Hej.
Håller på renoverar köket, och har ett litet problem.
Tanken från början var Epodex microcement, men då det blev en glipa med bänkskivan på ena hörnet med ca 1.6 cm mot väggen, har jag kikat på klinker.
Tycker dock ingen passar in med färgen eller designen på köket, och man förlorar det sömlösa.
Är rätt händig generellt, men det var ett tag sen nu, och jag skulle helst vilja ha microcement eller färg på väggen bakom. Då hamnar fokuset på att ordna glipan. Helst vill jag slippa några lister öht. Är det då puts eller spackel på något vis som löser problemet?
Håller på renoverar köket, och har ett litet problem.
Tanken från början var Epodex microcement, men då det blev en glipa med bänkskivan på ena hörnet med ca 1.6 cm mot väggen, har jag kikat på klinker.
Tycker dock ingen passar in med färgen eller designen på köket, och man förlorar det sömlösa.
Är rätt händig generellt, men det var ett tag sen nu, och jag skulle helst vilja ha microcement eller färg på väggen bakom. Då hamnar fokuset på att ordna glipan. Helst vill jag slippa några lister öht. Är det då puts eller spackel på något vis som löser problemet?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Det var något sånt jag föreställde mig och därav frågan om du kan tänka dig att sätta någon skiva på väggen, innan slutligt ytskikt. Eller någon sorts låg stänkskiva, i t.ex. samma material som bänkskivan, och sen mikrocement (eller målat eller vad du vill ha) ovanför det.
Så antar då att jag sätter skivan över hela den kortväggen från golv till tak, fäster, gips och microcement?mexitegel skrev:
Hade lite fel om måtten dock, vet inte om skiten rört sig, men glipan är 1 cm på ena kanten och 0.5 på andra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Har nog rört sig så se om du kan justera mer så att springan blir mindre.
Ska du ha mikrocement hela vägen upp till tak?
Om inte kan det ju räcka med en gipsskiva så högt som mikrocementen går och så accepterar man att det blir en kant där mikrocementen slutar. Precis som det är en kant på ovansidan av kakel. Där kan man ha på en övermålningsbar mjukfog som man målar i väggfärgen.
Om inte kan det ju räcka med en gipsskiva så högt som mikrocementen går och så accepterar man att det blir en kant där mikrocementen slutar. Precis som det är en kant på ovansidan av kakel. Där kan man ha på en övermålningsbar mjukfog som man målar i väggfärgen.
Ska bara vara microcement mellan bänk och överskåp där man traditionellt har klinker eller kakel annars. Min snickare säger att de är onödigt jobb och inte blir bra. Han säger klinker all the way, och ja..BirgitS skrev:
Har nog rört sig så se om du kan justera mer så att springan blir mindre.
Vad är argumenten för att det inte blir bra? Är det kanske svårt att hålla microcement rent när det kommer "köksfett" på ytan? Rent byggnadstekniskt kan jag inte se några som helst hinder utan att det blir bra - och givet de sista måtten du uppgav så räcker det ju med en standardgips 13mm som du sen microcementar.L Lusbunken skrev:
Klicka här för att svara