11 088 läst ·
104 svar
11k läst
104 svar
Från 300mbit till 1000mbit i förra veckan?
Ingen behöver det, men det blir lite som same day delivery hos amazon - trevligt.Suvi5700 skrev:
Ett nytt stort spel kan vara 200Gb stort idag.
I 1000Mbit fart tar det ca30min att ladda ner och börja spela.
I 100mbit tar det istället över 5timmar.
Så det kan ju va skillnaden om man fick leka med sitt nya dataspel en lördag eller inte.
Vad använder du för nätverkskabel mellan datorn och routern? CAT5, CAT6 eller äldre? Och vad är det för maskin du mäter med? Svag CPU kan t.ex begränsa maxhastigheten.R Rolle85 skrev:Jag har telias fiberkabel in i mitt privata hus.
Jag hade innan Telenor, köpte deras tjänst 300/300mbit. Uppmätte trådat med datorn till 312mbit, dvs man överlevererade.
Bytte i förra veckan till Bredband2 och deras 1000/1000 och mätte igen och når 750mbit. Såklart hög hastighet men ändå så saknas 250mbit.
Jag har alltså mätt på precis samma sätt, samma kablar osv där den Telenor överlevererar och Bredband2 underlevererar.
Min undran är, hur kan det skilja såpass?
Routern är helt ny:
[länk]
Som andra redan har nämnt, använd en dedikerad app, som Speedtest, inte webbläsaren men plocka också bort routern ur ekvationen så du kan mäta ”rent”, sen kan du börja stoppa tillbaka saker och kolla skillnaden.
Jag har också 1000mbit. Behöver inte det men det var billigare när jag skulle uppgradera (tror 339/mån i ett år) får ca 750 på wifi och 940-960 med kabel. Nöjd. Fattar att man inte alltid kan få överlevereans.
Jmf med Hem-Pc 56k modem.. var nog bland de första att skaffa Bonet via adsl. Vilken dröm. 2,5 mbit ner och 0,5 upp. Körde CS server på det bl a. Tror vi betalade runt 400 då på 90-talet också. Så det har ju hänt lite.
Detta var långt före ens HD och widescreen.
Jmf med Hem-Pc 56k modem.. var nog bland de första att skaffa Bonet via adsl. Vilken dröm. 2,5 mbit ner och 0,5 upp. Körde CS server på det bl a. Tror vi betalade runt 400 då på 90-talet också. Så det har ju hänt lite.
Detta var långt före ens HD och widescreen.
man konfigurerar porten till den hastighet man vill att kunde ska få till switchen i telestationen.M maria01 skrev:
Utrustningen på andra sidan fibern begränsar hastigheten till/från dig, det är bara din trafik som går i fibern in i ditt hus.M maria01 skrev:
Vad menar du?M maria01 skrev:
Totala kapaciten på switch på andra sidan påverkas av hastigheterna på kundernas anslutning, kapaciteten från telestationen vidare ut i nätet påverkas, peering trafiken till andra operatörer påverkas osv
jag menar man betalar mer för en högre hastighet så då borde kostnaden var högre för bolaget med eller jag kan inget om sånt här har fortfarande koppar lina här fast det finns fiber indraget till huset har inte anslutit huset för det är så segt och ligger nere ofta enligt grannarnaA ajn82 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Nej kostnaden blir inte direkt större för bolaget för en användare, men om många vill ha 1Gb istället för 100 Mb så påverkar det hur de måste dimensionera.M maria01 skrev:
Det är två delar, hastighet och kapacitet på lokala fibernätet generellt idag är det 1 Mbit/s till fastigheterna oberoende av vad du beställt för bredbandtjänst.M maria01 skrev:
Sedan har du bredbandstjänsten, dvs anslutningen till Internet som är en annat nät som använder fibernäten som "underliggande" transport. Det är olika "burkar" som hanterar de olika näten och "läser av" det som skickas på olika sätt (olika protokoll). Det är här som man hanterar den hastighet du har på ditt bredbandsabonnemang t.ex. 100/100 Mbit/s.
Mycket, mycket, förenklad förklaring. Har tidigare utbildat inom området, även med protokoll och gjort arkitektur/konfiguration också.😉
så hur funkar fiber då när det inte ens går att välja 1000/1000 som här är det en annan sorts fiber?A AndersS skrev:Det är två delar, hastighet och kapacitet på lokala fibernätet generellt idag är det 1 Mbit/s till fastigheterna oberoende av vad du beställt för bredbandtjänst.
Sedan har du bredbandstjänsten, dvs anslutningen till Internet som är en annat nät som använder fibernäten som "underliggande" transport. Det är olika "burkar" som hanterar de olika näten och "läser av" det som skickas på olika sätt (olika protokoll). Det är här som man hanterar den hastighet du har på ditt bredbandsabonnemang t.ex. 100/100 Mbit/s.
Mycket, mycket, förenklad förklaring. Har tidigare utbildat inom området, även med protokoll och gjort arkitektur/konfiguration också.😉