17 404 läst ·
87 svar
17k läst
87 svar
Fler trefasuttag i garaget
Blir nog bra ifall man vill ha det vitt, lyfter man på locket ser man ju att det är rött under huven.Alfredo skrev:
Färgen är en av nycklingarna på CEE-standarden, nyckeln för spänning.
Men t.ex. 133/230V som är blå har jordstiftet kl 9 istället för 6, i trefasutförande, så det ska ändå inte gå att sätta in.
Och risken är väl så liten att den i praktiken inte finns,... att någon kommer med en blå, gul, svart CEE-handske som ska ha annan spänning och provar att koppla in?
Men vill man vara lite mer noga kan det vara bra att undvika att måla locket blått, gult eller svart, för att undvika att donet signalerar en annan spänning.
Här har du förövrigt uttaget, med pris, på elbutik
https://www.elbutik.se/product.html/vagguttag-forregl-4pj-16a-6h

Håller med om att förreglat uttag är bättre pga den högre intrinsiska säkerheten. Förutom att måla om locket kan det kanske finnas andra sätt att dölja det men det är svårt att ge specifika råd utan att se var det är tänkt att installeras. Kanske en lackad plåtkåpa?
Det ska installeras på en scen/podie för att kunna ansluta tex ljud och ljusutrustning. Men det kommer i normalfallet inte att användas. Det är inte en teaterscen med svarta väggar utan en en del i ett arkitektritat rum. Så man vill ha ett uttag som är diskret.
Eller en sån här som är låsbar i vredet...
https://www.gewiss.com/ww/en/produc...cked-socket-outlets-iec-309-standards/GW66109
https://www.gewiss.com/ww/en/produc...cked-socket-outlets-iec-309-standards/GW66109
Det behöver ju inte vara ett låsbart vred. Det räcker ju att man inte kan vrida om det inte sitter en kontakt i uttaget.
Bygg in det under scenkanten skulle jag säga. Eller går inte det pga låg höjd? Annars är väl alternativet att dra från angränsande rum och se till att det finns en öppning som man kan dra kabeln genom.
Det känns som en miss av arkitekten att inte planera för denna typ av praktiska detaljer, men jag är inte särskilt förvånad.
Det känns som en miss av arkitekten att inte planera för denna typ av praktiska detaljer, men jag är inte särskilt förvånad.
Elpannor brukade man installera med tre separata säkringar för att värmen inte skulle försvinna helt även om en slinga går sönder och två av säkringarna löser ut.R roli skrev:Jag har ett utanpåliggande 3-fas uttag i mitt garage som elektrikern monterade -98 när vi byggde. Tror inte att det klara 1,3 m till golvet ens, får kontrollmäta i kväll när jag kommer hem..... matas dessutom av 3 st säkringar. Finns inga 3-poliga säkringar över huvudtaget i min central trots flera 3-fas prylar för utom 3-fas uttag matas även elpatron och pelletspanna där skruven har en 3-fas motor. Spisen som är 2-fas har 2 säkringar. Kanske finns fler saker som inte stämmer mot "elreglerna".......
Efter som de i allmänhet är delta kopplade så blir det totalstopp när två säkringar löser.
Inte den elpanna vi hade på sommarhuset. Den var Y-kopplad eftersom den hade strömbegränsning på varje fas (dvs man mätte strömmen i elcentralen för varje fas och ströp elpannan om förbrukningen blev för hög).D Daniel 109 skrev:
Jag har haft en elpanna med effektbegränsning. Men den belastade alla faser lika fast den mätte på faserna separat.
Nu har uttagen kommit på plats. Blev ca 1.7 m över golv med brytare som bryter bort alla uttagen. Tungarbetad den där EXLQ 5g2.5... (Draka)
Tyvärr fanns bara 3g1.5mm EXLQ hemma för schukouttaget. Ska bytas mot en stump 3g2.5 då det också är avsäkrat via 16A trepoliga säkringen.
Försökte klamra jämnt...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr fanns bara 3g1.5mm EXLQ hemma för schukouttaget. Ska bytas mot en stump 3g2.5 då det också är avsäkrat via 16A trepoliga säkringen.
Försökte klamra jämnt...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var det av någon speciell anledning som du klamrade i taket istället för under taklisten?
Jag ser i bild2 någon rund grej som kanske var i vägen under listen ...
En EKLK/EQLQ 3g1,5 klamrad utanpåliggande har ett strömvärde på 19,5A och om det är en EXLQ (PEX-isolering som tål 90°C) så är strömvärdet 24A.
Och strömvärdet ska vara högre högre än säkringens gränsbrytström. Nu är det aningens krångligt här, strömförmågan på kabeln multipliceras med en faktor 1.45 vid jämförelsen och säkringarnas nominella brytström multipliceras också med en faktor som beror på deras överlastförmåga för att erhålla gränsbrytförmågan.
Se gärna denna tråd, mot slutet.
Men denna lilla formelsnutt gäller
Där In är nominella värdet på säkringen, gk en faktor beroende på överströmsskydd och Iz är strömvärdet (det jag angav i början av detta inlägg)
Och gk är lätt för dvärgbrytare, 1.45 för alla. Men för diazed (porslinssäkringarna) så är gk 1,9 för 6 och 10A, 1,6 för över 10A.
Och om jag kollar din kabelsnutt mot att du har 16A automatsäkringar och PVC-isolerad kabel så;
16 * 1.45 < 1.45 * 19,5 , vilket är OK
om jag kollar din kabelsnutt mot att du har 16A diazedsäkringar och PVC-isolerad kabel så
16 *1,6 < 1.45 * 19,5 , vilket fortfarande är OK (detta är sämsta fallet)
om jag kollar din kabelsnutt mot att du har 16A dvärgar och PEX-isolerad kabel så
16 *1,45 < 1.45 * 24 , vilket är OK (detta är gynnsammaste fallet)
Sen är det ju inte bara kabelns uppvärmning som ska dimensioneras, utan även spänningsfall samt godkänd tid för automatisk frånkoppling, men detta blir aldrig något problem för en så kort snutt kabel, så det bortser vi ifrån här och nu.
Men kontentan är i alla fall att jag anser att du med gott samvete kan låta den där 3g1,5 sitta kvar där.
Jag ser i bild2 någon rund grej som kanske var i vägen under listen ...
Vet du att helt ärligt så kan du låta det vara så.Chaly skrev:
En EKLK/EQLQ 3g1,5 klamrad utanpåliggande har ett strömvärde på 19,5A och om det är en EXLQ (PEX-isolering som tål 90°C) så är strömvärdet 24A.
Och strömvärdet ska vara högre högre än säkringens gränsbrytström. Nu är det aningens krångligt här, strömförmågan på kabeln multipliceras med en faktor 1.45 vid jämförelsen och säkringarnas nominella brytström multipliceras också med en faktor som beror på deras överlastförmåga för att erhålla gränsbrytförmågan.
Se gärna denna tråd, mot slutet.
Men denna lilla formelsnutt gäller
Där In är nominella värdet på säkringen, gk en faktor beroende på överströmsskydd och Iz är strömvärdet (det jag angav i början av detta inlägg)
Och gk är lätt för dvärgbrytare, 1.45 för alla. Men för diazed (porslinssäkringarna) så är gk 1,9 för 6 och 10A, 1,6 för över 10A.
Och om jag kollar din kabelsnutt mot att du har 16A automatsäkringar och PVC-isolerad kabel så;
16 * 1.45 < 1.45 * 19,5 , vilket är OK
om jag kollar din kabelsnutt mot att du har 16A diazedsäkringar och PVC-isolerad kabel så
16 *1,6 < 1.45 * 19,5 , vilket fortfarande är OK (detta är sämsta fallet)
om jag kollar din kabelsnutt mot att du har 16A dvärgar och PEX-isolerad kabel så
16 *1,45 < 1.45 * 24 , vilket är OK (detta är gynnsammaste fallet)
Sen är det ju inte bara kabelns uppvärmning som ska dimensioneras, utan även spänningsfall samt godkänd tid för automatisk frånkoppling, men detta blir aldrig något problem för en så kort snutt kabel, så det bortser vi ifrån här och nu.
Men kontentan är i alla fall att jag anser att du med gott samvete kan låta den där 3g1,5 sitta kvar där.