H hapazard skrev:
Flyttstäd är ofta rent svindleri. De lever på att många ändå ska helrenovera när de flyttar in, så det är inte så noga. Som sagt, pusha på säljaren så får denne ta det med flyttfirman eller göra det själv.
Det där stämmer inte, nu drar du alla städfirmor över en kam och det är inte alla som helrenoverar en bostad när dom flyttar in.

A A-Man_08 skrev:
Det där stämmer inte, nu drar du alla städfirmor över en kam och det är inte alla som helrenoverar en bostad när dom flyttar in.
Städfirmor som jobbar mot professionella kunder gör nog oftast ett bra jobb. Problemet är de firmor som tar korta städjobb till privatpersoner. Dessa firmor är nog inte de firmor som branschen vill visa upp. Men som privatkund är det ofta dessa som finns tillgängliga för ett kort uppdrag med relativt kort varsel. Kan tänka mig att firman som sköter städningen åt lokala sjukhuset inte är tillgänglig för sådana jobb. Sen är det enorma klagomål på dålig städning på t.ex. sjukhus så det var kanske inte bästa exemplet.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Tror i alla fall att minst en firma beskriver en flyttstädning som en något mer omfattande veckostädning pluss att fönster ska tvättas och man ska dra ut och städa bakom kyl/frys/spis. Dvs inte en speciellt noggrann städning. Man kan i alla fall med den tolkningen inte förvänta sig att lister är avtorkade eller att någon skrubbat konstiga vrår i källaren osv.

Min starka rekommendation är att man helt försöker avtala bort all städning mot en prisreduktion motsvarande vad en välrenommerad städfirma tar för en fullvärdig flyttstädning. Eller ett annat belopp man kan enas om.

Då slipper säljaren allt strul och köparen är fri att lösa städningen på det sätt som passar bäst.

• Gilla
RoTe och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
Hur vet du det? Har du läst alla sidor på nätet där folk (med antagligen väldigt olika åsikter, erfarenheter) beskriver hur de tycker en flyttstädning ska gå till. Det är så många moment i en flyttstädning att jag skulle bli väldigt förvånad om två olika författare av sådana texter hade med samma punkter. Så jag antar att du bara gissar.

Ta bara det här som TS nämnde om fönsterblecket. Kan säkert finnas någon som tycker det är självklart att rengöra på samma sätt som att utsidan av fönstret rengörs.
Som i allt man läser på internet, särskilt när det gäller juridiska frågor, så behöver man vara källkritisk. Lika lite som man kan utgå från godtycklig sida när det gäller vad ordet renovera kan betyda i ett köpeavtal kan man göra det när det gäller vad som menas med rengöra i ett köpeavtal.

Skulle du skriva testamente genom att skriva av första sida som kommer upp vid en googling också?

BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ugn är ett bra exempel på min spaning.

De flesta av oss vet ju hur svårt det är att få dess inbrända delar att glänsa. Man kan gegga med såpa eller köpa en lutbaserad ugnsrengöringssprej. Sen får man gno och gnugga i en timme eller så med grova skrubbsvampar och stålull för att få det brända att släppa. Och sen missas alltid några fläckar så men får göra om det hela en gång till fast i det mindre formatet. Och sen på alla galler, plåtar och glasskivor (tre stycken ofta!), man kan försöka använda diskmaskinen men min erfarenhet är att den bara gör 10% av jobbet. Sen är ugnen som i nyskick eller flyttstädingsskick. Det är vad jag menar vi har haft en kulturell överenskommelse om.

Nu ändras det, man drar man med en disktrasa på ugnens ytor och sen anses det vara städat.
Än har det ju uppenbarligen inte trängt in i vad som avses juridiskt. Det är möjligt att det kommer att ändras.

Jag har olika krav på hur det städas på veckobasis, vid storstädning och på en flyttstädning. Skulle aldrig drömma om att 2 gånger om året tömma alla köksskåp, rengöra dem noga invändigt och diska allt innehåll, vilket jag vet att en släkting född 1924 gjorde. Men det behövdes antagligen på den tiden med ved/gasspis och dåliga utsug så att all luft i köket blev osig varje dag, det var inte utan anledning man hade serveringsskåp med porslinet utanför köket i stora hus/lägenheter. Men det ingår fortfarande i en flyttstädning att torka/rengöra insidan av alla köksskåp.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här ser jag som ett av de få tillfällen då det kan vara rimligt att köpa tjänster via mäklaren om man inte har egna kontakter. Mäklaren vill förstås som alltid mest ha en enkel affär, så städare via dem torde normalt hålla måttet och inte leda till konflikter.
Nu har jag faktiskt inte sett att mäklarfirmor erbjuder att ordna med flyttstädning. Men som du säger vore det väldigt bra om de gjorde det. Mäklaren vill ju, som sagt ha en snabb enkel affär, och skulle då naturligtvis välja en seriös, och bra firma.

A AG A skrev:
Nu har jag faktiskt inte sett att mäklarfirmor erbjuder att ordna med flyttstädning. Men som du säger vore det väldigt bra om de gjorde det. Mäklaren vill ju, som sagt ha en snabb enkel affär, och skulle då naturligtvis välja en seriös, och bra firma.
När jag sålde min första lägenhet gick jag med en firma som mäklaren hade rabatt hos och samarbetade med, i och med att de löpande rekommenderades kan man anta att de ville göra ett bra jobb.

Här skedde städningen dagen innan tillträde och jag kollade över städningen innan jag gick till mäklarkontoret för att slutföra försäljningen.
Städningen var det egentligen inget fel på men de hade nog ställt en fot eller ramlat och tagit emot sig på en fönsterbräda för ena fästet var helt slitet ut väggen med ett stort hål som resultat.
Det jag var mest sur över var att de aldrig hörde av sig och stod för vad som hänt. Var inte mycket mer än att gå till mäklarmötet och förklara vad som hänt.

Här var mäklaren dock väldigt bra och sa bara att de löser det med städfirman så att de får bekosta reparation av väggen och mäklaren skulle se till att en snickare kunde samordnas med köparen så jag behövde inte bekymra mig om saken.

• Gilla
Klass0n och 5 till
  • Laddar…
J jonaslatt skrev:
Köpte precis en lägenhet. Fick nyckeln tre dagar efter bestämt affär pga av att hennes städfirma inte han städa. Men detta va okej för mig. Fredagen hade jag anlitat en målare. Och samma dag skulle jag få nycklarna. När vi kom in i lägenheten. Så såg vi direkt att städningen va inte som jag hade tänkt. Golvbrunnar, handfat mm låg hår i. Diskmaskinen hade är disk kvar och silen i diskmaskin va fullt. Sak samma detta är väl egentligen små saker.
Men bänkskivan i köket har någon typ skurat med svinto eller klorin.
[bild]

Jag skickade direkt till förra ägaren att jag va missnöjd med städningen och bifoga lite kort. Samtidigt skicka jag kort på Bänkskivan. Hon svara att så såg inte bänkskivan ut innan. Och att hon skulle prata med städfirman. Jag skrev också att vi måste börja renovera ändå. Och att vi får lösa detta efter.

Nu har det gått några dagar och inget hört. Prata med mäklaren idag som också sa att så såg inte bänkskivan ut när det va visning.

Mäklaren fick numret av förra ägaren till städfirman. Privatnummer. Ringde upp honom och han sa att bänkskivan va så innan.

Vad gäller här egentligen. Antar städfirman får stå för ny bänkskiva om han har gjort detta.? Om det är en privat person som har städat och gjort detta så får tidigare ägaren stå för detta?

Vill ha lite kött på benen. Jag har
Många som arbetar som städare saknar helt utbildning och många kan heller inte läsa och förstå en bruksanvisning på svenska. Jag arbetade som fastighetsförvaltare och företaget hade tagit in en städfirma för att städa i en gymnastiksal i Örebro. Städaren hade torkat gym golvet med golvpolish..vilket totalförstörde golvet som fick bytas i sin helhet för 750 000. Golvet var bara ca 3 år gammalt då städaren förstörde det.

I detta fall kunde inte städaren läsa en svensk text och det ledde till katastrof.
Billig arbetskraft är sällan just "billig". En svenskutbildad städare med städutbildning hade aldrig gjort ett sådant fel..

• Wow
YuGi
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som i allt man läser på internet, särskilt när det gäller juridiska frågor, så behöver man vara källkritisk. Lika lite som man kan utgå från godtycklig sida när det gäller vad ordet renovera kan betyda i ett köpeavtal kan man göra det när det gäller vad som menas med rengöra i ett köpeavtal.

Skulle du skriva testamente genom att skriva av första sida som kommer upp vid en googling också?
Du verkar ha missförstått något. Eller så bara kommer du med konstiga slutsatser av vad jag skrivit.

T TypRätt skrev:
När jag sålde min första lägenhet gick jag med en firma som mäklaren hade rabatt hos och samarbetade med, i och med att de löpande rekommenderades kan man anta att de ville göra ett bra jobb.

Här skedde städningen dagen innan tillträde och jag kollade över städningen innan jag gick till mäklarkontoret för att slutföra försäljningen.
Städningen var det egentligen inget fel på men de hade nog ställt en fot eller ramlat och tagit emot sig på en fönsterbräda för ena fästet var helt slitet ut väggen med ett stort hål som resultat.
Det jag var mest sur över var att de aldrig hörde av sig och stod för vad som hänt. Var inte mycket mer än att gå till mäklarmötet och förklara vad som hänt.

Här var mäklaren dock väldigt bra och sa bara att de löser det med städfirman så att de får bekosta reparation av väggen och mäklaren skulle se till att en snickare kunde samordnas med köparen så jag behövde inte bekymra mig om saken.
Ja, det är ju precis så man vill att det ska fungera i slutändan. Att mäklaren alltså snabbt, problemfritt och utan tjafs löser det som eventuellt gått snett.

A AG A skrev:
Med tanke på att mäklarfirmor glatt samarbetar med skojarföretag som Anticimex så tror jag inte man ska räkna med att de skulle vara så nogräknade med städfirmorna. Handlar bara om vilken firma som ger mäklaren mest ersättning för att han ska rekommendera den. Sen tror jag inte taskig flyttstädning är något problem för mäklaren. Han lär ju bara hänvisa köparen att ta det med säljaren.

nikasp
Vår säljare hade tagit in nån firma där EN ung tjej flyttstädat och absolut inte gjorde eller hann med att städa allt. Blev sjukt besviken när jag insåg att hon bara putsat fönstren på insida och utsida och det var dammigt och spindelväv runt karmarna osv. I köket rann det fet smuts när jag sprayade Nitor Kök på vissa luckor och skåp. En annan kvinna kom och snabbsvepte igenom nästan alla fönster så jag var fortfarande missnöjd men iddes inte tjorva mer då vi höll på att flytta in.

I gamla huset blev det spotless dock.

• Wow
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Med tanke på att mäklarfirmor glatt samarbetar med skojarföretag som Anticimex så tror jag inte man ska räkna med att de skulle vara så nogräknade med städfirmorna. Handlar bara om vilken firma som ger mäklaren mest ersättning för att han ska rekommendera den. Sen tror jag inte taskig flyttstädning är något problem för mäklaren. Han lär ju bara hänvisa köparen att ta det med säljaren.
Så skulle det ju kunna vara. Men, om jag som säljare köper tjänsten av mäklaren, och köparen ringer och säger att städningen är dålig. Då skulle inte jag betala en krona till mäklaren förrän saken var löst. Jag tror helt enkekt att det kostar för mycket för mäklarfirman att anlita oseriösa städare. En seriös städfirma är egentligen inte dyrare.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A AG A skrev:
Men, om jag som säljare köper tjänsten av mäklaren, och köparen ringer och säger att städningen är dålig. Då skulle inte jag betala en krona till mäklaren förrän saken var löst.
Det innebär ju i princip att mäklarfirman även blir en städfirma då de säljer städning. Om någon mäklare är intresserad av det så misstänker jag att städningen lär bli relativt dyr, mäklare är ju inte direkt kända för att vara billiga. Samme mäklare lär även registrera sig som flyttfirma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.