M
Har ett uttag Perilex säkrad till 16A bakom spisen. Neutralledaren är inkopplad (har kontrollmätt). Vill byta den irriterande dåliga spisen till någon ny billig induktionsspis. Nu vet jag inte om de nya brukar ha perilex med bara jord/neutral/en fas inkopplade (då är det inget problem) eller schuko men OM spisen har schuko - är det tillåtet att använda via adapter? Men då bör man väl iaf säkra ner för annars kan man teoretiskt plocka 16A genom en schuko = eldsvåda. Sedan förstår jag att spisen inte drar det och att säkringarna primärt ska skydda fasta installationerna men det är beside the point.
Vill helst inte göra något byte av kontakt etc eftersom köket börjar närma sig slutet av sin levnad och hur köket sedan arrangeras står skrivet i stjärnorna.

Redigerat:
För att först titta på frågan om kontaktdon. Schuko får vara avsäkrad 16A och du får göra en adapter perilex till schuko. Men det är en dålig idé för att koppla in spisen. Gör inte så.

Spisar har en så hög ansluten effekt att du blir ganska begränsad om du bara har enfas 16A till dem. Om du köper en ny spis är den antingen försedd med perilex eller ingen kontakt alls. Och skulle det senare vara fallet är det enklaste att du sätter dit en perilexkontakt. Försöker du köra enfas och schuko är det stor risk för överbelastning så att säkringen löser då och då. Och schuko är inte lika bra till långvariga höga belastningar som perilex. Det kan bli varmgång i den med lite otur.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Varför?
Saknar du faser i perilexen?
Alla induktionsspisar är 230V och de jag sprungit på har varit för tre faser och omkopplingsbara till två eller en fas, men finns tre faser så använder man alla.

M
A Avemo skrev:
För att först titta på frågan om kontaktdon. Schuko får vara avsäkrad 16A och du får göra en adapter perilex till schuko. Men det är en dålig idé för att koppla in spisen. Gör inte så.

Spisar har en så hög ansluten effekt att du blir ganska begränsad om du bara har enfas 16A till dem. Om du köper en ny spis är den antingen försedd med perilex eller ingen kontakt alls. Och skulle det senare vara fallet är det enklaste att du sätter dit en perilexkontakt. Försöker du köra enfas och schuko är det stor risk för överbelastning så att säkringen löser då och då. Och schuko är inte lika bra till långvariga höga belastningar som perilex. Det kan bli varmgång i den med lite otur.
Såvitt jag vet är den stora majoriteten vanliga induktionsspisar enfas. Fåtal (och oftast dyra) verkar gå på trefas men beskrivningarna på hemsidor verkar ofta vara skrivna av människor som inte har koll så det kan ju vara fel. Alltså 16A för långvariga användning i Schuko känner jag mig lite obekväm med. Men 13 A (som kablaget redan räcker för) är en annan sak.

M
Fotografen Fotografen skrev:
Varför?
Saknar du faser i perilexen?
Alla induktionsspisar är 230V och de jag sprungit på har varit för tre faser och omkopplingsbara till två eller en fas, men finns tre faser så använder man alla.
Nej, inget saknas. Såvitt jag vet är den stora majoriteten vanliga induktionsspisar enfas. Fåtal (och oftast dyra) verkar gå på trefas men beskrivningarna på hemsidor verkar ofta vara skrivna av människor som inte har koll så det kan ju vara fel.

Edit: Kollade på en induktionsspis på skoj. Alltså de skriver 230 V (inte 400 V) men längre ner skriver de "Antal faser (st): 3 + N". Lite märkligt sätt att beskriva. Om den KRÄVER tre faser så tycker jag det är 400 V...

Redigerat:
M mattie_river skrev:
Såvitt jag vet är den stora majoriteten vanliga induktionsspisar enfas. Fåtal (och oftast dyra) verkar gå på trefas men beskrivningarna på hemsidor verkar ofta vara skrivna av människor som inte har koll så det kan ju vara fel.
Du missförstår något. Det finns spisar från Bosch / Siemens som bara går på två faser. Då är hela hällen på en fas och ugnen på den andra. Dessa har två problem. För det första har de en lägre effekt tillgänglig till hela hällen vilket blir märkbart och irriterande om du någon gång skall laga större mängder mat. För det andra måste du säkra av den med 25 A om du skall kunna använda hela den redan begränsade effekten. Om du mot förmodan hittar en hel spis som har så låg anslutningseffekt att den kan drivas av enfas 16A så undvik den. Då är det en usel spis.

Med detta sagt har ofta återförsäljarna dålig koll. Är det någon speciell spis du tittat på?

Edit:
De flesta spisar går att koppla in enfas också. Men du bör ha mer än 16A då. Normalt i enfaslägenheter är 20A till spisen.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
M mattie_river skrev:
Nej, inget saknas. Såvitt jag vet är den stora majoriteten vanliga induktionsspisar enfas. Fåtal (och oftast dyra) verkar gå på trefas men beskrivningarna på hemsidor verkar ofta vara skrivna av människor som inte har koll så det kan ju vara fel.
Majoriteten är nog snarare enfasiga moduler och sen ofta två sådana i en häll. Då pasar det bra att använda två faser och nolla via perilex om man har sånt uttag. I länder där enfas med större avsäkring är vanligt får man då istället lägga mdulerna parallellt mot en fas.

• Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
M
GK100 GK100 skrev:
Majoriteten är nog snarare enfasiga moduler och sen ofta två sådana i en häll. Då pasar det bra att använda två faser och nolla via perilex om man har sånt uttag. I länder där enfas med större avsäkring är vanligt får man då istället lägga mdulerna parallellt mot en fas.
Kan vara så att jag missuppfattat spislingot.

Vanliga induktionsspisar i vanliga villor går på tre faser med undantag i inläggen #5 & #6.
Köper du en billig spis kan du ansluta den i det perilexuttag du har.
Ska du ansluta en hel spis till en fas använder du ett annat anslutningsdon som tål mer ström men det känns inte aktuellt, det används i (äldre) lägenheter med enfasabonnemang.

• Gilla
mattie_river
  • Laddar…
M
Fotografen Fotografen skrev:
Vanliga induktionsspisar i vanliga villor går på tre faser med undantag i inläggen #5 & #6.
Köper du en billig spis kan du ansluta den i det perilexuttag du har.
Ska du ansluta en hel spis till en fas använder du ett annat anslutningsdon som tål mer ström men det känns inte aktuellt, det används i (äldre) lägenheter med enfasabonnemang.
Alltså när jag bläddrar igenom några beskrivningar så skriver de flesta 230 V några få skriver 400 V. En del av de med 230 V har skrivit 3 faser + N. Fasledarna måste ju ligga på olika faser för att inte strömstyrkan ska bli för hög i neutralledaren. Men det kan ju vara att jag inte tänkt på hur man brukar beskriva det här om spisar. De kanske helt enkelt skriver 230 V för att spisen drivs mellan fas och neutral istället för mellan faserna som tidigare elspisar. Har faktiskt inte tänkt på det...

M mattie_river skrev:
De kanske helt enkelt skriver 230 V för att spisen drivs mellan fas och neutral istället för mellan faserna som tidigare elspisar.
Precis så. Men tyvärr är det vissa butiker som skriver 400V trots att spisen drivs av 230 V. Och de finns de som skriver trefas trots att det bara är två faser. Man kan titta på effekten. En spis med 4 plattor och ugn brukar ha omkring 10 kW anslutningseffekt. Är det mycket mindre än så kan det vara en spis med enfashäll som bör undvikas.

Spisar med 230V elementspänning är ju ingenting nytt. Tidigare var det alltid sådana i enfaslägenheter medan det var spisar med 400V elementspänning för övrigt. Och eftersom 230V spisarna kan användas överallt är det ju onödigt att lagerhålla två varianter. Det är mest när det saknas neutral i spisdosan som det spelar roll.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
M mattie_river skrev:
Alltså när jag bläddrar igenom några beskrivningar så skriver de flesta 230 V några få skriver 400 V. En del av de med 230 V har skrivit 3 faser + N. Fasledarna måste ju ligga på olika faser för att inte strömstyrkan ska bli för hög i neutralledaren. Men det kan ju vara att jag inte tänkt på hur man brukar beskriva det här om spisar. De kanske helt enkelt skriver 230 V för att spisen drivs mellan fas och neutral istället för mellan faserna som tidigare elspisar. Har faktiskt inte tänkt på det...
Ja, precis. De flesta spisar när jag kollade för några år sedan kräver tre faser men de är inte 400V utan de är kopplade som tre stycken 230V. Så varje del i spisen använder en egen fas+gemensam nolla.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
M
A avh67f skrev:
Har trådstartaren läst igenom detta? Mycket bra information där.

[länk]
Tack!

Äldre lägenheter i flerfamiljshus hade ofta bara enfas matning. Ofta med 25A huvudsäkring och 20A till spisen, som då "alltifd" var fast inkopplad i en anslutningsdosa, eftrersom det inte fanns (rimliga) kontakter för så stora strömmar.

Det finns idag en del udda spisar som föreskriver enfasinkoppling, men de brukar skriva att säkringen skall var på 40A eller mer. Vanligt ute i Europa, men väldigt udda i Sverige.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.