11 090 läst ·
104 svar
11k läst
104 svar
Från 300mbit till 1000mbit i förra veckan?
Du väljer aldrig hastighet i fibernätet och det är samma fysiska fiber, även som fibernätsägaren har installerat teknik för 10 Gbit/s hastighet.M maria01 skrev:
Det är det jag kallar "överliggande" nätet där du beställt som begränsar vad som kan skickas på din fiberanslutning, det är på de logiska protokoll-nivåerna som det sedan styr. Kanske kapacitetsbrist på den nätnivån som gör att man begränsar för kundena.
Redigerat:
finns det någon som skickar i den hastigheten dåUnikt namn skrev:
Ingen behöver det, men det blir lite som same day delivery hos amazon - trevligt.
Ett nytt stort spel kan vara 200Gb stort idag.
I 1000Mbit fart tar det ca30min att ladda ner och börja spela.
I 100mbit tar det istället över 5timmar.
Så det kan ju va skillnaden om man fick leka med sitt nya dataspel en lördag eller inte.![]()
Varför? Inte ska man krångla till något och göra obegripligt när det inte behövs.Magnus E K skrev:
Enkelt, bara att använda så mycket man vill och vet vad det kostar per månad.
Modemtiden = betala för uppkopplad tid
xDSL = betala för hastighet
Fiber = betala för hastighet
vad konstigt för dom har olika val härA AndersS skrev:Du väljer aldrig hastighet i fibernätet och det är samma fysiska fiber, även som fibernätsägaren har installerat teknik för 10 Gbit/s hastighet.
Det är det jag kallar "överliggande" nätet där du beställt som begränsar vad som kan skickas på din fiberanslutning, det är på de logiska protokoll-nivåerna som det sedan styr. Kanske kapacitetsbrist på den nätnivån som gör att man begränsar för kundena.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Stämmer bra, kan vara knepigt att greppa hur man bygger kommunikation i alla steg/nivåer för att kunna skicka data.Fairlane skrev:
Trots att man arbetet ett helt arbetsliv inom området från kommunikation inom företagens stordatorvärld till dagens bredbands/Internet för konsumentsidan.
Det är ju själv modulen som konverterar ljus till elektrisk signal som sätter begränsningen..
2000 tal 1 & 2.5 GBits/ ~2007 kom SFP+ med 10.1 GBit och ~2020 SFP28 med 25 GBit/s
Sedan kan man ju ha QSFP då blir det fetare kabel och 4 gånger snabbare
2000 tal 1 & 2.5 GBits/ ~2007 kom SFP+ med 10.1 GBit och ~2020 SFP28 med 25 GBit/s
Sedan kan man ju ha QSFP då blir det fetare kabel och 4 gånger snabbare
Där jag bor har man återanvänt en telestation för att ha switcharna som dom varje fastighet är kopplat till via fiberuseless skrev:
och det är väl den man konfigurerar för en viss hastighet? Åtminstone var det så man gjorde förr då man kunde springa ner i källaren i hyreshuset med en egen kabel och ändra till 100/100 på sin egen port 🙃