17 403 läst ·
87 svar
17k läst
87 svar
Fler trefasuttag i garaget
Har varit måååånga år 1,7 m över stannplan ( där man står med fötterna ) om ingen JFB finns
Har du plats för 3 säkringar till i centralen så sätt dit dom, verkar som det finns plats när man tittar på locket näst sista bilden och ett utvändigt montage
Har du plats för 3 säkringar till i centralen så sätt dit dom, verkar som det finns plats när man tittar på locket näst sista bilden och ett utvändigt montage
Det har kanske stått någon utrustning för uttaget förut, som tänktes utgöra en blockering.
Hade jag små barn i typ 4- 7 års ålder något, som inte klarar av risktänk, eller är säkert pålitliga att lyda förbud, skulle jag vara lite orolig att ha ej petskyddade uttag lågt ner.
OK, 1,6 meter funkar ju tillräckligt bra, kanske 1,5 också, men 1,3 meter når ju väldigt små barn upp till.
Jag menar, regler är ju en sak, de ska man ju gärna följa men kanske bryta lite emot ibland. Men den reella säkerheten är ju till syvende og sidst ändå det viktigaste.
Har du små barn, eller kommer små barn och hälsar på ibland, kan du överväga att helt enkelt koppla ur det där uttaget i några år framåt, och istället sätta upp så många nya som behövs, i bra höjd.
Hade jag små barn i typ 4- 7 års ålder något, som inte klarar av risktänk, eller är säkert pålitliga att lyda förbud, skulle jag vara lite orolig att ha ej petskyddade uttag lågt ner.
OK, 1,6 meter funkar ju tillräckligt bra, kanske 1,5 också, men 1,3 meter når ju väldigt små barn upp till.
Jag menar, regler är ju en sak, de ska man ju gärna följa men kanske bryta lite emot ibland. Men den reella säkerheten är ju till syvende og sidst ändå det viktigaste.
Har du små barn, eller kommer små barn och hälsar på ibland, kan du överväga att helt enkelt koppla ur det där uttaget i några år framåt, och istället sätta upp så många nya som behövs, i bra höjd.
Jordfelsbrytare finns likväl som barn i ”farlig” ålder. Nu får de aldrig vara i garaget/verkstan obevakade ändå då detta trefasuttag nog är bland de mindre farliga sakerna där...
Dock lite förvånad över att elfirman gjort fel då de gjort ett så prydligt jobb i övrigt och tillochmed lämnat en hel pärm med elscheman, komponentlistor och instruktioner... för en vanlig villainstallation.
Dock lite förvånad över att elfirman gjort fel då de gjort ett så prydligt jobb i övrigt och tillochmed lämnat en hel pärm med elscheman, komponentlistor och instruktioner... för en vanlig villainstallation.
Om du påpekar det för dem kanske de skäms så mycket över detta misstag så att de skruvar upp de nya uttagen gratis?Chaly skrev:
Det är inget fel och ett intervall från dina 1300 mm och uppåt är vanligt för placering av den typen uttag, kanske med övervikt kring 1500 mm men som sagt inget problem att köra 1700 mm för att gå på första villkoret i det Mikael tog upp tidigare. Och vad som gör att CEE-uttag sätts lägre är sista "eller –är skyddade på annat sätt" där då det återfjädrande locket kommer in som annat sätt.Chaly skrev:
Men som sagt det är ingen nackdel att de sitter lite högre både bättre skyddade och enklare att hantera där i många fall.
Mikael_L skrev:
ANM –Vid användning av uttag som inte är utförda med petskydd kan risk för barnolycksfall begränsas genom att uttagen:
–placeras minst 1,7 m över golv eller mark, eller
–är skyddade av fast inredning eller stationär utrustning såsom spis eller kylskåp, eller
–är blockerade, eller
–är försedda med låsbart lock, eller
–är skyddade på annat sätt.
Jag har ett utanpåliggande 3-fas uttag i mitt garage som elektrikern monterade -98 när vi byggde. Tror inte att det klara 1,3 m till golvet ens, får kontrollmäta i kväll när jag kommer hem..... matas dessutom av 3 st säkringar. Finns inga 3-poliga säkringar över huvudtaget i min central trots flera 3-fas prylar för utom 3-fas uttag matas även elpatron och pelletspanna där skruven har en 3-fas motor. Spisen som är 2-fas har 2 säkringar. Kanske finns fler saker som inte stämmer mot "elreglerna".......
Fortsätter i den här tråden då frågeställningen är liknade. Jag behöver ett CEE don som är ”petskyddat” då det kommer att sitta lågt i en offentlig miljö. Är det någon som känner till en sådan produkt?
Jag gissade nästan det. Det jag ute efter är ett snyggt uttag som kan sitta där barn vistas. Det medför sannolikt en infälld kontakt med låsbar lucka. Känner du till en sådan produkt?
Du kan se och välja själv här , tyvärr så är alla utvändiga , om man inte fäller in lådan i väggen
www.google.se/search?q=blockerat+uttag&oq=blockerat+uttag+&aqs=chrome..69i57j0l2.24502j1j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
www.google.se/search?q=blockerat+uttag&oq=blockerat+uttag+&aqs=chrome..69i57j0l2.24502j1j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8