17 404 läst ·
87 svar
17k läst
87 svar
Fler trefasuttag i garaget
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 401 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 401 inlägg
Vet inte riktigt vad forumet eller ts tycker om trådkapning så är jag out of line så tål jag att höra det.
Är lite i samma sits och vill framtidssäkra min 3fas situation garage när jag ändå har öppen vägg. Planen är att på rekomendation av er flytta upp mitt uttag till 1.7m som sitter under centralen men också vill jag dra ett nytt rör ca 5m bort för att där kunna övergå till utanpåliggande vid ett senare tillfälle.
Kommer inta koppla i centralen själv då jag inte trivs med det men vill handla och förbereda allt annat innan för att spara in på ölen till elektrikern
Vad är lämpligt att använda för att övergå från dolt till utanpåliggande. Tänker mig en utanpåliggande kopplongsdosa över typ en apparatdosa men vet inte riktigt vad som är klokt. Eller om hela idén är speciellt klok.
Är lite i samma sits och vill framtidssäkra min 3fas situation garage när jag ändå har öppen vägg. Planen är att på rekomendation av er flytta upp mitt uttag till 1.7m som sitter under centralen men också vill jag dra ett nytt rör ca 5m bort för att där kunna övergå till utanpåliggande vid ett senare tillfälle.
Kommer inta koppla i centralen själv då jag inte trivs med det men vill handla och förbereda allt annat innan för att spara in på ölen till elektrikern
Vad är lämpligt att använda för att övergå från dolt till utanpåliggande. Tänker mig en utanpåliggande kopplongsdosa över typ en apparatdosa men vet inte riktigt vad som är klokt. Eller om hela idén är speciellt klok.
Ett doslock är ju bra om man "bara" vill fortsätta med EN kabel. Skall det matas till flera uttag som kräver flera kablar kanske en utanpåliggande kopplingsdosa är bättre.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Rickard.ag skrev:
Vet inte riktigt vad forumet eller ts tycker om trådkapning så är jag out of line så tål jag att höra det.
Varför vill du ha en bit utanpåliggande kabel, sätt ditt trefasuttag direkt på dosan eller bara ett enkelt rörutlopp.
Protte
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 401 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 401 inlägg
Svårt att förklara utan en hel uppsats. Men pga hur det är byggt kan jag inte gå från centralen till dit jag vill helt dolt utan jag måste runt en typ pelare (finns såklart lösningar men inget som passar min ambition) och på andra sidan är det färdigt ytskikt, bara 1-2m dragning och jag är inte 100% på placeringen/antal uttag än så jag tycker att utanpåliggande är lämpligt.
Hade tänkt utanpåliggande hela vägen men var tvungen att riva ena väggen av andra anledningar och såg då möjligheten att gömma den en bit.
Hade tänkt utanpåliggande hela vägen men var tvungen att riva ena väggen av andra anledningar och såg då möjligheten att gömma den en bit.
Redigerat:
Jag drar ut slang/VP-rör genom väggen (vi kallar det rörutlopp) ca 2-7 cm under taklist eller taket om det saknas list.Rickard.ag skrev:
Se till att det blir en mjuk och trevlig böj så man får genom ledarna, 20mm rör ifall det ska 5g2,5 genom.
Säkra röret/slangen ganska bra i väggen, så den inte glider in i väggen och låt det sticka ut ca 10mm från färdig väggyta.
Sen knackar jag ut en knockout i botten på en u56 dosa (eller tar upp ett hål på rätt ställe med stegborren) och trär över rörutloppet. Nu går det bra att gå vidare med 1,2 eller kanske ända upp till 5 ledningar från dosan, men då blir det dock trångt i dosan

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 401 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 401 inlägg
Bra förslag, är lite nervös över att det fort blir tjockt med kablar i dosan och det är därför jag tänkte att det skulle bli mer plats om man kunde lämna av skyddsröret i en apparatdosa och bara dra in ledarna i kopplingsdosan, det är ingen direkt extrakostnad att prata om. Tanken nu är 2 utgångar men framtiden är oviss. Men är det dumt så låter jag såklart bli.
Det står c10 på alla vippsäkringarna vilket jag antar betyder 10A? Behöver/bör jag ändå gå upp till 2.5?
Det står c10 på alla vippsäkringarna vilket jag antar betyder 10A? Behöver/bör jag ändå gå upp till 2.5?
Att vara skapare av ett skolboksexempel på taffligt hempulad el kändes mindre bra så ikväll gjordes en justering...
Jag är ingen trollkarl med den där tröga 5g2.5 men det borde iallafall vara enklare att förstå. Schuko-uttaget fungerade ändå inte särskilt bra på den platsen så det tänkte jag montera på svarven istället. Det är väl OK? Fräsen har redan två...
En arbetsbrytare per maskin blir också funktionellt bättre.
Är detta iallafall ett steg i rätt riktning och svider inte riktigt lika mycket i ögonen?
Jag är ingen trollkarl med den där tröga 5g2.5 men det borde iallafall vara enklare att förstå. Schuko-uttaget fungerade ändå inte särskilt bra på den platsen så det tänkte jag montera på svarven istället. Det är väl OK? Fräsen har redan två...
En arbetsbrytare per maskin blir också funktionellt bättre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är detta iallafall ett steg i rätt riktning och svider inte riktigt lika mycket i ögonen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Du har gjort en markant förbättring. Ingenting som jag tycker sticker i ögonen där längre.
Ser mycket bra ut, ser ut som om en någorlunda erfaren och noggrann elektriker varit framme och grejat.
Det enda lilla jag tänker, på som jag själv skulle gjort något lite annorlunda, var att klamrerna närmast böjen hade suttit typ 1cm eller så, närmare böjen.
Nåja, ibland ser det också ut sådär efter jag har varit framme, särskilt ifall jag varit tvungen att "tänja" lite på klammeravståndet och tagit ut lite avstånd även vid böjen.
Men OBS, detta verkligt en riktigt gnällpetitess-anmärkning, inget att allvarligt bry sig om.
Men..., om du nu tänker sätta upp enfasuttag också, framförallt på annan plats, är det olämpligt, nästan förbjudet, att sätta de på samma trefasgrupp som dessa 3-fas.
Detta kan diskuteras ingående och länge, för det är ju en lång gråskala, men så tycker jag i alla fall.
Det enda lilla jag tänker, på som jag själv skulle gjort något lite annorlunda, var att klamrerna närmast böjen hade suttit typ 1cm eller så, närmare böjen.
Nåja, ibland ser det också ut sådär efter jag har varit framme, särskilt ifall jag varit tvungen att "tänja" lite på klammeravståndet och tagit ut lite avstånd även vid böjen.
Men OBS, detta verkligt en riktigt gnällpetitess-anmärkning, inget att allvarligt bry sig om.
Men..., om du nu tänker sätta upp enfasuttag också, framförallt på annan plats, är det olämpligt, nästan förbjudet, att sätta de på samma trefasgrupp som dessa 3-fas.
Detta kan diskuteras ingående och länge, för det är ju en lång gråskala, men så tycker jag i alla fall.
Gnällpetitess-anmärkningar gills! Jag försökte köra på 5 cm från böjen, problemet som uppstod vara bara att jag hade för klena nypor för att få klammern rak där. Så den flyttades ut lite... Önskar man hade en sån där gammal kulotång att göra snygga böjar med... 
Enfasuttaget jag tänkte sätta blir monterat på sidan av svarven och kommer att matas internt från brutna sidan av huvudbrytaren på svarven till ett uttag. Det blir alltså matat via samma trefasgrupp... Men jag gissade att då det nu hamnade på apparaten (svarven) så bytte vi domän och det blir mer CE-märkning/maskindirektivets tassemarker? Självklart har jag gjort alla riskbedömningar och har en hel pärm med dokument kring ändringar i svarven... (monterat dit frekvensomvandlare, mm).
Fast det kanske inte blir OK ändå?
Enfasuttaget jag tänkte sätta blir monterat på sidan av svarven och kommer att matas internt från brutna sidan av huvudbrytaren på svarven till ett uttag. Det blir alltså matat via samma trefasgrupp... Men jag gissade att då det nu hamnade på apparaten (svarven) så bytte vi domän och det blir mer CE-märkning/maskindirektivets tassemarker? Självklart har jag gjort alla riskbedömningar och har en hel pärm med dokument kring ändringar i svarven... (monterat dit frekvensomvandlare, mm).
Fast det kanske inte blir OK ändå?
OK, svarven matas av trefas, och ett uttag matas från svarven "internt".
Ja då har det ingen bäring på den fasta installationen, och går helt under radarn.
Svarven är en ansluten apparat*, vare sig mer eller mindre.
*Maskin heter det nog även på fikonspråket, inte apparat ... tror jag ...
Ja då har det ingen bäring på den fasta installationen, och går helt under radarn.
Svarven är en ansluten apparat*, vare sig mer eller mindre.
*Maskin heter det nog även på fikonspråket, inte apparat ... tror jag ...
Klicka här för att svara