1 805 läst ·
34 svar
2k läst
34 svar
Sotaren kräver stege efter 20 år utan vettig förklaring
Vi har en kamin med modulskorsten på gaveln, installerad och godkänd 2005.
I veckan kom sotaren och vill gå upp på taket. Sotning har alltid skett nerifrån genom att ta loss ett lock.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har tydligen krävt att en speciell brandskyddskontroll skall utföras. Därför fick vi en anmärkning på att "godkända uppstigningar på tak saknas"
Om jag förstår sotaren rätt skall någon form av stegsystem monteras även om skorstenen inte sitter på taket. Hur det hela skall se ut fick jag inte reda på.
Vad gör jag nu?
I veckan kom sotaren och vill gå upp på taket. Sotning har alltid skett nerifrån genom att ta loss ett lock.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har tydligen krävt att en speciell brandskyddskontroll skall utföras. Därför fick vi en anmärkning på att "godkända uppstigningar på tak saknas"
Om jag förstår sotaren rätt skall någon form av stegsystem monteras även om skorstenen inte sitter på taket. Hur det hela skall se ut fick jag inte reda på.
Vad gör jag nu?
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Njaaa…. Det finns enklare lösningar.
Besserwisser
· östergötland
· 2 780 inlägg
Sartryck_slutkorrektur_sep-2015-slutversion2.pdf https://share.google/DPGDjAHucezaqrClO
Besserwisser
· östergötland
· 2 780 inlägg
Taksäkerhet - PBL kunskapsbanken - Boverket https://share.google/pP3MMOAsxB8zh8Fvi
Besserwisser
· östergötland
· 2 780 inlägg
Det bästa brukar vara att ringa och prata med sotaren..
Vad som är det minsta som krävs.
Skulle spontant kunna tänka mig en fast monterad stege på taket ,med en gångbrygga med räcke vid kanten
Vad som är det minsta som krävs.
Skulle spontant kunna tänka mig en fast monterad stege på taket ,med en gångbrygga med räcke vid kanten
Brandskyddskontrollen sker också med regelbundna intervall men har strikt sett inget med sotningen att göra. Dvs. sotaren kan vara nöjd, men brandskyddskontrollanten ha åsikter.oldswede skrev:
Vad har du för tak? Du behöver glidskydd för stege och beroende på taket stege/steg där med från sidan av huset.oldswede skrev:
Vi har en kamin med modulskorsten på gaveln, installerad och godkänd 2005.
Vad gör jag nu?
Renoverare
· västra götaland
· 812 inlägg
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns.../brandskydd/uppkomst-brand/eldstader-kanaler/ skulle jag kolla igenom.
MEN främst så är det ju installerat 2005 så bör ju vara reglerna som gällde då som gäller för din installation nu.
(jag tror det är någon granne som inte vill att du skall elda på vintern längre och har fått ut "ordningsman")
MEN främst så är det ju installerat 2005 så bör ju vara reglerna som gällde då som gäller för din installation nu.
(jag tror det är någon granne som inte vill att du skall elda på vintern längre och har fått ut "ordningsman")
Renoverare
· västra götaland
· 812 inlägg
"En speciell brandskyddskontroll är en utökad, lagstadgad kontroll av eldstäder och skorstenar. Den utförs efter att en ny eldstad har installerats, efter en skorstensbrand, eller om en befintlig anläggning har varit avställd en längre tid"
faller du in under någon av dessa kategorier?
och Syfte: Att upptäcka fel, sprickor, tjärbildning eller andra brister som kan leda till brand. Den är mer omfattande än den vanliga sotningen.
vad har det med en ev. uppstigningsanordning att göra ÖHT.
faller du in under någon av dessa kategorier?
och Syfte: Att upptäcka fel, sprickor, tjärbildning eller andra brister som kan leda till brand. Den är mer omfattande än den vanliga sotningen.
vad har det med en ev. uppstigningsanordning att göra ÖHT.