Vi har en kamin med modulskorsten på gaveln, installerad och godkänd 2005.
I veckan kom sotaren och vill gå upp på taket. Sotning har alltid skett nerifrån genom att ta loss ett lock.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har tydligen krävt att en speciell brandskyddskontroll skall utföras. Därför fick vi en anmärkning på att "godkända uppstigningar på tak saknas"
Om jag förstår sotaren rätt skall någon form av stegsystem monteras även om skorstenen inte sitter på taket. Hur det hela skall se ut fick jag inte reda på.
Vad gör jag nu?

• 20260705_201813.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
djanlov och 1 till
  • Laddar…
sysmali
Den enda godkända lösningen för dagens sotare är tyvärr:

1783276581747.png
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
Myckling och 15 till
  • Laddar…
Njaaa…. Det finns enklare lösningar.

ChatGPT Image 5 juli 2026 21_04_19.png
Skapa konto

Tänk på sotarens knän. Detta måste vara en bättre lösning. 😉

• Haha
  • Gilla
Myckling och 11 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Njaaa…. Det finns enklare lösningar.
De kräver att jag "snarast åtgärdar avvikelsen". Så jag tycker inte det är lika kul som skämtarna. Var får man information om hur det görs? Kan man överklaga?

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
S
Går ju inte att se vad du har för tak, men har du tegel kan du völ mecka dit ett gäng sotarsteg så dom blir nöjda.

Det bästa brukar vara att ringa och prata med sotaren..
Vad som är det minsta som krävs.
Skulle spontant kunna tänka mig en fast monterad stege på taket ,med en gångbrygga med räcke vid kanten

C
oldswede oldswede skrev:
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har tydligen krävt att en speciell brandskyddskontroll skall utföras. Därför fick vi en anmärkning på att "godkända uppstigningar på tak saknas"
Brandskyddskontrollen sker också med regelbundna intervall men har strikt sett inget med sotningen att göra. Dvs. sotaren kan vara nöjd, men brandskyddskontrollanten ha åsikter.

• Gilla
Snurrespratt
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Brandskyddskontrollen sker också med regelbundna intervall men har strikt sett inget med sotningen att göra. Dvs. sotaren kan vara nöjd, men brandskyddskontrollanten ha åsikter.
Vem är brandskyddskontrollanten om inte sotaren? Han utfärdade protokollet.

oldswede oldswede skrev:
Vi har en kamin med modulskorsten på gaveln, installerad och godkänd 2005.
I veckan kom sotaren och vill gå upp på taket. Sotning har alltid skett nerifrån genom att ta loss ett lock.
Om jag förstår sotaren rätt skall någon form av stegsystem monteras även om skorstenen inte sitter på taket. Hur det hela skall se ut fick jag inte reda på.
Vad gör jag nu?
Vad har du för tak? Du behöver glidskydd för stege och beroende på taket stege/steg där med från sidan av huset.

C
oldswede oldswede skrev:
Vem är brandskyddskontrollanten om inte sotaren? Han utfärdade protokollet.
Det varierar från kommun till kommun - ibland är det samma firma/person som sotaren, ibland inte.
Men det är två olika uppdrag med olika syfte och olika krav på utföraren.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
"En speciell brandskyddskontroll är en utökad, lagstadgad kontroll av eldstäder och skorstenar. Den utförs efter att en ny eldstad har installerats, efter en skorstensbrand, eller om en befintlig anläggning har varit avställd en längre tid"

faller du in under någon av dessa kategorier?

och Syfte: Att upptäcka fel, sprickor, tjärbildning eller andra brister som kan leda till brand. Den är mer omfattande än den vanliga sotningen.

vad har det med en ev. uppstigningsanordning att göra ÖHT.

• Gilla
StanleyDewalt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.