Fler trefasuttag i garaget

775 läst  25 svar

Nästa tråd i El
  1. Chaly
    Medlem Nivå 7
    Har idag enbart ett CEE-uttag (16A, infälld installation) i garaget/verkstan och totalt tre stationära maskiner som behöver trefas och är trött på att byta kontakt och snubbla på den grova skarvgummikabeln.
    Har tänkt mata ett (alt. två) nya uttag med utanpåliggande kabel direkt från undercentralen i garaget och har några frågor innan detta utföres...

- Är det OK att bara ta upp lämpligt hål i bakkant på kapslingen och där gå ut med den klamrade kabeln (EXLQ-5G2.5) (övrig installation är infälld)? Eller bör man använda någon form av genomföring? Se bild på kapsling nedan. Har tänk gå ut uppåt och klamra vidare längs med taket.

873AA2E2-3D70-49FE-8731-895FD16F77D2.jpeg

- Finns standardhöjd över golv för CEE-uttag? Hade tänkt mig ungefär 1.5m över golv.

- Det befintliga trefasuttaget är skyddat av 3x16A trepolig automatsäkring (Hager) och jag skulle helst koppla in det nya uttaget på befintlig säkring. Finns någon regelmässig anledning att avstå från det och skaffa ytterligare trepolig säkring för det nya uttaget? Funktionsmässigt ser jag inga hinder; Inga maskiner kommer köras samtidigt och jag har ändå bara 16A huvudsäkring.

- Jag överväger att sätta en trepolig säkerhetsbrytare för det nya uttaget för att enkelt kunna göra anslutna maskiner strömlösa. Något speciellt man behöver ha i åtanke gällande detta?

• Laddar…
  2. R
    Medlem · Nivå 14
    Använder du alla maskiner samtidigt ? om inte kan det kopplas hur många uttag som helst parallellt , bara dosa av och fortsätta till nästa dosa och dra ner till uttag o.s.v och sätta brytare för dom före uttaget om du vill , för att inte behöva dra ur kontakten

• Laddar…
  3. tommib
    Självbyggare · Nivå 19
    Om du ändå ska lägga det på samma grupp kanske det är enklare att utgå från det befintliga uttaget. De flesta trefasuttag brukar vara försedda med M20 (eller liknande) gänga för att gå in eller ut med en kabel. Sätt en förskruvning där och skarva vidare.

Om du ska koppla in det i centralen så är det i princip så som du beskriver som man går tillväga. I ditt fall, där centralen ser ut att sitta i en rätt smutsig miljö skulle jag minst använda en kabelgenomföring men kanske en förskruvning om kapslingen ändå har knockouts för sådana. Jag känner inte igen kapslingen, hur öppnas den? Om man öppnar den genom att plocka av fronten så att det blir en plastbalja kvar på väggen skulle jag borra för en kabelgenomföring om det inte finns knockouts. Om man tar bort hela plastskalet finns inte så mycket fler alternativ än att klippa bort en lagom stor bit. I så fall skulle jag göra det i botten på kapslingen och sen gå upp med kabeln bredvid.

Vet inte om det finns någon standardhöjd för CEE-uttag men eftersom de inte är petskyddade är det bra om de sitter högt. Ett mått som förut använts som "barnsäker höjd" är 1,7 m men 1,5 räcker nog om det funkar bättre för dig. En säkerhetsbrytare före ökar barnsäkerheten avsevärt och det kan vara bra av andra skäl också om du ska lämna maskinerna inkopplade.

Precis som rävlyan skriver kan du sätta hur många uttag som helst på väggarna. Det blir då upp till dig att hålla reda på hur mycket du kör samtidigt. Se det som en bättre form av skarvsladd/grendosa.

• Laddar…
  4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
  5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    1,7 meters regeln, som ursprungligen kommer från typ gula eller blå boken, lever fortfarande kvar i ss 4364000.
    Citat ur:

41A.2.6
    Nätanslutna uttag i lågspänningsanläggningar ska antingen vara försedda med petskydd eller utföras eller placeras så, att risken för barnolycksfall begränsas.

Ovanstående fordring är ett tillägg till det internationella underlaget på grund av ett svenskt krav i Elsäkerhetsverkets föreskrifter om hur elektriska starkströmsanläggningar ska
    vara utförda. Anmärkningen nedan är inte en del av Elsäkerhetsverkets föreskrifter utan standardiseringens uppfattning om hur man kan tillämpa föreskriften.

ANM –Vid användning av uttag som inte är utförda med petskydd kan risk för barnolycksfall begränsas genom att uttagen:

–placeras minst 1,7 m över golv eller mark, eller
    –är skyddade av fast inredning eller stationär utrustning såsom spis eller kylskåp, eller
    –är blockerade, eller
    –är försedda med låsbart lock, eller
    –är skyddade på annat sätt.

edit:
    Är det i ett normalt låst driftsrum, i industri eller liknande, där barn absolut ej förmodas vistas, så behövs naturligtvis inga sådana här hänsyn tas. Men i ett personbilsgarage till en villa måste det tillämpas.

edit2:
    Jag editerade medan rävlyan skrev sitt.

6. R
    Medlem · Nivå 14
    Behöver inte vara den höjden i verkstadslokal som ni talar om

• Laddar…
  7. tommib
    Självbyggare · Nivå 19
    Gäller det verkligen för ett garage/verkstad som är del av en privatbostad? I en kommersiell lokal kan jag tänka mig att man kan komma undan men inte i en bostad, oavsett vilken del av bostaden det är.

Det är i vilket fall som helst en bra idé och om man inte är extremt kortväxt så är inte 1,7 m ög ett problem för en vuxen individ.

• Laddar…
  8. Chaly
    Medlem Nivå 7
    Tack för svar!

Det befintliga uttaget är av infälld typ (i princip endast ett lock i väggen) och det finns inga färdiga anslutningsmöjligheter för vidarekoppling. Se nedan.

DSC_0014_2.JPG DSC_0015_2.JPG

Dessutom är det närmare från centralen till tänkt plats för det nya uttaget.

Kapslingen (90-tals Hager) är klämd mot väggen och tas bort helt när man arbetar i centralen vilket gör att en genomföring bökar till det en smula. Men bra idé att gå ut nedtill istället. Miljön är iofs inte jättesmutsig, men inte ofta jag dammtorkar ovanpå elcentralen i garaget... :)

1.7m ovan golv är inget problem. Finns en standardhöjd så tänkte jag köra på den.

Gällande avsäkring så nyttjar jag som sagt helst den befintliga och kopplar in mig på den. Tekniskt/driftsmässigt ser jag inga bekymmer (sålänge ledarna får plats i plintarna i säkringen) men är relativt oinsatt i regelverk...

9. R
    Medlem · Nivå 14
    Det är ett infällt du har så blir nog att dra nytt till dom nya du ska ha , då går det ha flera uttag på samma grupp

• Laddar…
  10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Många (de flesta? alla?) cee har en enda nippel på ovansidan, och ofta en på undersidan, sen är skruvplinten i uttaget ofta lite klen också för att ansluta två ledare.

Så jag tror att det blir bäst att sätta en utanpåliggande dosa uppe vid tak precis ovanför uttaget, där dra både åt höger och vänster, dvs matning och vidarekoppling, sen en ledning nedåt till uttaget, och koppla ihop allt i dosan.

• Laddar…
  11. tommib
    Självbyggare · Nivå 19
    Titta, där var ju ett sånt infällt... Vi hade en diskussion om sådana uttag för ett tag sedan i en annan tråd. Ovanliga saker...

Hur som så borde du kunna koppla ytterligare ledare till säkringen. Det som kan krångla till det lite är väl att du sannolikt har FK i väggen och kabeln kommer vara EK. Egenligen bör man inte blanda men Hager har bra hissklämmor, åtminstone på sina moderna säkringar, så om du kan få fast bägge ledarna i varje säkring på ett bra sätt (och verifiera med dragprov) så borde det inte vara ett problem. I värsta fall kan du byta till Hager MCS som har dubbla snabbkopplingar ut på säkringarna. Passa då på att välja trepolig säkring.

Jacka ur för sladden på undersidan av kapslingen. Är den plåt bör du ha kantskydd.

Edit: Oj, tre som skrev samtidigt...

12. tommib
    Självbyggare · Nivå 19
    Jag tänkte nog att man skulle kopplat över med Wago eller ubåt i kapslingen men det gick ju inte i vilket fall. Detta var alltså om man skulle utgått från det befintliga uttaget. För de nya uttagen håller jag helt med. Matningsledning uppe vid taket med dosor på lämpliga ställen, kabel ner till uttagen.

13. Chaly
    Medlem Nivå 7
    Intressant!
    Det är i ett garage i en komplementsbyggnad till en privatbostad så det nya uttaget hamnar 1,7m över golv! Dock sitter det befintliga (infällda) på ca 1.5m över golv. Dåligt då det är installerat av behörig firma 1992 - fast den reglen kanske inte gällde då...?

14. tommib
    Självbyggare · Nivå 19
    Eftersom den kommer från blå boken gällde den definitivt då. Blå boken slutade gälla 1995 (?) men ersattes av andra standarder som hade typ samma betydelse.

15. Chaly
    Medlem Nivå 7
    Var tvungen att gå ut och kolla nu... var ännu värre, ca 1.3m över golv
    30F153C2-BEDD-46D0-BC88-43CB8CD93A95.jpeg

Och när jag ändå var ute...

Såhär ser centralen och den trepoliga säkringen ut...
    E1E3C94B-44E9-490B-BA7B-F132962B5F35.jpeg
    8EE73F1A-AD7A-4E6C-84F6-939777458F03.jpeg
    74AEE0C3-427D-4A6B-BAB8-0B417509B587.jpeg

Får bli tre av dessa om inte klämman nyper ordentligt
    image.jpg
    Wago 221.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: