Medlem
· Västra Götaland
· 21 inlägg
God kväll.
Ibland löser jfb ut i garaget/stallet. Oftast är det när det regnar och blåser men vet inte vad det är som löser. Har en psa för viktig utrustning men vill ha fler. Problemet är att elektrikern redan har tryckt ner två kablar i toppen på jfb så det finns inte plats för fler där. Hur löser man det bäst?
Tänker nästan ett helt nytt skåp, gammal gård och många händer som har pillat med elen och någonstans i en av alla kopplingslådor eller ytterbelysning är det troligtvis fukt som tränger in. Vatten måste till djuren.
Har tre brytare som används plus trefas till ett trefasuttag samt en trefas till djuborrad pump.
För att försöka styra upp frågorna.
1) Hur hade du som elbesserwisser gjort?
2) Är fasskena under i ett hyfsat ouppvärmt garage okej? (Spillvärme från hönsrummet i garage finns)
3) kan elektrikern hitta felet om felet uppstår någon gång i veckan/månaden?
4) Vid närmare 4 st jfb/psa hur blir det med inkommande nolla? En egen nollskena innan för att dela upp det?
Och nej jag kommer inte koppla detta själv, troligtvis…. Men vill ha lite mer input innan elektrikern kommer och slänger ihop något halvdant med det han har i bilen.
Ibland löser jfb ut i garaget/stallet. Oftast är det när det regnar och blåser men vet inte vad det är som löser. Har en psa för viktig utrustning men vill ha fler. Problemet är att elektrikern redan har tryckt ner två kablar i toppen på jfb så det finns inte plats för fler där. Hur löser man det bäst?
Tänker nästan ett helt nytt skåp, gammal gård och många händer som har pillat med elen och någonstans i en av alla kopplingslådor eller ytterbelysning är det troligtvis fukt som tränger in. Vatten måste till djuren.
Har tre brytare som används plus trefas till ett trefasuttag samt en trefas till djuborrad pump.
För att försöka styra upp frågorna.
1) Hur hade du som elbesserwisser gjort?
2) Är fasskena under i ett hyfsat ouppvärmt garage okej? (Spillvärme från hönsrummet i garage finns)
3) kan elektrikern hitta felet om felet uppstår någon gång i veckan/månaden?
4) Vid närmare 4 st jfb/psa hur blir det med inkommande nolla? En egen nollskena innan för att dela upp det?
Och nej jag kommer inte koppla detta själv, troligtvis…. Men vill ha lite mer input innan elektrikern kommer och slänger ihop något halvdant med det han har i bilen.
Det går att med nollan precis som med faserna "sy" mellan ingångarna så att det inte blir mer än två trådar på någon.
Jag har inte sett problem med fasskenor i ouppvärmda utrymmen. Men speciellt stort underlag har jag inte.
Om felet går att hitta beror på vad som orsakar det. Det går att tänka sig scenarion där det är tar tid. Men nog skall en kunnig person med en isolationsprovare kunna hitta ett jordfel.
Man kan ha en nollskena före jordfelsbrytarna. Men det är inget måste. Det är praktiskt ifall man har grupper som inte skyddas av jordfelsbrytare.
Jag har inte sett problem med fasskenor i ouppvärmda utrymmen. Men speciellt stort underlag har jag inte.
Om felet går att hitta beror på vad som orsakar det. Det går att tänka sig scenarion där det är tar tid. Men nog skall en kunnig person med en isolationsprovare kunna hitta ett jordfel.
Man kan ha en nollskena före jordfelsbrytarna. Men det är inget måste. Det är praktiskt ifall man har grupper som inte skyddas av jordfelsbrytare.
Medlem
· Västra Götaland
· 21 inlägg
Så jag eller elektrikern kan ”sy” vidare ifrån den nuvarande psa till nästa psa då.A Avemo skrev:Det går att med nollan precis som med faserna "sy" mellan ingångarna så att det inte blir mer än två trådar på någon.
Djuborrad pump ska alltid ha jordfelsbrytare utgår jag från?
Har haft elektriker hemma men han drog nollan till psa från jordskenan samt drog på någon wago om jag minns rätt när han hade bråttom iväg till något viktigare.
Påstod även att jag behövde köpa ett drivdorn per spot när jag ville byta 15 stycken spottar till led osv så då frågar jag hellre på nätet.
Man bör väl undvika att ha mer än två trådar i en klämma och man måste använda tillräcklig area på ledarna för huvudsäkringen. Med det sagt är det helt ok.S Snabeldrake85 skrev:
Jag är inte elektriker och kan ha missförstått något. Men jag skulle säga att en djupbrunnspump inte kräver jordfelsbrytare och att det möjligen är en vanlig pryl att undanta. Den är fast ansluten och finns på en plats där det borde vara förhöjd risk för jordfel men liten risk att dessa skadar någon.S Snabeldrake85 skrev:
Det kan vara rätt. Är du osäker kan du lägga upp ett par bilder. Om centralen är matad med en fyrledare är det rätt att mata jordfelsbrytarens nolla från jordskenan. Är det femledare är det fel.S Snabeldrake85 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 21 inlägg
Ser ut som ett råttbo, felmärkt är det med. Förra vintern så felsöktes jfb/motorskyddet, då var det trasig pump i hålet som var anledningen och byttes utA Avemo skrev:Man bör väl undvika att ha mer än två trådar i en klämma och man måste använda tillräcklig area på ledarna för huvudsäkringen. Med det sagt är det helt ok.
Jag är inte elektriker och kan ha missförstått något. Men jag skulle säga att en djupbrunnspump inte kräver jordfelsbrytare och att det möjligen är en vanlig pryl att undanta. Den är fast ansluten och finns på en plats där det borde vara förhöjd risk för jordfel men liten risk att dessa skadar någon.
Det kan vara rätt. Är du osäker kan du lägga upp ett par bilder. Om centralen är matad med en fyrledare är det rätt att mata jordfelsbrytarens nolla från jordskenan. Är det femledare är det fel.
Medlem
· Västra Götaland
· 21 inlägg
Troligtvis blå eller röd som krånglar. Att en ett år gammal pump skulle vara anledningen hoppas jag inte.
Blå pil= Garage inklusive massa kablar i diverse kopplingsdosor hej vilt plus en äldre ytterbelysning.
Röd pil= Stall samma röra som garaget fast fyra ytterbelysningar.
Grön pil= trefas till pumpen. Lustig nog hamnade den på tre enskilda C10: or istället för trefasen. 1,5 mm känns klent?
Lila pil= ett trefas uttag inomhus.
Gul pil= psa för viktig utrustning
Vit pil= ett eget uttag då jag inte ville gå på stall/garageröran.
Blå pil= Garage inklusive massa kablar i diverse kopplingsdosor hej vilt plus en äldre ytterbelysning.
Röd pil= Stall samma röra som garaget fast fyra ytterbelysningar.
Grön pil= trefas till pumpen. Lustig nog hamnade den på tre enskilda C10: or istället för trefasen. 1,5 mm känns klent?
Lila pil= ett trefas uttag inomhus.
Gul pil= psa för viktig utrustning
Vit pil= ett eget uttag då jag inte ville gå på stall/garageröran.
Medlem
· Västra Götaland
· 21 inlägg
Det är två blå på PE-skenan. Men det behöver inte vara fel. Den ena är neutral till personskyddsautomaten och fen andra är neutral till en vidarematning till en annan central som det ser ut.
Det är svart ledare till nollan både till och från jordfelsbrytaren. Det går att ha synpunkter på. Men det orsakar knappast dina problem. Samma med den blå fasledaren.
Det var ingen vacker central. Men jag ser inget uppenbart fel. Jordfel får man nog leta efter ute i anläggningen.
Det är svart ledare till nollan både till och från jordfelsbrytaren. Det går att ha synpunkter på. Men det orsakar knappast dina problem. Samma med den blå fasledaren.
Det var ingen vacker central. Men jag ser inget uppenbart fel. Jordfel får man nog leta efter ute i anläggningen.
1,5 mm² är normalt för 10 A. Att ha en trepolig säkring till en trefasmotor är en klar fördel. Men inget krav. Du har ett motorskydd som om det är rätt inställt kommer att lösa ut om en fas försvinner.S Snabeldrake85 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 21 inlägg
Skarpa ögon. Har en central i en friggebod som matas från denna på vänster sida.A Avemo skrev:Det är två blå på PE-skenan. Men det behöver inte vara fel. Den ena är neutral till personskyddsautomaten och fen andra är neutral till en vidarematning till en annan central som det ser ut.
1,5 mm² är normalt för 10 A. Att ha en trepolig säkring till en trefasmotor är en klar fördel. Men inget krav. Du har ett motorskydd som om det är rätt inställt kommer att lösa ut om en fas försvinner.
Då kan jag byta ut de två c10 brytarna mot personskyddsautomater och koppla likadant som den befintliga? Och köra trefasjfb enbart till pumpen?
Givetvis byta ut fasskenor till rätt längd eller kablar.
Tack för dina tips.
Medlem
· Västra Götaland
· 21 inlägg
Får du plats med det? Personskyddsautomaterna är ju två moduler. Eftersom det är fyrledare till centralen är det ok att mata jordfelsbrytarna från jordskenan.S Snabeldrake85 skrev:
Angående att ha flera trådar i samma klämma som jag skrev om. Det är ok om det är RK eller FK. I jordfelsbrytaren ser det ut att vara EK. De får inte samsas med RK eller FK i samma klämma.
Medlem
· Västra Götaland
· 21 inlägg
Vad händer om kabeln slits i hålet och fasen går ut i vattnet utan jfb? Det var vad som hände förra vintern, kabelskyddet på pumpen hade trillat loss och varje start pumpen gjorde så slet den sönder kabeln.GK100 skrev: