Hej! Vi har ett tak hemma som har väv (troligen glasfiberväv) och flera lager färg ovanpå. Strukturen är tydlig och dessutom målat i en annan nyans än angränsande rum, där taket är helt slätt. Nu funderar vi på hur vi kan få till ett slätare tak på ett så enkelt och/eller billigt sätt som möjligt.

Vi har tidigare bredspacklat väggar med samma typ av yta, men det känns mer komplicerat att göra i tak. Några funderingar vi har:
  • Finns det någon takfärg som bygger lite och kan jämna ut väven, åtminstone visuellt?
  • Är det realistiskt att använda rollspackel i tak?
  • Finns det andra smarta genvägar ni kan rekommendera?
Vi är ute efter ett mer enhetligt och slätt intryck, men vi har inte orken att lägga veckor på bredspackling om det finns andra alternativ som funkar ”tillräckligt bra”.

Alla tips, erfarenheter eller varningar uppskattas!

Tack på förhand!

• Tak med glasfiberväv och flera lager färg, tydlig struktur jämfört med angränsande slätt tak, visar olika färgnyanser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tak med tydlig vävstruktur och en liten mörk prick, troligen glasfiberväv, målat i en annan nyans än ett angränsande slätt tak.
    Skapa konto
  • Ett tak med tydlig struktur av glasfiberväv och flera lager färg, med en annan nyans än angränsande rum. Detaljerat och ojämnt.
    Skapa konto
Jag blir med er sympatiarg på föregående ägare. Strukturväv i taket, visste inte ens att man gjorde så förr.

/PM

Haha, tack – skönt att höra att jag inte är ensam i frustrationen! Vi har många ”ful-lösningar” här hemma, gjorda sent 80-tal, gissar vi.

Utan egen erfarenhet om just ert problem, så finns det ju renoveringspapp/väv som används istället för bredspackling. Renoveringsgips kan ju vara ett alternativ också?

Bart Bart skrev:
Utan egen erfarenhet om just ert problem, så finns det ju renoveringspapp/väv som används istället för bredspackling. Renoveringsgips kan ju vara ett alternativ också?
Juste, vi har faktiskt funderat på renoveringsväv - men känns lite komplicerat att sätta upp i tak? Men det kanske är det bästa valet! Gips är nog inget alternativ, då det är en öppen planlösning mellan detta rum och ett rum med fint tak - vi vill gärna ha en slät övergång utan nivåskillnad.

Pappspänning av taket är nog det billigaste, gipsning och spackling sannolikt det vanligaste.

Satsuki
Vi har likadan väv i taket (och på en del väggar) i de rum som renoverades 1990-91. Där talet är original är det takgips som är målad.
Har tyvärr ingen mirakellösning, jag misstänker att det enklaste är att riva ner innetaket och sätt upp nytt gips. Att bredspackla och få det tillräckligt slätt är nog svårt om man inte är väldigt duktig på att spackla (det är jag inte). Och renoveringstapet blir inte helt slät

Satsuki Satsuki skrev:
Har tyvärr ingen mirakellösning, jag misstänker att det enklaste är att riva ner innetaket och sätt upp nytt gips.
Jag tänker att det är mycket enklare att gipsa på ett lager till..

Vårt vardagsrum har väv i taket, var troligtvis för att försöka efterlikna pappspänt tak.

I ett försök att bli av med det så har jag bredspacklat det, man får göra en gång på varje håll, och sedan slipat med giraff, tryckte lite väl hårt så på vissa ställen så mönstret syns genom om man tittar, men takfärgens struktur gör ett OK jobb att dölja det

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Satsuki
F fribygg skrev:
Jag tänker att det är mycket enklare att gipsa på ett lager till..
Sant, tänkte inte så långt 🫣

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.