S Stefan Håkansson1 skrev:
Om pappan är så förvirrad att han skulle kunna skänka bort allt och på så sätt "vara en fara för sig själv och sin ekonomi" så bör man kontakta Överförmyndaren i kommunen och där ansöka om ställföreträdare.
Normalt är han inte är sååå förvirrad, sköter i stort sin egen ekonomi klanderfritt. Är dock extremt godtrogen å därför lättlurad. Höll på att åka dit reajält (via en scam på FB av nån som utgav sig för att vara en vän) Skulle sätta in pengar på ett kto för att sen vinna 10dubbla summan.
Blev räddad av att han inte har bankID så behövde hjälp av barnen.

Rädslan hos barnen är att han ska trilla dit igen på en skickligt genomförd scam, men överförmynderi blir å dra det alldeles för långt.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M Mizan2be skrev:
Här vet vi även att barnen just nu ansöker om att bli förmyndare men det är tydligen inte heller så lätt
Nej vi får verkligen hoppas att ett beslut om ett ingripande av den digniteten aldrig fattas lättvindigt!

• Gilla
Mizan2be och 1 till
  • Laddar…
G Gkme skrev:
Jag var orolig för samma sak när min mor levde. Jag löste den oron genom att jag stod som delägare i bostadsrätten, jag var ändå ensam arvtagare. I så fall är inte en ensam underskrift giltig, båda måste skriva under.
Vet att det tänks i dom banorna också, typa att ett av barnen går in som delägare.
Är det förbundet med stora kostnader att ändra delägarskap i en BR?

Z Zodde skrev:
Är det förbundet med stora kostnader att ändra delägarskap i en BR?
Nej, bortsett från från vad själva andelen är värd.

Det är däremot inte alla föreningars stadgar som tillåter ett sådant upplägg. Inte våra exempelvis, tyvärr.

• Gilla
Zodde
  • Laddar…
Nu är jag inte alls kunnig på detta område.

Tänker att barnen kanske kan överta lägenheten genom förtida arv och sedan hyra ut den till pappan.
Hamnar han på "hemmet" i flera år så slipper de hantera dubbla kostnader om han fortfarande äger bostaden.

Att barnen begär att hans telefonnummer står som hemligt så ingen kan söka på det. Då slipper han alla okända.

Lås in alla hans värdefulla ägodelar som inte måste vara framme i bostadsrätten.

Ordna en framtids fullmakt. https://www.demensforbundet.se/att-vara-anhorig/lag-och-ratt/framtidsfullmakt/

Kanske senaste laget men det är bättre än att ha gode man som kanske säljer lägenheten och tar dit en firma som köper hela boet utan att barnen får ett ord med i laget.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Frågar åt en vän som har en far som bor ensam i sin ägda bostadsrätt. Klarar sig fint i det dagliga livet med hemtjänst, matinköp etc.
Däremot är han extremt godtrogen å lite förvirrad
Han har tidigare varit försökt svindlad flera gånger, både via telefon å via FB (kopierade vänkonton)
Han har varje gång gått på finterna MEN klarat sig pga att han inte har nåt bankID (barnen sköter finanserna)

Har hört av andra bekanta om tillfällen där EN förvirrade men godtroende förälder skrivit över sin hus/lägenhet till bedragare.Å det är vad man är rädd skulle kunna ske i detta fall.
Vilka steg kan man ta för att förhindra att ett sådant gåvobrev/köpekontrakt som en bedragare kommer med ska kunna vara giltigt.

Barn som delägare i bostadsrätten eller omyndigförklaring vill man helst slippa.
Vilka andra alternativ finnes…?
Barnen bör se till att pappan går igenom en minnesutredning (remiss från Vårdcentral) Är han dement kan ett läkarintyg undanröja ev bedrägerier och avtal han ingått utan att förstå konsekvenserna.
Kanske en ansökan om god man?

• Gilla
damm
  • Laddar…
B BirHan skrev:
Barnen bör se till att pappan går igenom en minnesutredning (remiss från Vårdcentral) Är han dement kan ett läkarintyg undanröja ev bedrägerier och avtal han ingått utan att förstå konsekvenserna.
Kanske en ansökan om god man?
Som jag skrev ovan hjälper god man noll å nada emot vad barnen är rädda för.
Alltså en specifik händelse, att han säljer sin BR (alt ger bort) till scammers.

Ej heller är han dement, sköter sig å sin ekonomi klanderfritt.
Dock godtrogen å lättlurad om en skicklig scammer skulle attackera…

Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Tänker att barnen kanske kan överta lägenheten genom förtida arv och sedan hyra ut den till pappan.
Hamnar han på "hemmet" i flera år så slipper de hantera dubbla kostnader om han fortfarande äger bostaden.
Att ett barn går in som delägare är nåt man överväger
Att barnen begär att hans telefonnummer står som hemligt så ingen kan söka på det. Då slipper han alla okända
Besvarat ovan
Lås in alla hans värdefulla ägodelar som inte måste vara framme i bostadsrätten.
Taken care of
Kanske senaste laget men det är bättre än att ha gode man som kanske säljer lägenheten och tar dit en firma som köper hela boet utan att barnen får ett ord med i laget.
God man har aldrig varit övervägt då det öht inte löser problemet

Bostadsrätt är lösegendom, vilket gör det möjligt för ägaren att utfärda exempelvis köpoption med bestämda villkor. Vid försäljning ska befintlig ägare visa att optionsrättens innehavare avstår från sin förköpsrätt, alternativt att köparen är identisk med ägaren av optionen.

Föreningen är - precis som ifråga om pantbrev - skyldig att hålla register över samtliga utfärdade belastningar i ägandet. Om ägaren vill sälja eller belåna bostadsrätten måste föreningen informera alla med panträtt. Samma gäller ifall medlemmen slarvar med avgiften eller riskerar att få bostadsrätten förverkad. Också i sådana fall är föreningen skyldig att slå larm till optionsrättens innehavare.

Praktiskt i sådant här fall.

• Gilla
Renovatorus
  • Laddar…
B billy_baver skrev:
Föreningen är - precis som ifråga om pantbrev - skyldig att hålla register över samtliga utfärdade belastningar i ägandet.
Var hittar man (info om) denna skyldighet?

Bostadsrättslagen (1991:614) - eller slå en pling till HSB eller den som annars förvaltar föreningens affärer. De är till för att hjälpa medlemmen till rätta

B billy_baver skrev:
Bostadsrättslagen (1991:614)
Jag tänkte lite mer specifikt... 😉

Där finns kapitel om panträtt, men detta är ingen juridisk raketteknik. Bara ring och fixa! Det är till och med lättare än att belåna din bil, Alfredo ;-)

B billy_baver skrev:
Där finns kapitel om panträtt, men detta är ingen juridisk raketteknik. Bara ring och fixa! Det är till och med lättare än att belåna din bil, Alfredo ;-)
Nej ids du inte ge en vettig källhänvisning så kan jag naturligtvis inte tvinga dig. Dock sjunker tyvärr trovärdigheten i dina argument om du inte vill styrka dem.

Vad belåning av bilar har med saken att göra förstår jag inte.

Slå upp i lagen själv och motbevisa mig. Om du ids . . . 😎

• Wow
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.