kisumisu
Cheesen Cheesen skrev:
Det blir väldigt tydligt om man är sportintresserad och vill kolla på hockeymatchen...
Spel är en sak.....men sport blir bäst via sattelit och parabol!

Här behöver vi inte heller bry oss vad grannarna gör det bara fungerar helt enkelt och bandbredd, fördröjning etc är inget problem.

Inte heller att man måste ha den senaste smart tvn för att kunna streama eller begränsade streamar per enhet.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Kör fiber i huset men körde under många år mobilt.
Nu när dom satte upp nya master (5g) så kom den längre från huset och bakom ett berg.
Total katastrof med mottagning.
Gått från 40-50 mb på 4g till 5-10 på 5g.
Har fått stänga av 5g för att kunna använda mobildata hemma.
Vi bor inte så långt från en större rastplats vid E4an och kan meddela på kvällarna när alla lastbilschaufförer tittar på valfri film var det så antennen böjde sig (enligt Tele2) 😄
Då kunde man glömma att kolla på Youtube eller tv via mobildata.
5g lovar mycket men jag är inte helt övertygad.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
G
magnusrx7 magnusrx7 skrev:
Kör fiber i huset men körde under många år mobilt.
Nu när dom satte upp nya master (5g) så kom den längre från huset och bakom ett berg.
Total katastrof med mottagning.
Gått från 40-50 mb på 4g till 5-10 på 5g.
Har fått stänga av 5g för att kunna använda mobildata hemma.
Vi bor inte så långt från en större rastplats vid E4an och kan meddela på kvällarna när alla lastbilschaufförer tittar på valfri film var det så antennen böjde sig (enligt Tele2) 😄
Då kunde man glömma att kolla på Youtube eller tv via mobildata.
5g lovar mycket men jag är inte helt övertygad.
Det är operatörerna som lovar för mycket tekniken är det inget fel på 😉.

Dagens (inte äkta) 5G använder sig av 4G som signalkanal och skickar data på 5G. 5G har sämre SNR (brusförhållande) då det oftast ligger på högre frekvenser, men man avlastar ändå användare dit för att lösgöra kapacitet på de lägre frekvensbanden för de som verkligen behöver dessa.

pacman42 pacman42 skrev:
Dagens (inte äkta) 5G använder sig av 4G som signalkanal och skickar data på 5G. 5G har sämre SNR (brusförhållande) då det oftast ligger på högre frekvenser, men man avlastar ändå användare dit för att lösgöra kapacitet på de lägre frekvensbanden för de som verkligen behöver dessa.
jag kan inget om det här är det därför man har så dålig 5g eller 4g när man kör runt i sverige

M maria01 skrev:
jag kan inget om det här är det därför man har så dålig 5g eller 4g när man kör runt i sverige
Dålig 4G/5G beror på dålig täckning. Det beror på att operatörerna inte byggt ut tillräckligt. I praktiken är det bara Telia som satsar på täckning utanför där folk bor

• Gilla
maria01
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Dålig 4G/5G beror på dålig täckning. Det beror på att operatörerna inte byggt ut tillräckligt. I praktiken är det bara Telia som satsar på täckning utanför där folk bor
så 5g är bara glömma om man bor på landet mins hur det var att surfa med 4g när alla sommar gäster kom ut gick ju inte

M maria01 skrev:
så 5g är bara glömma om man bor på landet mins hur det var att surfa med 4g när alla sommar gäster kom ut gick ju inte
Om du inte någon operatör har bra täckning och kapacitet där du befinner dig. Oftast är det Telia som har bäst, men inte alltid.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
S
5G innebär trådlös överföring från mast till din 5G router. Från mast till övriga internet så är det via fiber. Med andra ord kan 5G och framtida trådlösa teknologier (i närtid) aldrig bli bättre än fiber rent fysiskt. Från det perspektivet tycker jag att det är rimligt att 5G är billigare.

Fiber är en premiumtjänst och det bästa du kan få. Rekommenderar alltid fiber men 5G kan i många fall vara tillräckligt. Personligen kommer jag alltid välja fiber i princip oavsett kostnad. Själv kör jag 5G som backup, för att ge redundans med annan operatör. Internet blir allt viktigare i våra liv och snåla med det kan jag egentligen inte förstå.

kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
I praktiken är det bara Telia som satsar på täckning utanför där folk bor
Haha 😂
På ett sätt stämmer det då vi har bättre täckning på stugan just med Telia.

Nu tog jag ändå Telia men Telenor som saknar helt okej täckning på stugan är faktist bättre på adressen jag bor och ca 800 andra människor.

Håller med att vissa områden fungerar ej, på andra sidan av det här området är just Telia helt kört går inte ens prata i telefon.
Terrängen är bergig. Så de hamnar på andra sidan.
Medans just Telenor rullar på för fullt även där. De har en mast som jag också ser utanför fönstret.

Nu bor jag dock på gränsen till okej täckning med Telia och blev faktist överraskad att jag fick ändå såpass bra hastighet med Telia här hemma.

Blev glad också för då kan jag ta Telias router till stugan där det är hyper yper bra täckning med just Telia.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Redaktionen menade nog att det är Bredband2 som har en gräns på 900 GB på sitt abonnemang med obegränsad data.

Faktiskt är det ännu sämre för enligt villkoren idag är över 600 GB per månad onormalt högt
"Till onormalt högt nyttjande av data för ett obegränsat abonnemang räknas 600GB/månaden"

Abonnemang direkt hos Tele2 har inget fast tak enligt villkoren. Men "omfattande överföringar av data" finns med som ett skäl för begränsning av tillgången eller uppsägning av avtalet.
Ja, jag läste fel på B4kkens inlägg och fattade som att det va Tele2 som hade en gräns. Det har dom inte. Nu är det inte ofta vi där uppe men det händer som sagt några gånger per år. Skulle dom begränsa tillgången eller ens göra en markering mot våran förbrukning så förlorar dom en kund direkt.

S Sp1nd3l skrev:
5G innebär trådlös överföring från mast till din 5G router. Från mast till övriga internet så är det via fiber. Med andra ord kan 5G och framtida trådlösa teknologier (i närtid) aldrig bli bättre än fiber rent fysiskt. Från det perspektivet tycker jag att det är rimligt att 5G är billigare.

Fiber är en premiumtjänst och det bästa du kan få. Rekommenderar alltid fiber men 5G kan i många fall vara tillräckligt. Personligen kommer jag alltid välja fiber i princip oavsett kostnad. Själv kör jag 5G som backup, för att ge redundans med annan operatör. Internet blir allt viktigare i våra liv och snåla med det kan jag egentligen inte förstå.
Nja, det är inte alltid fiber från masten till övriga Internet - det är också rätt ofta (främst utanför tättbebyggda områden) mikrovågslänkar som går från mast till mast och kopplar ihop dessa via ett trådlöst nät av master. Till slut kommer man dock till en fiber någonstans.

S
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, det är inte alltid fiber från masten till övriga Internet - det är också rätt ofta (främst utanför tättbebyggda områden) mikrovågslänkar som går från mast till mast och kopplar ihop dessa via ett trådlöst nät av master. Till slut kommer man dock till en fiber någonstans.
Ja, det får väl ses som budgetvarianten, att man helt enkelt inte vill dra fiber till masten - kanske pga. markförhållandena? Även om radiolänk mast till mast får anses vara helt okej så antar jag att det kan finnas viss påverkan vid dåligt väder, vilket man slipper vid fiber.

Men ja, i slutändan är det ju fiber som är det bästa alternativet. Allt annat är sämre.

A AndersS skrev:
100/100 är väl på väg att försvinna redan idag, Telia har som lägst 150/150.
Inte överallt, har 100/100 och ingen utbyggnad i sikte. Betalt vill de ha iaf. 549 kr/mån.
Det mest frustrerande är att de äger nätet i kvarteret, det går inte att byta leverantör :(

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.