Hej! Vi har ett tak hemma som har väv (troligen glasfiberväv) och flera lager färg ovanpå. Strukturen är tydlig och dessutom målat i en annan nyans än angränsande rum, där taket är helt slätt. Nu funderar vi på hur vi kan få till ett slätare tak på ett så enkelt och/eller billigt sätt som möjligt.
Vi har tidigare bredspacklat väggar med samma typ av yta, men det känns mer komplicerat att göra i tak. Några funderingar vi har:
Alla tips, erfarenheter eller varningar uppskattas!
Tack på förhand!
Vi har tidigare bredspacklat väggar med samma typ av yta, men det känns mer komplicerat att göra i tak. Några funderingar vi har:
- Finns det någon takfärg som bygger lite och kan jämna ut väven, åtminstone visuellt?
- Är det realistiskt att använda rollspackel i tak?
- Finns det andra smarta genvägar ni kan rekommendera?
Alla tips, erfarenheter eller varningar uppskattas!
Tack på förhand!
Jag blir med er sympatiarg på föregående ägare. Strukturväv i taket, visste inte ens att man gjorde så förr.
/PM
/PM
Juste, vi har faktiskt funderat på renoveringsväv - men känns lite komplicerat att sätta upp i tak? Men det kanske är det bästa valet! Gips är nog inget alternativ, då det är en öppen planlösning mellan detta rum och ett rum med fint tak - vi vill gärna ha en slät övergång utan nivåskillnad.Bart skrev:
Vi har likadan väv i taket (och på en del väggar) i de rum som renoverades 1990-91. Där talet är original är det takgips som är målad.
Har tyvärr ingen mirakellösning, jag misstänker att det enklaste är att riva ner innetaket och sätt upp nytt gips. Att bredspackla och få det tillräckligt slätt är nog svårt om man inte är väldigt duktig på att spackla (det är jag inte). Och renoveringstapet blir inte helt slät
Har tyvärr ingen mirakellösning, jag misstänker att det enklaste är att riva ner innetaket och sätt upp nytt gips. Att bredspackla och få det tillräckligt slätt är nog svårt om man inte är väldigt duktig på att spackla (det är jag inte). Och renoveringstapet blir inte helt slät
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
Vårt vardagsrum har väv i taket, var troligtvis för att försöka efterlikna pappspänt tak.
I ett försök att bli av med det så har jag bredspacklat det, man får göra en gång på varje håll, och sedan slipat med giraff, tryckte lite väl hårt så på vissa ställen så mönstret syns genom om man tittar, men takfärgens struktur gör ett OK jobb att dölja det
I ett försök att bli av med det så har jag bredspacklat det, man får göra en gång på varje håll, och sedan slipat med giraff, tryckte lite väl hårt så på vissa ställen så mönstret syns genom om man tittar, men takfärgens struktur gör ett OK jobb att dölja det
Klicka här för att svara