B billy_baver skrev:
Slå upp i lagen själv och motbevisa mig. Om du ids . . . 😎
Det är nu inte så ett forum fungerar.
Du kan gott ha helt rätt men när nån ber om Källhänvisning så är det den som påstår nåt som ska styrka det.
INTE den som ifrågasätter som ska motbevisa ditt claim…
 
  • Gilla
Sthlm_ och 5 till
  • Laddar…
Okey, då har jag ingen aning. Ta det för vad det är. Jag tar ändå inte betalt för rådgivning
 
Z Zodde skrev:
Frågar åt en vän som har en far som bor ensam i sin ägda bostadsrätt. Klarar sig fint i det dagliga livet med hemtjänst, matinköp etc.
Däremot är han extremt godtrogen å lite förvirrad
Han har tidigare varit försökt svindlad flera gånger, både via telefon å via FB (kopierade vänkonton)
Han har varje gång gått på finterna MEN klarat sig pga att han inte har nåt bankID (barnen sköter finanserna)

Har hört av andra bekanta om tillfällen där EN förvirrade men godtroende förälder skrivit över sin hus/lägenhet till bedragare.Å det är vad man är rädd skulle kunna ske i detta fall.
Vilka steg kan man ta för att förhindra att ett sådant gåvobrev/köpekontrakt som en bedragare kommer med ska kunna vara giltigt.

Barn som delägare i bostadsrätten eller omyndigförklaring vill man helst slippa.
Vilka andra alternativ finnes…?
Din vän kan ta kontakt med överförmyndaren i sin kommun och ansöka om att bli "god man " för sin far
 
damm damm skrev:
Det är korrekt om god man, men det är förvaltarskap som behövs, förmyndare är en annan sak som inte lär vara aktuellt här.
Sorry.. helt korrekt
 
Det finns några sätt att skydda en äldre och godtrogen person från att ”luras” att skriva över sin bostadsrätt – utan att behöva göra barnen till delägare eller ansöka om omyndigförklaring.


1. Ta kontakt med bostadsrättsföreningen.
Be styrelsen ha extra kontroll vid framtida överlåtelser och alltid ta personlig kontakt med din väns pappa innan de godkänner en försäljning/gåva. Föreningen får inte stoppa en giltig affär, men de får ha rutiner för att säkerställa att medlemmen verkligen vill.


2. Upprätta en framtidsfullmakt.
Om pappan klarar att fatta egna beslut just nu kan han skriva en framtidsfullmakt där barnen får ta över ekonomiska beslut först när han inte längre kan. Man kan uttryckligen skriva in att bostadsrätten inte får säljas eller ges bort utan deras godkännande.


3. Lämna en enkel ”viljeförklaring”.
Ett kort dokument där han skriver att han inte vill sälja eller ge bort bostaden utan att barnen informeras. Det kan lämnas till föreningen och sparas i medlemsakten. Inte juridiskt bindande – men mycket praktiskt.


4. Skydda identitet och post.
Spärra adressändring hos Skatteverket och se till att ID-handlingar förvaras säkert. Många bedrägerier börjar där.


5. Informera hemtjänsten.
Be dem höra av sig till familjen om okända personer dyker upp eller om han verkar påverkad av någon att skriva på papper.


Det här brukar räcka långt för att stoppa bedragare innan något händer.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
J Janne 64 skrev:
Din vän kan ta kontakt med överförmyndaren i sin kommun och ansöka om att bli "god man " för sin far
Men god man hjälper INGET..? Det har redan konstaterats i tråden. På vilket sätt menar DU att en god man kan förhindra att den godtrogne fadern skänker bort sin lägenhet till ”undulaternas vänner” eller nån annan obskyr förening..?
 
  • Gilla
globaljuggler
  • Laddar…
E EvaAlmida skrev:
Det finns några sätt att skydda en äldre och godtrogen person från att ”luras” att skriva över sin bostadsrätt – utan att behöva göra barnen till delägare eller ansöka om omyndigförklaring.


1. Ta kontakt med bostadsrättsföreningen.
Be styrelsen ha extra kontroll vid framtida överlåtelser och alltid ta personlig kontakt med din väns pappa innan de godkänner en försäljning/gåva. Föreningen får inte stoppa en giltig affär, men de får ha rutiner för att säkerställa att medlemmen verkligen vill.


2. Upprätta en framtidsfullmakt.
Om pappan klarar att fatta egna beslut just nu kan han skriva en framtidsfullmakt där barnen får ta över ekonomiska beslut först när han inte längre kan. Man kan uttryckligen skriva in att bostadsrätten inte får säljas eller ges bort utan deras godkännande.


3. Lämna en enkel ”viljeförklaring”.
Ett kort dokument där han skriver att han inte vill sälja eller ge bort bostaden utan att barnen informeras. Det kan lämnas till föreningen och sparas i medlemsakten. Inte juridiskt bindande – men mycket praktiskt.


4. Skydda identitet och post.
Spärra adressändring hos Skatteverket och se till att ID-handlingar förvaras säkert. Många bedrägerier börjar där.


5. Informera hemtjänsten.
Be dem höra av sig till familjen om okända personer dyker upp eller om han verkar påverkad av någon att skriva på papper.


Det här brukar räcka långt för att stoppa bedragare innan något händer.
1. Ska göras, verkar vara det absolut vettigaste av alla förslag som lämnats i tråden.
2. Skyddar inte mot att han säljer eller ger bort lägenheten idag eller imorgon
3. Se 2
4. Ser inte att detta heller skulle kunna förhindra att lägenheten säljes eller ges bort.
5. Ser snarare risken att bedragare via hemtjänsten får reda på att fadern är ett lämpligt offer för en scam…

Han svarar inte på okända telefonnummer och har noll eller minimal kontakt med okända personer så risken som barnen ser det är att
a) nån ringer på dörren (å har av nån fått besked att han kan vara ett lämpligt offer)
b) en kopierad FB profil av en vän han har förtroende för drar han in i en scam (som skedde förra gången)
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Frågar åt en vän som har en far som bor ensam i sin ägda bostadsrätt. Klarar sig fint i det dagliga livet med hemtjänst, matinköp etc.
Däremot är han extremt godtrogen å lite förvirrad
Han har tidigare varit försökt svindlad flera gånger, både via telefon å via FB (kopierade vänkonton)
Han har varje gång gått på finterna MEN klarat sig pga att han inte har nåt bankID (barnen sköter finanserna)

Har hört av andra bekanta om tillfällen där EN förvirrade men godtroende förälder skrivit över sin hus/lägenhet till bedragare.Å det är vad man är rädd skulle kunna ske i detta fall.
Vilka steg kan man ta för att förhindra att ett sådant gåvobrev/köpekontrakt som en bedragare kommer med ska kunna vara giltigt.

Barn som delägare i bostadsrätten eller omyndigförklaring vill man helst slippa.
Vilka andra alternativ finnes…?
Framtidsfullmakt
 
Mats Jägbro Mats Jägbro skrev:
Framtidsfullmakt
Gäller väl inte från idag?

Exakt vad i en framtidsfullmakt hindrar pappan från att sälja lägenheten imorgon för 1kr till undulaternas vänner..?

Jag har redan fått det relevanta å tillfredsställande svaret att kontakta BRFs styrelse i denna fråga.

Inga andra svar har varit i närheten av vara adekvata.
Lite konstigt att många, som uppenbart inte har koll, ändå känner sig kallade att svara. ?

Lite av forumets baksida, att man inte överlåter svarandet till de med kompetens.
 
Redigerat:
  • Gilla
globaljuggler
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Gäller väl inte från idag?

Exakt vad i en framtidsfullmakt hindrar pappan från att sälja lägenheten imorgon för 1kr till undulaternas vänner..?

Jag har redan fått det relevanta å tillfredsställande svaret att kontakta BRFs styrelse i denna fråga.

Inga andra svar har varit i närheten av vara adekvata.
Lite konstigt att många, som uppenbart inte har koll, ändå känner sig kallade att svara. ?

Lite av forumets baksida, att man inte överlåter svarandet till de med kompetens.
Vill man ha mer kompetens ska man kanske ta detta med en jurist och inte på ett bygg forum.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Vill man ha mer kompetens ska man kanske ta detta med en jurist och inte på ett bygg forum.
Nu ligger ju tråden i Juridik forumet.
Finns absolut mycket kompetens på ByggaHus, har lärt mig mycket nytt på olika delfora…


Tycker väl snarare den enskilde borde sansa sig och behärska sin egen skrivklåda. Har man inte kompetensen i just det specifika ämnet går det helt fint å låta bli å skriva👍

Får rysningar varje gång jag läser ett inlägg som börjar med:
”Nu är ju inte jag nån expert / kunnig på detta men…”
Låt då bli å skriva ffs!!
 
Z Zodde skrev:
Nu ligger ju tråden i Juridik forumet.
Finns absolut mycket kompetens på ByggaHus, har lärt mig mycket nytt på olika delfora…


Tycker väl snarare den enskilde borde sansa sig och behärska sin egen skrivklåda. Har man inte kompetensen i just det specifika ämnet går det helt fint å låta bli å skriva👍

Får rysningar varje gång jag läser ett inlägg som börjar med:
”Nu är ju inte jag nån expert / kunnig på detta men…”
Låt då bli å skriva ffs!!
Nu är TS off topic. Även om han inte är nöjd med svaren så har trådens grundfrågor dryftats. Detta bör han vänligen vidarebefordra till sin osynlige kompis förvirrade fader, som hoppeligen inte blir mer förvirrad för det. 😉
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.