Jag har en stor, massiv bänkskiva i körsbär som blivit sliten. Jag slipade med 120 sen 240. Därefter behandling med Herdins köksbänksolja enligt instruktionerna. Resultatet blev inte alls bra. En matt och fläckig yta. Det verkar som att något "bubblar upp" från träet och bildar fläckar i ytan. Dropptest misslyckas totalt, vatten sugs in i bänken istället för att pärla sig på ytan.

Jag vill ha en blank vattentålig yta. Kan man slipa bort fläckarna och sen lägga hårdvaxolja på? Andra tips?

• Kök med stor körsbärsbänkskiva, nyligen behandlad men med ojämn, fläckig yta. Diskho synlig, modernt kök med vita skåp i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten körsbärsbänkskiva med ojämn och fläckig yta efter oljebehandling, visar synliga ådror och skiftningar i träet.
    Skapa konto
  • Sliten körsbärsbänkskiva med ojämna fläckar och matt yta, resultat efter slipning och oljebehandling.
    Skapa konto
Det fina med oljad skiva är att man kan bättringsslipa lokalt på fläckar och olja på. Du kanske bara ska fortsätta olja och slipa lokalt?

ett evigt göra hålla efter oljad skiva.

föredrar osmo hårdvax matt. ekbänken vi satte in ca 2012 har jag efter efterbehandlat ett par gånger.

står emot kaffe och rödvin. dyrt men bra. cirka halva priset från tyskland

• Gilla
Silkesnusa och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.