M maria01 skrev:
så hur funkar fiber då när det inte ens går att välja 1000/1000 som här är det en annan sorts fiber?
Du väljer aldrig hastighet i fibernätet och det är samma fysiska fiber, även som fibernätsägaren har installerat teknik för 10 Gbit/s hastighet.
Det är det jag kallar "överliggande" nätet där du beställt som begränsar vad som kan skickas på din fiberanslutning, det är på de logiska protokoll-nivåerna som det sedan styr. Kanske kapacitetsbrist på den nätnivån som gör att man begränsar för kundena.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Magnus E K
Lite konstigt är det ju dock att man betalar för maximala datafarten och inte total mängd överförd data.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Ingen behöver det, men det blir lite som same day delivery hos amazon - trevligt.

Ett nytt stort spel kan vara 200Gb stort idag.
I 1000Mbit fart tar det ca30min att ladda ner och börja spela.
I 100mbit tar det istället över 5timmar.

Så det kan ju va skillnaden om man fick leka med sitt nya dataspel en lördag eller inte. :)
finns det någon som skickar i den hastigheten då

Unikt namn
K kentauren skrev:
Ja, jag ligger nära maxhastigehet på alla spelköpartjänster jag använder idag.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Lite konstigt är det ju dock att man betalar för maximala datafarten och inte total mängd överförd data.
Varför? Inte ska man krångla till något och göra obegripligt när det inte behövs.
Enkelt, bara att använda så mycket man vill och vet vad det kostar per månad.
Modemtiden = betala för uppkopplad tid
xDSL = betala för hastighet
Fiber = betala för hastighet

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
K kentauren skrev:
Man vill ha mer kapacitet in än vad man tar emot.
Går ju åt en del när man är flera användare.

A AndersS skrev:
Du väljer aldrig hastighet i fibernätet och det är samma fysiska fiber, även som fibernätsägaren har installerat teknik för 10 Gbit/s hastighet.
Det är det jag kallar "överliggande" nätet där du beställt som begränsar vad som kan skickas på din fiberanslutning, det är på de logiska protokoll-nivåerna som det sedan styr. Kanske kapacitetsbrist på den nätnivån som gör att man begränsar för kundena.
vad konstigt för dom har olika val här

Fairlane
M maria01 skrev:
vad konstigt för dom har olika val här
Jag tror att Anders menar att man inte lägger begränsningen i själva fibern, utan på en nivå ovanför. Så är det här också. Jag kan välja allt 10Mbit/s upp till 1000 MBit/s, men rent fysiskt är det inget som ändras, samma fiber.

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror att Anders menar att man inte lägger begränsningen i själva fibern, utan på en nivå ovanför. Så är det här också. Jag kan välja allt 10Mbit/s upp till 1000 MBit/s, men rent fysiskt är det inget som ändras, samma fiber.
Stämmer bra, kan vara knepigt att greppa hur man bygger kommunikation i alla steg/nivåer för att kunna skicka data.
Trots att man arbetet ett helt arbetsliv inom området från kommunikation inom företagens stordatorvärld till dagens bredbands/Internet för konsumentsidan.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
G
Det är ju själv modulen som konverterar ljus till elektrisk signal som sätter begränsningen..

2000 tal 1 & 2.5 GBits/ ~2007 kom SFP+ med 10.1 GBit och ~2020 SFP28 med 25 GBit/s

Sedan kan man ju ha QSFP då blir det fetare kabel och 4 gånger snabbare :P

• Haha
AndersS
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
man konfigurerar porten till den hastighet man vill att kunde ska få till switchen i telestationen.
Nej, det styrs inte i en switch i telestationen. Vad har ens telestationen med fibern att göra?

I öppna nät stryps hastigheten i utrustning hos den tjänsteleverantör man valt.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Sedan kan man ju ha QSFP då blir det fetare kabel och 4 gånger snabbare :P
Nä, man kör ju RIP i små lokala nät.😉

G
A AndersS skrev:
Nä, man kör ju RIP i små lokala nät.😉
QSFP inte OSFP :P

G
useless useless skrev:
Nej, det styrs inte i en switch i telestationen. Vad har ens telestationen med fibern att göra?

I öppna nät stryps hastigheten i utrustning hos den tjänsteleverantör man valt.
Där jag bor har man återanvänt en telestation för att ha switcharna som dom varje fastighet är kopplat till via fiber :) så där av mitt ordval

och det är väl den man konfigurerar för en viss hastighet? Åtminstone var det så man gjorde förr då man kunde springa ner i källaren i hyreshuset med en egen kabel och ändra till 100/100 på sin egen port 🙃

G Greger_08 skrev:
och det är väl den man konfigurerar för en viss hastighet? Åtminstone var det så man gjorde förr då man kunde springa ner i källaren i hyreshuset med en egen kabel och ändra till 100/100 på sin egen port 🙃
Det funkar inte så länge.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.