BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Detta stod inte i mina kontrakt.
Menar du att det inte stod något om att bostaden skulle lämnas städad?
Man får avtala om att städning inte ska utföras.

Som andra sagt så är detta inte acceptabelt och något som bör drivas mot säljaren.

Innan man drar det hela vägen till tingsrätten kan det dock vara bra att ha koll på vilka rättigheter man har angående fel enligt köplagen. Folk har ju köpt bostadsrätter med trasiga badrum för hundratusentals och rätten har bedömt att felet inte är väsentligt nog för att ersättas.

J jonaslatt skrev:
Köpte precis en lägenhet. Fick nyckeln tre dagar efter bestämt affär pga av att hennes städfirma inte han städa. Men detta va okej för mig. Fredagen hade jag anlitat en målare. Och samma dag skulle jag få nycklarna. När vi kom in i lägenheten. Så såg vi direkt att städningen va inte som jag hade tänkt. Golvbrunnar, handfat mm låg hår i. Diskmaskinen hade är disk kvar och silen i diskmaskin va fullt. Sak samma detta är väl egentligen små saker.
Men bänkskivan i köket har någon typ skurat med svinto eller klorin.
[bild]

Jag skickade direkt till förra ägaren att jag va missnöjd med städningen och bifoga lite kort. Samtidigt skicka jag kort på Bänkskivan. Hon svara att så såg inte bänkskivan ut innan. Och att hon skulle prata med städfirman. Jag skrev också att vi måste börja renovera ändå. Och att vi får lösa detta efter.

Nu har det gått några dagar och inget hört. Prata med mäklaren idag som också sa att så såg inte bänkskivan ut när det va visning.

Mäklaren fick numret av förra ägaren till städfirman. Privatnummer. Ringde upp honom och han sa att bänkskivan va så innan.

Vad gäller här egentligen. Antar städfirman får stå för ny bänkskiva om han har gjort detta.? Om det är en privat person som har städat och gjort detta så får tidigare ägaren stå för detta?

Vill ha lite kött på benen. Jag har
Du ska vända dig mot säljaren som är ansvarig för att städningen är godkänd och att bostadens skick är detsamma som när du undersökte bostaden innan köpet. Säljaren ska ersätta dig och får i sin tur vända sig mot städfirman för att kräva ersättning. Du som köpare behöver inte krångla med städfirman, det är säljarens huvudvärk.

Mvh Joakim

Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att det inte stod något om att bostaden skulle lämnas städad?
Man får avtala om att städning inte ska utföras.
Jag menar bara att det inte stod något av det som stod på sidan som du länkade till. Vi avtalade enligt mäklarens standardkontraktstext endast kort att "bostadsbyggnaden ska vara utrymd och väl rengjord". D v s det blir en tolkningsfråga mellan parterna, säljare och köpare vad som ingår i begreppet "väl rengjord".

Min spaning är som sagt att det kulturellt i Sverige har setts som en extremt omfattande städning medan det på marknaden mer och mer går mot snabbt dammsuget och enkelt tillgängliga ytor avtorkade, det som städfirmorna ofta tycks utföra idag. Pratade senast i veckan med en äldre småhusköpare som hade fått ett sådant mindre omfattande städat hus vid tillträdet. Utfört av en en ortens större städfirmor. Hon var inte nöjd och inte blev det mycket bättre vi återbesök. Men i själva verket var hela städningen mycket lätt. Hon gav som troligen de flesta andra upp, orkade inte bråka - enklare att städa själv än att tjafsa om fläckar.

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Innan man drar det hela vägen till tingsrätten kan det dock vara bra att ha koll på vilka rättigheter man har angående fel enligt köplagen. Folk har ju köpt bostadsrätter med trasiga badrum för hundratusentals och rätten har bedömt att felet inte är väsentligt nog för att ersättas.
Det är dock inte relevant i det här sammanhanget. I de fall där badrum varit trasiga rör det sig vanligtvis om fel som fanns redan vid köpet, men som inte upptäckts – och frågan blir då om dessa utgör så kallade dolda fel.

I det här fallet handlar det däremot om ett fel som har uppstått efter att köpeavtalet ingåtts, men innan tillträdet, och då blir följande bestämmelser i Köplagen tillämpliga:
13 § Köplagen – Riskens övergång

Risken för varan går över på köparen när varan avlämnas enligt avtalet.
Eftersom varan ännu inte har avlämnats (dvs. tillträdet har inte skett), är det säljaren som bär risken..
17 § Överensstämmelse med avtalet m. m.
Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet och andra egenskaper stämma överens med vad som följer av avtalet.
Om bostadsrätten har försämrats efter att köpeavtalet ingåtts, men innan tillträdet, och därmed inte längre är i det skick som avtalats eller som köparen med fog kunnat förutsätta, anses den felaktig vid avlämnandet.

Och slutligen:
Påföljder vid fel i varan
30 § Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §.
Det bör även tilläggas att Köplagen är dispositiv, vilket innebär att parterna kan avtala bort eller ändra dess bestämmelser. Det är därför viktigt att noggrant granska köpeavtalet och övriga avtalsdokument för att säkerställa att inga oväntade villkor har avtalats.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag menar bara att det inte stod något av det som stod på sidan som du länkade till. Vi avtalade enligt mäklarens standardkontraktstext endast kort att "bostadsbyggnaden ska vara utrymd och väl rengjord". D v s det blir en tolkningsfråga mellan parterna, säljare och köpare vad som ingår i begreppet "väl rengjord".
Och därför har mäklarfirmorna sidor som förklarar vad "väl rengjord" betyder. Just för att det inte ska bli en tolkningsfråga.

Men du verkar ju vara intresserad av domslut så du kan ju kolla om det har avgjorts i hyresnämnden/domstol.

BirgitS BirgitS skrev:
Och därför har mäklarfirmorna sidor som förklarar vad "väl rengjord" betyder. Just för att det inte ska bli en tolkningsfråga.
Fast om det inte står i kontraktet så lär en text på mäklarfirmans hemsida ha noll värde.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
Fast om det inte står i kontraktet så lär en text på mäklarfirmans hemsida ha noll värde.
I Claes fall, vilket är det absolut vanligaste, så stod det att bostaden skulle vara "väl rengjord". Det finns sen förklarat på femtioelva sidor på nätet vad det uttrycket betyder. Basen finns i jordabalken.

Ingen skillnad mellan just den frasen och många andra fraser som förekommer i kontrakt gällande bostäder. Man måste ta reda på vad de betyder. Det gäller att förstå vad det betyder när det t.ex. står att badrummet är renoverat för 5 år sen, det betyder inte nödvändigtvis att tätskikten byttes ut för 5 år sen utan kan lika gärna betyda att toaletten byttes ut för 5 år sen. För att ta ett exempel som ofta förekommer i forumet.

B Bästerortarn skrev:
Nja, det är väldigt olika. Om man väljer en större och väletablerad städfirma så kan man räkna med att få en städare som faktiskt har adekvata kunskaper. Och det skadar inte att vara tydlig vid beställning av tjänsten att man har en bänkskiva av *-sten.

Väljer man en mindre firma som mest gör just flyttstäd så ......

Sen hur stor del av marknaden som större företag/småskuttar har ska jag låta vara osagt men att "det till större del" är folk utan kunskap ... nja!
Det är rätt. Fel av mig att uttrycka som att "dra alla över samma kam". Felet man ofta gör, när man ska anlita flyttstädning, är att man typ Googlar på flyttstädning, varpå oftast dessa mindre som nästan bara sysslar med flyttstädning kommer upp. Man bör, som du säger, söka upp en större väletablerad städfirma, och se efter kommentarer.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I Claes fall, vilket är det absolut vanligaste, så stod det att bostaden skulle vara "väl rengjord". Det finns sen förklarat på femtioelva sidor på nätet vad det uttrycket betyder.
Problemet om det finns massor med beskrivningar av 'Välstädat' på nätet lär vara att dessa lär skilja sig åt. Så vid en konflikt kan man enkelt hävda att jag läste på sidan XYZ att så här ska en flyttstädning gå till, och där stod inte ett ord om att ugnen skulle rengöras invändigt.

Skulle min gamla fänrik från lumpen beskriva välstädat är jag övertygad om att knappast någon flyttstädning hade fått godkänt. Kommer aldrig att glömma när han efter ett antal städförsök äntligen verkade nöjd och gick ut ur logementet. Då trodde vi att vi klarat det. Men efter en stund kom han tillbaka med en stege och klättrade upp till lysröret, stack in fingret någonstans och kom triumferande ned och visade det skitiga fingret. Efter utskällning och alla sängkläder utkastade på golvet så var det dags igen.....

• Haha
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
Problemet om det finns massor med beskrivningar av 'Välstädat' på nätet lär vara att dessa lär skilja sig åt. Så vid en konflikt kan man enkelt hävda att jag läste på sidan XYZ att så här ska en flyttstädning gå till, och där stod inte ett ord om att ugnen skulle rengöras invändigt.
Nej, det är inte ett problem att det står lite olika uttryckt på olika sidor. Ingenstans lär du hitta något som säger att man kan hoppa över att rengöra vissa saker som t.ex. ugnen.

J jonaslatt skrev:
Bänkskiva 3 meter med ner sänkt diskho underlimmad, och nersänkt häll.

Vet inte om det går rädda diskho. Annars behövs ju en ny också.
Plus att man behöver såga ut för dessa saker.
Skickar dig ett PM ang bänkskivan!

BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är inte ett problem att det står lite olika uttryckt på olika sidor. Ingenstans lär du hitta något som säger att man kan hoppa över att rengöra vissa saker som t.ex. ugnen.
Hur vet du det? Har du läst alla sidor på nätet där folk (med antagligen väldigt olika åsikter, erfarenheter) beskriver hur de tycker en flyttstädning ska gå till. Det är så många moment i en flyttstädning att jag skulle bli väldigt förvånad om två olika författare av sådana texter hade med samma punkter. Så jag antar att du bara gissar.

Ta bara det här som TS nämnde om fönsterblecket. Kan säkert finnas någon som tycker det är självklart att rengöra på samma sätt som att utsidan av fönstret rengörs.

A AG A skrev:
Man bör, som du säger, söka upp en större väletablerad städfirma, och se efter kommentarer.
Det här ser jag som ett av de få tillfällen då det kan vara rimligt att köpa tjänster via mäklaren om man inte har egna kontakter. Mäklaren vill förstås som alltid mest ha en enkel affär, så städare via dem torde normalt hålla måttet och inte leda till konflikter.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Ugn är ett bra exempel på min spaning.

De flesta av oss vet ju hur svårt det är att få dess inbrända delar att glänsa. Man kan gegga med såpa eller köpa en lutbaserad ugnsrengöringssprej. Sen får man gno och gnugga i en timme eller så med grova skrubbsvampar och stålull för att få det brända att släppa. Och sen missas alltid några fläckar så men får göra om det hela en gång till fast i det mindre formatet. Och sen på alla galler, plåtar och glasskivor (tre stycken ofta!), man kan försöka använda diskmaskinen men min erfarenhet är att den bara gör 10% av jobbet. Sen är ugnen som i nyskick eller flyttstädingsskick. Det är vad jag menar vi har haft en kulturell överenskommelse om.

Nu ändras det, man drar man med en disktrasa på ugnens ytor och sen anses det vara städat.

• Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.