Dammsugning och våttorkning fixar ju dammsugarroboten innan man packar ner den i flyttkartongen. 😅

• Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tidigare ägare ber mig ta detta med städfirman. Städfirman säger att de vägrar fixa bänkskivan. Men de kan komma och göra rent golv brunnarna.
Städaren hävdar att ägaren har säkert lagt på något medel så bänkskivan såg fin ut på visningen. Och det är inte deras problem. Han sa också att han prova att skruppa massa men det blev inte bra. Och att det va för mörkt på toaletten för att han skulle kunna städa där. ( hur nu detta blev mitt problem att det är för mörkt på toa)

• Wow
kashieda och 2 till
  • Laddar…
J jonaslatt skrev:
Tidigare ägare ber mig ta detta med städfirman. Städfirman säger att de vägrar fixa bänkskivan. Men de kan komma och göra rent golv brunnarna.
Städaren hävdar att ägaren har säkert lagt på något medel så bänkskivan såg fin ut på visningen. Och det är inte deras problem. Han sa också att han prova att skruppa massa men det blev inte bra. Och att det va för mörkt på toaletten för att han skulle kunna städa där. ( hur nu detta blev mitt problem att det är för mörkt på toa)
Du får vara hård och begära att säljaren fixar detta.

• Gilla
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
J jonaslatt skrev:
Tidigare ägare ber mig ta detta med städfirman.
Gör inte det. Det är han som har avtal med dem och hans problem.

Sen är det alltid knepigt med förstörda saker och åldersavdrag. Fundera på hur mycket pengar du behöver för att släppa saken och lös det med pengar, annars kommer ni aldrig bli klara.

• Gilla
Alti och 9 till
  • Laddar…
Bänkskiva 3 meter med ner sänkt diskho underlimmad, och nersänkt häll.

Vet inte om det går rädda diskho. Annars behövs ju en ny också.
Plus att man behöver såga ut för dessa saker.

Ja, eller så går skivan att slipa om. Någon gång är den ju trots allt slipad och polerad till det skick den var i.

Min poäng är dock inte att det ena eller andra är rätt svar, utan att
  1. det rimliga är att lösa problemen mellan er med pengar, och
  2. säljarens problem med städaren och dennes eventuella brister är en sak mellan dem.

• Gilla
Alti och 5 till
  • Laddar…
Finns det något avtal eller något vad som egentligen ingår i flytt städ. Jag sålde precis huset och städfirman kommer dit imorgon. Jag fick en lång lista med vad de skulle göra och det va verkligen allt.
Men i en lägenhet verkar inte va lika viktigt?

Jag har senaste 15åren sålt och köpt en handfull boenden, både hus och lägenheter.

Jag har alltid anlitat städfirma för flyttstädning och det har aldrig varit några problem. I sammanhanget är det med skatteavdraget en mycket blygsam summa det kostar, och det är mycket värt när man är mitt uppe i en flytt och har tusen andra saker att rodda med.

Konceptet som samtliga som jag anlitat jobba mot är att jag som kund köper ett resultat (en flyttstädning som köparen godkänner), inte en tjänst. Skulle köparen inte godkänna städningen så är det bara o meddela så kommer de tillbaks och gör om tills köparen är nöjd.
Detta antog jag var någon "branschstandard" eftersom alla uttryckte sig så. Om inte minnet sviker så har jag anlitat 4 städfirmor o alla körde med detta.

Det som syns på bilderna är inte i närheten av godkänt i min bok, det tror jag inte någon annan anser heller.

• Gilla
Alti och 8 till
  • Laddar…
C
K Kasken skrev:
Detta antog jag var någon "branschstandard" eftersom alla uttryckte sig så.
Säkert, men som du också är inne på förväntar man sig som köpare att säljaren innan dess själv har kontrollerat och varit nöjd med resultatet och hanterat ev. brister innan tillträdet.

Så man inte står där som köpare med en massa direkt uppenbara brister. Det här känns ju långt ifrån enstaka missar, utan rent fusk/lurendrejeri.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
J jonaslatt skrev:
Finns det något avtal eller något vad som egentligen ingår i flytt städ. Jag sålde precis huset och städfirman kommer dit imorgon. Jag fick en lång lista med vad de skulle göra och det va verkligen allt.
Men i en lägenhet verkar inte va lika viktigt?
Det är nog samma sak oavsett om det gäller ett hus eller en lägenhet, men det gäller ju att säljaren ser till att köpa det som ska göras, eller göra det själv.
Se här:
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/artiklar/flyttstadning/
https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/flytta/flyttstadning/

C
BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog samma sak oavsett om det gäller ett hus eller en lägenhet
Den uppenbara skillnaden som slår mig är att om det gäller en fastighet finns ingen köprättslig aspekt - köparen behöver inte ge säljaren chansen att rätta till felet, osv. utan då gäller enbart köpekontraktet och vanligtvis att man direkt kan ta in en annan städfirma och kräva säljaren på ersättning.

J jonaslatt skrev:
Får ringa henne igen. Men va gäller med fönsterplåtar. Ska sånt ingå i flyttstäd? [bild]
Nej.
Om det inte står särskilt att det ska ingå.

C cpalm skrev:
Den uppenbara skillnaden som slår mig är att om det gäller en fastighet finns ingen köprättslig aspekt - köparen behöver inte ge säljaren chansen att rätta till felet, osv. utan då gäller enbart köpekontraktet och vanligtvis att man direkt kan ta in en annan städfirma och kräva säljaren på ersättning.
Kräva är en sak. Få gehör för sitt krav, något helt annat.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Claes Sörmland
Men hur noga brukar flyttstädningen avtalas i kontrakt för köp av fastighet respektive bostadsrättslägenhet? Orkar inte gå upp till arbetsrummet och kolla mina kontrakt men har ett minne av att det inte fanns några detaljer i mina avtal. Därav tror jag att ribban är kulturellt snarare än juridiskt satt. Och i förändring.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men hur noga brukar flyttstädningen avtalas i kontrakt för köp av fastighet respektive bostadsrättslägenhet? Orkar inte gå upp till arbetsrummet och kolla mina kontrakt men har ett minne av att det inte fanns några detaljer i mina avtal. Därav tror jag att ribban är kulturellt snarare än juridiskt satt. Och i förändring.
Jag länkade #25 till en mäklarfirmas information om vad som menas med den vanliga meningen om städning i kontraktet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.