Hej.
Håller på renoverar köket, och har ett litet problem.
Tanken från början var Epodex microcement, men då det blev en glipa med bänkskivan på ena hörnet med ca 1.6 cm mot väggen, har jag kikat på klinker.
Tycker dock ingen passar in med färgen eller designen på köket, och man förlorar det sömlösa.

Är rätt händig generellt, men det var ett tag sen nu, och jag skulle helst vilja ha microcement eller färg på väggen bakom. Då hamnar fokuset på att ordna glipan. Helst vill jag slippa några lister öht. Är det då puts eller spackel på något vis som löser problemet?

BirgitS
Det går ju att bygga ut väggen så att den blir helt rak så att det inte blir någon glipa mot bänkskivan.
Hur långt har renoveringen kommit?
Vad finns det på väggen idag?

BirgitS BirgitS skrev:
Det går ju att bygga ut väggen så att den blir helt rak så att det inte blir någon glipa mot bänkskivan.
Hur långt har renoveringen kommit?
Vad finns det på väggen idag?
Skåpen är uppsatta nere och uppe. Skivan fäst. Snickare som fixat. Hon och ugn och diskmaskin är ditsatta.

BirgitS
Kan man sätta mikrocement på en gipsskiva?
I så fall kan man sätta upp en gipsskiva (12-13 mm tjock) på väggen först. En vanlig mjukfog klarar ju av 4 mm glipa.

Kan skicka bild och visa hur det ser ut just nu.
BirgitS BirgitS skrev:
I så fall kan man sätta upp en gipsskiva (12-13 mm tjock) på väggen först. En vanlig mjukfog klarar ju av 4 mm glipa.

BirgitS BirgitS skrev:

• Vägg med en öppning för ett vägguttag, ovanpå en svart yta, kartongdelar syns i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det var något sånt jag föreställde mig och därav frågan om du kan tänka dig att sätta någon skiva på väggen, innan slutligt ytskikt. Eller någon sorts låg stänkskiva, i t.ex. samma material som bänkskivan, och sen mikrocement (eller målat eller vad du vill ha) ovanför det.

Är det överskåp ovanför hela bänkskivan är det väl bara att smälla på tex, en tunn plywood och en gips så det bygger lite drygt 16mm och så lägger du microcementen på det.

mexitegel mexitegel skrev:
Är det överskåp ovanför hela bänkskivan är det väl bara att smälla på tex, en tunn plywood och en gips så det bygger lite drygt 16mm och så lägger du microcementen på det.
Så antar då att jag sätter skivan över hela den kortväggen från golv till tak, fäster, gips och microcement?
Hade lite fel om måtten dock, vet inte om skiten rört sig, men glipan är 1 cm på ena kanten och 0.5 på andra.

BirgitS
Har nog rört sig så se om du kan justera mer så att springan blir mindre.

Ska du ha mikrocement hela vägen upp till tak?
Om inte kan det ju räcka med en gipsskiva så högt som mikrocementen går och så accepterar man att det blir en kant där mikrocementen slutar. Precis som det är en kant på ovansidan av kakel. Där kan man ha på en övermålningsbar mjukfog som man målar i väggfärgen.

BirgitS BirgitS skrev:
Har nog rört sig så se om du kan justera mer så att springan blir mindre.

Ska du ha mikrocement hela vägen upp till tak?
Om inte kan det ju räcka med en gipsskiva så högt som mikrocementen går och så accepterar man att det blir en kant där mikrocementen slutar. Precis som det är en kant på ovansidan av kakel. Där kan man ha på en övermålningsbar mjukfog som man målar i väggfärgen.
Ska bara vara microcement mellan bänk och överskåp där man traditionellt har klinker eller kakel annars. Min snickare säger att de är onödigt jobb och inte blir bra. Han säger klinker all the way, och ja..

BirgitS
Det är du som ska leva med det och då ska det förstås vara så som du gillar att ha det, och inte vad snickaren gillar.

L Lusbunken skrev:
Ska bara vara microcement mellan bänk och överskåp där man traditionellt har klinker eller kakel annars. Min snickare säger att de är onödigt jobb och inte blir bra. Han säger klinker all the way, och ja..
Vad är argumenten för att det inte blir bra? Är det kanske svårt att hålla microcement rent när det kommer "köksfett" på ytan? Rent byggnadstekniskt kan jag inte se några som helst hinder utan att det blir bra - och givet de sista måtten du uppgav så räcker det ju med en standardgips 13mm som du sen microcementar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.