Hej,
Har en parkeringsbroms, trummor, som fick nedslag på besiktningen.
I trumman sitter hjullagret, som delvis, innerst, verkar bestå av ett nål-lager.
Men när jag lossade trumman så brast nål-lagret, så lagerbanan sitter kvar på axeln, (det röda strecket pekar på lagerbanan)
Jag måste ju få bort denna för att kunna montera en ny trumma med ett nytt lager. (Börjar bli lite dyrt för att bara justera parkeringsbromsen, suck)
Lagerbanan har inga flänsar eller kanter så jag får inte grepp med någon avdragare. Varken i bakkant...
... eller i framkant.
Jag har testat att smörja med 556, värma med värmepistol. Men lagerbanan sitter som berget.
Jag har även försökt spänna fast en hittepå-fläns för att få lite grepp med en avdragare men det gav inge vidare resultat.
Så om någon har någon idé om hur man kan få bort lagerbanan så tas det tacksamt emot.
(Nästa steg är väl att montera bort alla broms detaljer och se om det ger bättre utrymme att jobba, kanske får man någon bra idé)
Mvh
Fredrik
I trumman sitter hjullagret, som delvis, innerst, verkar bestå av ett nål-lager.
Men när jag lossade trumman så brast nål-lagret, så lagerbanan sitter kvar på axeln, (det röda strecket pekar på lagerbanan)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag måste ju få bort denna för att kunna montera en ny trumma med ett nytt lager. (Börjar bli lite dyrt för att bara justera parkeringsbromsen, suck)
Lagerbanan har inga flänsar eller kanter så jag får inte grepp med någon avdragare. Varken i bakkant...
Logga in
Skapa konto
... eller i framkant.
Logga in
Skapa konto
Jag har testat att smörja med 556, värma med värmepistol. Men lagerbanan sitter som berget.
Jag har även försökt spänna fast en hittepå-fläns för att få lite grepp med en avdragare men det gav inge vidare resultat.
Logga in
Skapa konto
Så om någon har någon idé om hur man kan få bort lagerbanan så tas det tacksamt emot.
(Nästa steg är väl att montera bort alla broms detaljer och se om det ger bättre utrymme att jobba, kanske får man någon bra idé)
Mvh
Fredrik
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Mutterspräckare ?F fredand44 skrev:Hej,
[bild]
[bild]
... eller i framkant.
[bild]
[bild]
Mvh
Fredrik
Logga in
Skapa konto
Vet inte om en sådan orkar att spräcka innerbanan på ett lager, men torde vara värt att prova. Dom är inte så dyra heller.
Eller så får du borra hål (fast inte igenom så du borrar i axeln) och sätta i skrutar eller liknande så du får grepp med avdragaren: Rikligt med smörj/värme också så den kan glida av.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Du får nog ta en rondell och kapa ett spår i den och spräcka den. Alternativt slipa dig igenom helt lite försiktigt.
Besserwisser
· östergötland
· 2 776 inlägg
En knivavdragare först?
Man brukar kunna komma åt ganska bra med en kapskiva i vinkelslipen. Kapa så djupt du vågar utan att kapa igenom och skada axeln. Man spräcker sen det sista med hammare och huggmejsel. Det går lättare om man kapar på 2 sidor.
Värma på med svets ( snabbt ska det gå ) så banan blir röd på ett ställe och mjuk, därefter snabbt på med en huggmejsel och se till att det blir ett större jack i banan, då blir banan större. Kan även vara bra att göra på två ställen, mitt emot varandra. Borra går inte, det är härdat stål.
1-0 till byggahus.se!
Enormt tack för alla tips.
Jag gick loss så försiktigt jag kunde med kapskiva och det skar väldigt lätt i stålet.
Efter ett tag försökte jag knacka med mejsel och hammare och till slut rörde den sig lite. Snacka om att det kändes bra då jag såg det.
När jag fått loss den såg jag att det blev ett litet märke i axeln tyvärr men jag hoppas det inte gör så mycket. Eftersom denna lagerbanan satt så in i bängen får jag väl köra lite smärjelduk och på med fett innan man tar den nya trumman och försöker få på.
Så här såg den ut då den var loss.
På andra sidan gick det att få loss trumma med hjullager, skönt. Men gissar att det är lika bra att byta till nytt då man ändå håller på. (Om man har råd förstås).
Man ser att det läckt lite från broms cylindern så den måste nog bytas också.
Enormt tack för all hjälp!
Jag gick loss så försiktigt jag kunde med kapskiva och det skar väldigt lätt i stålet.
Efter ett tag försökte jag knacka med mejsel och hammare och till slut rörde den sig lite. Snacka om att det kändes bra då jag såg det.
Logga in
Skapa konto
När jag fått loss den såg jag att det blev ett litet märke i axeln tyvärr men jag hoppas det inte gör så mycket. Eftersom denna lagerbanan satt så in i bängen får jag väl köra lite smärjelduk och på med fett innan man tar den nya trumman och försöker få på.
Logga in
Skapa konto
På andra sidan gick det att få loss trumma med hjullager, skönt. Men gissar att det är lika bra att byta till nytt då man ändå håller på. (Om man har råd förstås).
Logga in
Skapa konto
Litet hack efter kapningen gör absolut ingenting.F fredand44 skrev:1-0 till byggahus.se!
[bild]
[bild]
[video]
[bild]
Klicka här för att svara