? Krav utifrån något försäkringsbolag? Krav i byggregler?
Hej! Bra med förtydligande.

tänker främst säker vatten.

Antar att försäkringsbolag kommer friskriva sig oavsett då golvet är gjort på 90-talet

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Duschar ni regelbundet där? Eller är det mer för att kunna skölja av stövlar och kanske hunden?
Nej, aldrig.
Mest för att tvätta hund eller precis som du säger skölja av olika saker.

H Henrik 75 skrev:
Bara betong så vad skulle kunna ta skada av vatten?
Exakt min (vår) tanke ….

BirgitS
En grundtanke i Säker vattens branschregler, så som jag har uppfattat det, är att ytor som ofta blir blöta ska ha tätskikt i källare med risk för tillskjutande markfukt. Om det är isolerad platta så att det mer kritiskt än så.

Du får helt enkelt tänka på vad som händer i ditt fall om det blir fuktigt på andra sidan väggen resp. om vatten sprids i plattan sidledes till nästa rum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.