Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Jag länkade #25 till en mäklarfirmas information om vad som menas med den vanliga meningen om städning i kontraktet.
Detta stod inte i mina kontrakt.

Farstatjej90
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inte blir det bättre av att folk inte tycks veta vad Klorin är eller hur man avfettar köksfläkten med lacknaftasuspension. Men i kemofobins land tror man att allt går att städa med en enkel avtorkning med vatten.
Hur gör man🤔?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Intet Intet skrev:
Kräva är en sak. Få gehör för sitt krav, något helt annat.
Ja så är det ju, men det gäller väl vare sig det är bostadsrätt eller fastighet.

C cpalm skrev:
Ja så är det ju, men det gäller väl vare sig det är bostadsrätt eller fastighet.
Ja. Det var mest en kommentar på det så vanligt förekommande rådet här i Byggahus -"Det är bara att ... och skicka räkningen till ...

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det är säljarens skymdighet att lämna över lägenheten enligt skick som var vid kontraktsskrivningen.

Det är Bara där du lämnar eventuella krav. Resten är inte din huvudvärk.

N
J jonaslatt skrev:
Ja men känns inte som någon tar ansvar. Städfirman ( mannen som svara) sa att jag kan komma förbi någon dag och torka ut golvbrunnen lite om du vill. Bänkskivan har jag provat att skrubba på och det gick inte sa han.

Är jag känslig eller ska man godta sånt här?

[bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Fullständigt oacceptabelt!

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Men som sagt städningen skiter jag i. Men köket är tråkigt när lägenheten annonserades men nyrenoverad kök. Och sen ska jag få riva och göra om.

Om nu den privata städfirman vägrar och tidigare ägaren säger. Ta det med mäklaren. Hur går man då vidare?

J jonaslatt skrev:
Om nu den privata städfirman vägrar och tidigare ägaren säger. Ta det med mäklaren. Hur går man då vidare?
Man går inte vidare. Man stannar kvar vid person 1: säljaren. Det är den enda du har avtal med och den enda du kan ställa krav på.

• Gilla
MultiMan och 17 till
  • Laddar…
J jonaslatt skrev:
Meddela säljaren att du har för avsikt att ta in offerter för att få bänkskivan fixad. Ge hen samtidigt rimlig tid för att lösa problemet. Om säljaren inte löser det då skickar du ett krav på betalning, gärna med rekommenderad post och med mottagningsbevis. Om betalning då inte sker stämmer du säljaren i tingsrätten. Sannolikt kommer målet att hanteras som ett förenklat tvistemål eftersom summan, antar jag, hamnar under ett halvt prisbasbelopp, dvs lite drygt 29 000 kronor.

Du har ett avtal med säljaren. Det är därför med säljaren du ska ha kontakt. Vilka civilrättsliga avtal som säljaren i sin tur har ingått med mäklare eller med städfirma är du inte inblandad i.

• Gilla
MagicFingers och 4 till
  • Laddar…
J jonaslatt skrev:
Men som sagt städningen skiter jag i. Men köket är tråkigt när lägenheten annonserades men nyrenoverad kök. Och sen ska jag få riva och göra om.

Strunta fullkomligt i allt vad som heter städfirmor. Du har bara ett kontrakt med säljaren, och det har han brutit. Ring och kräv 5-10kkr för bänkskivan och 3kkr för utebliven städning. Börjar säljaren snacka om att han ska prata med städfirman, så säg att han får ta den diskussionen med dem bäst han vill, men du ska ha dina pengar NU. Det är bara han som har avtal med städfirman. Låt dig inte blandas in i den konflikten.

Gällande flyttstädning utförs den idag, till största del av folk, utan minsta erfarenhet och/eller kunskap om städning. Ofta är det lite halft oseriösa personer som startar en städfirma. Sen anställer de outbildat folk per timme, från Arbetsförmedlingen, som betalar deras lön. Jag har sett det själv flera gånger. Folk som sitter och städar vid visning, men även vid försäljning anhörigas hus. Folk som sitter och försöker städa, men inte har en aning om hur man gör. Likaså har resultaten lämnat enormt mycket att önska.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte alla städfirmor som städar golvbrunnar
BirgitS BirgitS skrev:
Det kanske gäller att välja rätt städfirma?
Jag skulle välja en som städar golvbrunnar…

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Gällande flyttstädning utförs den idag, till största del av folk, utan minsta erfarenhet och/eller kunskap om städning. Ofta är det lite halft oseriösa personer som startar en städfirma. Sen anställer de outbildat folk per timme, från Arbetsförmedlingen, som betalar deras lön. Jag har sett det själv flera gånger. Folk som sitter och städar vid visning, men även vid försäljning anhörigas hus. Folk som sitter och försöker städa, men inte har en aning om hur man gör. Likaså har resultaten lämnat enormt mycket att önska.
Nja, det är väldigt olika. Om man väljer en större och väletablerad städfirma så kan man räkna med att få en städare som faktiskt har adekvata kunskaper. Och det skadar inte att vara tydlig vid beställning av tjänsten att man har en bänkskiva av *-sten.

Väljer man en mindre firma som mest gör just flyttstäd så ......

Sen hur stor del av marknaden som större företag/småskuttar har ska jag låta vara osagt men att "det till större del" är folk utan kunskap ... nja!

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Strunta fullkomligt i allt vad som heter städfirmor. Du har bara ett kontrakt med säljaren, och det har han brutit. Ring och kräv 5-10kkr för bänkskivan och 3kkr för utebliven städning. Börjar säljaren snacka om att han ska prata med städfirman, så säg att han får ta den diskussionen med dem bäst han vill, men du ska ha dina pengar NU. Det är bara han som har avtal med städfirman. Låt dig inte blandas in i den konflikten.

Instämmer. Börja ställ krav till säljaren med vad det kostar att byta ut bänkskivan och påtala att säljaren ÄR ansvarig. Nästa steg är väl krav i tingsrätten.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Du nämnde renovering. Skulle du göra något med köket eller lämna det i skicket de var i?

Samma sak hände mig med missar exakt överallt och damm på flertalet ställen då jag flyttade in och en flyttstädning hade genomförts av en större firma på orten. Påtalade till säljarna om detta och även till städbolaget, de ville komma och göra punktinsatser men jag bad dem att jag vänligen avstår deras tjänster pga hur jävla dåligt de städade.

Meddelade säljarna att stå inne med betalningen men de struntade ju i det - De var själva väldigt smutsiga av sig. Som tur va skulle jag ändå renovera samtliga ytskikt så jag struntade i dem.

Därefter anlitade jag en mindre firma på orten, nyetablerad som faktiskt gjort ett galant städjobb efter renoveringen. Var på plats och lämnade inte förrän de var klara vilket förmodligen fick dem att vara mer noggrann än vanligt.

Tyvärr sitter du i skiten mellan en ohederlig säljare och en klåpare till städfirma. Hade jag varit du hade jag gått vidare med livet och strunta i dessa människor. Säljaren har redan fått sina pengar och städaren densamma. Det bästa du kan göra är att lämna en fin recension om du nu vill gå den vägen...

Jag hade nog personligen bara städat själv och varit små sur över saken i 6+ år 😆
Möttes av ett hus där elen var avstängd och det var 8-12 grader inne och det låg stora dammråttor på golven. Ingen hade nog dragit fram kyl eller frys på 15år så där var det ju knappast städat heller. Framförde mina klagomål och de erbjöd sig att komma och bättra städningen (de använde inte en firma) men det är ju så dags när vi står där med flyttfirma mitt i vintern och behöver få in sakerna. Så bara att städa själv men det är ju inte enda gången man städar ordentligt i huset så inte världens undergång direkt, även om det knappast var det välkomnandet man önskade till nya huset.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.