Hur gör man när man vill få en slät yta ovanför en timmerväg som ska målas? Behöver inte vara en perfekt yta, gäller en ett enklare torp som står utan värme över vintern. Kan det funka med armeringsväv, easy cover eller liknande? Eller krävs renoveringsgips?

Du måste använda någon form av skiva.
Regla upp med 45x45 så du får en jämn yta att sätta tillexempel gips på.

Det är svårt att göra så det inte spricker i ett timmerhus eftersom det rör sig.

surris
A ajje1 skrev:
Hur gör man när man vill få en slät yta ovanför en timmerväg som ska målas? Behöver inte vara en perfekt yta, gäller en ett enklare torp som står utan värme över vintern. Kan det funka med armeringsväv, easy cover eller liknande? Eller krävs renoveringsgips?
Lerklining

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Spännpapp är väl den gängse metoden?

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Många gamla timmerkåkar har ju fått Masonite eller Tretex direkt på timmerväggarna för en knapp mansålder sedan, numer vet man ju erfarenhetsmässigt att lerklining eller spännpapp är att föredra.

Tretex har fördelen att det går snabbt och enkelt att sätta upp. Genom att den är lite flexibel behöver man inte justera för smärre ojämnheter i väggarna och inte regla.

Lägg på ett lager lumppapp med tapetklister (den gamla stärkelsebaserade sorten) så går det att måla med (vanligtvis matt) linoljefärg sedan. Ett lager tapetklister ovanpå pappen göra att underlaget suger mindre och man sparar på färgen.

Det är ett vedertaget sätt att göra tillräckligt snyggt på ett för äldre hus bra sätt om man inte vill göar det mer avancerade att gå hela vägen med pappspänning o.dyl. som kräver både mer kunskap, handlag och arbetstid.

Lägga masonit och måla direkt på den är (enligt min mening) mindre värt i fråga om arbetsbesparing relativt minskad snygghet. Det kan dock ha sin plats om man vill göra ytan mer slittålig och avtorkningsbar i vissa mer praktiskt brukade utrymmen.

Det beror ju lite på hur väggen ser ut vad som krävs. Att limma något direkt på timret tror jag är mindre bra. Det traditionella är att spika upp papp med pappspik som man sedan kan tapetsera över. Alternativt lerklining. Men det faller nog på att det är mycket mer jobb. Jag tror att gipsskivor som man skruvar direkt på fungerar bra också om det inte är förfärligt ojämna väggar.

Tretex/huokoleijone/insulit är elastiskt och går att böja efter ojämnheterna i timret och följer med timrets rörelser. Fungerar bra men ser aldrig riktigt perfekt ut.

Gips ser perfekt ut från början men kräver ett hutlöst underarbete och spricker sedan när timret rör sig.

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Tretex/huokoleijone/insulit är elastiskt och går att böja efter ojämnheterna i timret och följer med timrets rörelser. Fungerar bra men ser aldrig riktigt perfekt ut.

Gips ser perfekt ut från början men kräver ett hutlöst underarbete och spricker sedan när timret rör sig.
Mitt hus har delvis tretex från ca 50-tal och delvis gips från 80/90-tal (den senare uppsatt av en extremt noggrann finsnickare på reglar). Båda är av mig målade på befintlig äldre tapet.

Lätt att se vilket som är vilket, om vi säger så...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.